• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4555 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ دي

سيدحسن نصرالله:

قاسم سليماني يعني ايران سوريه، لبنان، افغانستان قاسم سليماني يعني كل امت

48 ساعت پس از ترور سپهبد شهيد سليماني در عراق، سيد حسن نصرالله، دبيركل جنبش حزب‌الله لبنان در مراسمي كه در ضاحيه بيروت به مناسبت شهادت فرمانده نيروي سپاه قدس و «ابومهدي المهندس» جانشين فرمانده «حشد الشعبي» عراق برگزار شد، سخنراني كرد. سيدحسن نصرالله سخنان خود را در چندبخش تقسيم‌بندي كرد: اشاره به آخرين ديدار با سپهبد شهيد سليماني، دلايل دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا براي هدف قراردادن شهيد سليماني و چند تن از سران حشدالشعبي، تاثير اين عمليات تروريستي بر معادلات منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي، آينده جريان مقاومت در منطقه و همزمان آينده حضور نظامي امريكا در عراق و ديگر كشورهاي منطقه و در نهايت سخن گفتن از چند و چون خونخواهي سپهبد شهيد سليماني كه سيدحسن نصرالله از آن با عنوان «قصاص عادلانه » ياد كرد.

براساس ترجمه خبرگزاري فارس از سخنراني سيدحسن نصرالله، وي ابتداي سخنان خود را اين‌گونه آغاز كرد: حاج قاسم به هدف و آرزوي خود رسيد. هميشه در يادواره شهدا گفته‌ام كه شهادت نزد فرماندهان و شهدا هدفي شخصي است، حاج قاسم از جواني دنبال شهادت بود. به خصوص در دوران اخير، او و ابومهدي هميشه در ميادين جنگ و در ميان شليك گلوله‌هاي متعدد بودند. بسياري از شب‌ها كه ياد شهدا مي‌كرد، سر در گريبان مي‌برد. او مي‌گفت كه از شدت شوق لقاء‌الله و ديدار شهدا سينه‌اش تنگ مي‌شود، بسيار مشتاق پيوستن به كاروان شهدا بود.من از جنوب بيروت از ضاحيه به خانواده حاج قاسم و نزديكانش و به خصوص به همسر مكرمه و فرزندانش مي‌گويم كه پدرتان نهايت آرزويش را دست يافت كه هدف و عشق و آرزوي او بود.در فرهنگ ايماني ما شهادت يكي از دو امر نيك است. بهترين چيزي كه مي‌توانيم به آن برسيم شهادت در راه خداست. نهايت كاري كه دشمن مي‌تواند در حق ما بكند، اين است كه ما را بكشد و شهادت براي ما بهترين هدف است.

جنايت ترامپ در ترور سردار مثل روز روشن است

دبيركل حزب‌الله لبنان در ادامه با اشاره به جزييات حادثه تروريستي منتهي به ترور سردار شهيد سليماني گفت: حاج قاسم و همراهان‌شان به فرودگاه بغداد رسيدند و حاج ابومهدي منتظرشان بود. وقتي كه سوار خودرو شدند لحظاتي بعد خودروهاي‌شان با موشك‌هاي پيشرفته از طرف هواپيماهاي امريكايي به شكلي وحشيانه هدف گرفته شدند و ديديد كه همه‌چيز نابود شد. اين دو فرمانده عزيز و همراهان‌شان شهيد شدند و پيكرشان تكه تكه شد به‌طوري كه قابل تشخيص از يكديگر نبودند.اين دو عاشق شهادت بودند اما به نظر مي‌رسد كه بيش از اين نصيب‌شان شد: مثل امام حسين(ع) بدون سر، مثل حضرت عباس بدون سر، مثل علي اكبر ارباً ارباً شدند، شايد خودشان فكر چنين چيزي را نمي‌كردند.وي سپس گفت: دقايقي بعد وزارت دفاع امريكا مسووليت عمليات را بر عهده گرفت، پس از آن بيانيه‌هايي صادر شد و كنفرانس‌هاي خبري كه وزراي خارجه و دفاع و مشاور امنيت ملي و حتي خود ترامپ برگزار كردند و گفتند كه ترامپ شخصا دستور ترور حاج قاسم را داده است؛ ما امروز مقابل جنايت علني روشني هستيم. آنكه دستور داده، خودش مي‌گويد من دستور دادم. كسي كه اجرا كرده خودش مي‌گويد كه من اجرا كردم. وزارت خارجه و دفاع امريكا مي‌گويند ارتش امريكا انجام داده است، ما در مقابل عمليات ترور مبهمي نيستيم كه با عملياتي انتحاري يا كمين يا خودروي بمب‌گذاري شده انجام شده باشد تا نيازمند تحقيقات باشد، ما مقابل جنايتي كاملا روشن هستيم. ترامپ دستور داده تا ارتش امريكا اين جنايت را انجام دهد و نيرويي از ارتش، آن را با جزيياتي كه گفتيم انجام داده است.

نصرالله در ادامه پرسيد: چرا اين جنايت به شكل كاملا آشكار انجام شد؟ به شكل رسمي و عيان تا همه دنيا ببيند؟

وي در پاسخ گفت: دو مساله است. همه تلاش‌هاي ترور قبلي شكست خورده بود. برخي عمليات‌ها لو رفته بود و برخي هم هنوز در ابهام است. آخرين بارش هم در كرمان بود كه كشف شد و قرار بود نزديك به يك حسينيه (‌ كه حاج قاسم هر سال محرم در آنجا حضور پيدا مي‌كرد) خانه‌اي خريداري شده و مقدار زيادي مواد منفجر در آن كار گذاشته شود و زماني‌كه طبق رسم هر ساله حاج قاسم آنجا مي‌رفت، منفجر شود، كه ممكن بود چهار تا پنج هزار انسان كشته شود. براي چه؟ براي اينكه حاج قاسم را بكشند. خدا او را حفظ كرد و اين نوع شهادت [آشكار] را براي او برگزيد و او شايسته اين نوع شهادت بود.مساله دوم اقدام در اين مقطع زماني مجموعه شرايط منطقه و شكست‌ها و پيروزي‌ها و نتيجه نبرد كنوني بود كه به تحولات اخير عراق رسيد و ما همچنين در آستانه انتخابات امريكا هم هستيم، وقتي به اين صحنه نگاه مي‌كنيم، اهداف ترور و مسووليت ما در قبال آن را روشن مي‌كند. ترامپ دو، سه سال بعد از به قدرت رسيدن، سياست خارجي‌اش را اعلام كرد. وقتي ترامپ به نتيجه دو، سه ساله اخير نگاه مي‌كند، چه چيزي به دست آورده؟ شكست، دستپاچگي؟ چه چيزي دارد كه در سطح سياست خارجي به خصوص در ارتباط با منطقه ما به مردم مي‌خواهد ارايه كند؟

ترامپ به دنبال به زانو درآوردن ايران است

نصرالله سپس گفت: ترامپ از روز اول متعهد به سرنگوني نظام ايران شد. كمترين چيزي كه دنبالش بود تغيير رفتار ايران يا مهار اين كشور و به زانو درآوردن ايران و حتي رسيدن به توافق جديد بود كه شامل مسائل منطقه و قدرت موشكي ايران باشد، براي همين سياست فشار حداكثري را آغاز كردند و بر شرايط اقتصادي و سياست گرسنه‌ نگه داشتن مردم و اختلافات داخلي در ايران تكيه كردند، ترامپ الان نه مي‌تواند بگويد كه نظام ايران را سرنگون كردم نه ايران را به زانو در آوردم و نه به توافق جديدي دست يافتم.نصرالله در اشاره به سوريه گفت: طرح امريكا در سوريه تا الان شكست خورده، آخرين چيزي كه رخ داد، خيانت به متحدانش بود، متحدان كرد او در شمال شرق سوريه كه نيروهايش را از آنجا عقب كشيد. تعداد كمي از نيروهاي امريكا آنجا ماندند. براي چه بمانند؟ براي حمايت از كردها؟ خير براي حفاظت از چاه‌هاي نفت در شرق سوريه، امريكا مقداري نيرو در شرق سوريه و مقداري اندك در «تنف» نگه داشته كه آن هم به توصيه اسراييل است.وي سپس اعلام كرد: همه فشارها و تحريم‌ها و كارها و پول‌هايي كه هزينه كردند تا افكار عمومي را عليه مقاومت تحريك كنند، شكست خورده است، بيانيه اخير پمپئو را هم ديديم، سفرهاي مكرر «ديويد ساترفيلد» معاون وزير خارجه امريكا به لبنان كه برخي از آن رسانه‌اي نشد و من اينجا آن را اعلام كردم و در يكي از اين جلسات به سران لبنان گفت كه اگر تاسيسات مقاومت در بقاع را برنچينيد اسراييل به آن حمله مي‌كند. كه البته همه اين فشارها نتيجه نداد و تا الان هم به اين تاسيسات حمله نكرده‌اند چون ما پاسخ داديم، اگر حمله شود ما به سرعت به آن پاسخ مي‌دهيم.

سيد حسن نصرالله در ادامه سخنانش به شكست امريكا در پرونده‌هاي يمن، افغانستان و معامله قرن اشاره كرد.

هدف ترامپ سيطره بر نفت عراق است

سيد حسن نصرالله ادامه داد: ترامپ مي‌گويد نفت عراق حق ماست و بايد آن را به دست بياوريم و هزينه همه اين سال‌ها را از آن جبران كنيم. او معتقد است كه در عراق دولتي و حكومتي وجود ندارد بنابراين بايد بر چاه‌هاي نفت آن مسلط شود و نفت آن را ببرد.پس طرح اصلي امريكا سيطره بر چاه‌هاي نفت عراق است. او نمي‌خواهد دولت و حكومتي در عراق باشد اگر هم دولتي باشد بايد تابع تصميم‌هاي سفير و ارتش امريكا باشد آن هم در همه سطوح سياسي و نظامي و غيره.اين طرح امريكا در عراق است اما امريكا تاكنون در اين طرح شكست خورده است.اولا بهانه داعش از بين رفت. مردم و سران عراق و مرجعيت ديني شريف در نجف اشرف، موضع قاطعانه‌اي گرفتند و در سريع‌ترين زمان آن را از بين بردند.قاسم سليماني و ابومهدي دو علت اصلي در از بين بردن داعش بودند، اين بهانه از دست‌شان خارج شد، بعد از از بين رفتن بهانه داعش، صداها از گوشه كنار عراق بلند شد كه امريكايي‌ها از عراق بروند. امريكا داعش را بهانه كرد كه به صورت نظامي به اين كشور بازگردد.

نصرالله گفت: امريكايي‌ها اخيرا تلاش كردند عراق را وارد جنگ داخلي كنند، موضع حكيمانه مرجعيت و سران عراق مانع شد. موضع قوي گروه‌هاي مقاومت و عشاير عراق مانع اين طرح امريكا شدند. امريكا از طريق ارتش الكترونيك خود تلاش كردند ميان ملت ايران و عراق فتنه ايجاد كنند. چرا؟ چون ايران هميشه حامي عراق بوده است، امريكايي‌ها با عجله تلاش‌هاي متعددي كردند عراق را از دست ندهند، در نهايت حاج قاسم و ابومهدي را ترور كردند.

امريكا جنگي جديد از نوعي جديد آغاز كرد

وي گفت: امريكايي‌ها در هر سخنراني درباره سه چيز صحبت مي‌كنند؛ اول اينكه چهارصد ميليارد دلار از عربستان گرفته‌ا‌ند كه هر بار با تمسخر و استهزا بيانش مي‌كنند؛ دوم قراردادهاي سلاح با كشورهاي عربي كه مي‌گويند با ده‌ها ميليارد دلار آن را منعقد كرده‌اند. ترامپ اين را مي‌گويد و برايش دست مي‌زنند؛ سوم انتقال سفارت امريكا به قدس. هر سه چيزي كه از آن به عنوان دستاورد صحبت مي‌كنند در منطقه ما بوده است.پس ترامپ و دولت امريكا به مرحله‌اي جديد نياز دارند. اين آغازي امريكايي در منطقه است، ما نبوديم كه تجاوز كرديم. آنها جنگي جديد از نوعي جديد آغاز كرده‌اند، آنها دنبال تضعيف محور مقاومت و شكستن آن و تضعيف ايران و شكست هيبت ما و تحميل شروط خودشان در انتخابات‌ هستند؛ اين اتفاق جنگ نبود چون جنگ ماجراجويي نياز دارد. نصرالله تاكيد كرد: امريكايي‌ها هرجا در منطقه مي‌روند مقابل خودشان حاج قاسم سليماني را مي‌بينند. به سوريه مي‌روند حاج قاسم را مي‌بينند. در عراق، لبنان، يمن ، در افغانستان و در هر جايي مرتبط با محور مقاومت، مقابل‌شان حاج قاسم سليماني را مي‌بينند، اسراييل قاسم سليماني را خطرناك‌ترين مرد مقابل خود مي‌ديد. حاج قاسم را خطر موجوديتي براي خود مي‌دانست اما جرات ترور او را نداشت، در سوريه مي‌توانست اين كار را بكند اما جرات نداشت و از امريكا خواست اين كار را انجام دهد.براي همين او را ترور كردند و آشكارا كشتند. نه براي اينكه تبليغات كنند بلكه براي اين علني كشتند كه نياز به موضوعات تبليغاتي، روحي و رواني داشتند. آنها از طريق اين ترور، تلاش مي‌كنند نيروهاي مقاومت در عراق دچار سستي شوند و مابين عراق و ايران اختلاف ايجاد كنند، لازم است اهداف ترور را بشناسيم. آنها حتي به نفت سوريه و لبنان هم طمع دارند. به نفت و گاز و آب و منابع اين كشورها طمع دارند. هم‌اكنون دو طرح مقابل هم وجود دارد، طرح اول طرح سلطه‌جويانه امريكا و اسراييل است و دوم طرح مقاومت و استقلال و حاكميت و آزادي و مقدسات امت ما است. اين دو طرح اكنون در حال نبرد هستند.

امريكا در عراق مصداق خياط در كوزه افتاد

دبيركل حزب‌الله در برگشتي به موضوع عراق اعلام كرد: آنها مي‌خواستند با اين ترور الحشد الشعبي را متزلزل كنند. مي‌خواستند عراق را وارد ضعفي داخلي كنند كه بقيه احزاب و نيروها حساب كار دست‌شان بيايد. تبليغ كردند كه جوي پر از ارعاب ايجاد كنند كه همه بترسند. اما پاسخ عراق از تشييع شهدا شروع شد.آنچه امريكايي‌ها در سال‌هاي اخير رويش تكيه كرده بودند اين بود كه بين ايران و عراق اختلافات ايجاد كنند. نتيجه چه شد؟ تشييع شهداي ايراني و عراق در بغداد، كاظمين، نجف و كربلا. اين وفاي مردم عراق بود. مرجعيت، احزاب، مسوولان رسمي نخست‌وزير احزاب پارلمان شركت كردند و همه خواستار خروج امريكا از عراق شدند. اين تحرك مردمي از جمعه تا امروز معنايش اين است كه خياط در كوزه افتاده، امروز هم همه نگاه‌شان به جلسه امروز پارلمان است. نخست‌وزير يادداشتي قرائت مي‌كند كه خواستار اخراج نيروهاي امريكايي مي‌شود. قطعا ما طي روزها و شب‌هاي آينده خواهيم ديد كه امريكا همه نيروهاي شيطاني‌اش را به كار مي‌گيرد كه عراق را تحت فشار قرار بدهد. اميد ما به نمايندگان پارلمان عراق است كه قانون اخراج نيروهاي امريكايي را تصويب كنند. اگر در پارلمان اين هدف محقق نشود من اينجا به شما اعلام مي‌كنم، من عراقي‌ها را مي‌شناسم؛ مبارزان باشرف حسيني و فرزندان عباس (عليه‌السلام) نمي‌گذارند يك سرباز امريكايي در عراق باقي بماند، كمترين پاسخ به شهادت حاج قاسم و ابومهدي، اخراج نيروهاي امريكايي از عراق و آزادسازي جديد اين كشور از اشغالگري امريكاست. امريكايي‌ها حاج قاسم و ابومهدي را ترور كردند كه عراق را از دست ندهند اما آنها با اين كار عراق را از دست خواهند داد و اين با مقاومت و اراده مجاهدان و مردم محقق مي‌شود، حاج قاسم و ابومهدي و رفقاي‌شان عاملي مهم در آزادسازي عراق از تروريسم بودند و خون آنان سبب دومين آزادي و اين‌بار از اشغالگري امريكا خواهد بود.

پرچم افتاده حاج قاسم را بر دوش مي‌گيريم

سيد حسن نصرالله گفت: يكي از هدف‌هاي ترامپ، ايجاد ارعاب در ميان همه ماست و مي‌گويند كه ليست ترور ادامه دارد، هدف اين است كه بقيه بترسند . از نظر معنوي نيز شهادت اين دو برادر انگيزه‌اي خواهد شد كه ما محكم‌تر به سوي اهداف حركت كنيم. اين حادثه (ترور) سطح شكست و عصبانيت و تلاش امريكا را نشان داد كه روي به گزينه‌اي احمقانه آورده است. ما خون و پرچم و اهداف او را بر دوش مي‌گيريم و با عزم و ايمان و عشق لقاء‌الله مثل عشق قاسم سليماني، به حركت خود ادامه مي‌دهيم.كساني كه ما را به ترور و مرگ تهديد مي‌كنند، تاريخ را به آنان يادآوري مي‌كنيم. ما پاسخ مي‌دهيم كه يا «ابن طلقاء» آيا تو ما را از مرگ مي‌ترساني؟ ما يا پيروز مي‌شويم يا به شهادت مي‌رسيم. منطقه به وضعي متفاوت مي‌رود. شهادت حاج قاسم نبايد به ضعف يا سستي در برنامه‌اي منتهي شود كه آن را پيش ‌مي‌برد؛ همين‌طور شهادت ابومهدي.

قصاص عادلانه

وي سپس خواستار قصاص عادلانه شد و در توضيح آن گفت: قصاص عادلانه به چه معناست؟ يعني آنكه معلوم است اين جنايت را چه كسي انجام داده، من نمي‌خواهم از منطق انتقام صحبت كنم، مساله حاج قاسم متفاوت است. حتي اگر امريكا شخصيت ديگري از ايران را زده بود يا تاسيساتي را در ايران زده بود مي‌شد گفت كه اين به ايران مربوط است و از اين حرف‌ها؛ اما قاسم سليماني فقط متعلق به ايران نيست. قاسم سليماني يعني ايران، لبنان، سوريه، افغانستان. قاسم سليماني يعني كل امت [اسلامي].

نصرالله ادامه داد: ايران مي‌داند كه چطور پاسخ دهد اما اين مسووليت ما را كم نمي‌كند؛ امروز اعلام مي‌كنم كه ايران چيزي از شما گروه‌هاي مقاومت نمي‌خواهد و نمي‌گويد چه كنيد يا چه نكنيد. اراده مسوولانش مشخص است، گروه‌هاي مقاومت بايد تصميم بگيرند كه با اين حادثه چطور برخورد كنند، هر كس تصميم بگيرد كه چطور انتقام بگيرد...ايران از دوستان و متحدان و از كساني كه در كنار آنها ايستاد و از آنان در چهل سال گذشته حمايت كرده، چيزي نخواسته است. امروز ايران در عزا است چون بزرگ‌ترين افتخارات و بزرگ‌ترين ژنرال‌هاي خود را از دست داده اما از ما چيزي نخواسته است.

وي در ادامه تصريح كرد: وظيفه ما چيست؟ اينكه صرفا تسليت بگوييم ؟ مساله، مساله محور مقاومت است كه بايد دستاوردهايي كسب كند؛ ما بايد همه براي قصاص عادلانه حركت كنيم. قصاص عادلانه چيست؟ شفاف باشم. ممكن است برخي بگويند كه قصاص عادلانه اين است كه شخصيتي در حد حاج قاسم [كشته شود]. شخصيتي در حد اين دو شهيد نيست. سر دونالد ترامپ در حد كفش قاسم سليماني هم نيست؛ قصاص عادلانه كل موجوديت امريكا در منطقه است، حضور نظامي امريكا در منطقه قصاص عادلانه حاج قاسم و ابومهدي است.

وي تاكيد كرد: پايگاه‌هاي نظامي و كشتي‌هاي جنگي و كل سربازهاي امريكا در منطقه معادل قصاص عادلانه است. ارتش امريكاست كه آنان را كشته و ارتش امريكا بايد تاوان دهد.دبيركل حزب‌الله سپس اعلام كرد: منظور ما مردم و شهروندان امريكايي نيست. در منطقه شهروندان، خبرنگاران يا امريكايي‌هاي ديگر نيست. اما اعلام مي‌كنيم، نبرد و قصاص عادلانه براي كساني كه اين ترور را اجرا كردند در قالب اين تعريف قرار مي‌گيرند، به نظر من و به مسووليت شخصي خودم... برخي مي‌گويند سيد موضوع را بزرگ مي‌كند، خير من حجم طبيعي آن را بيان مي‌كنم؛ اگر ترور حاج قاسم و ابومهدي بدون مجازات رد شود، خيلي خطرناك است. براي كل مقاومت و اعضاي آن و مساله فلسطين و قدس و كل منطقه بد خواهد بود.

تابوت افسران امريكايي درس عبرت ترامپ

سيد حسن نصرالله سپس گفت: وقتي تابوت افسران و سربازان امريكايي كه عمودي به منطقه آمده‌اند، افقي بازگردند، ترامپ خواهد فهميد چه كرده و انتخابات را هم خواهد باخت؛ اراده و هدف ما در محور مقاومت بايد اين باشد. پاسخ به خون قاسم سليماني و ابومهدي اخراج كل نيروهاي امريكايي از منطقه ما بايد باشد؛ اين هدف ان‌شاء‌الله محقق خواهد شد و قدس و فلسطين نيز آزاد خواهد شد. وقتي امريكا از منطقه خارج شود اين صهيونيست‌ها لباس‌هايشان را در چمدان‌هاي‌شان خواهند گذاشت و آنگاه ديگر نيازي به نبرد با اسراييل هم نخواهد بود. خاتمه كلامم با ترامپ نادان است كه نمي‌داند چه كار كرده است؛ امريكا كه از منطقه برود، آزادسازي قدس در تيررس قرار خواهد گرفت.

وي سپس تصريح كرد: من از ادبيات حضرت زينب استفاده مي‌كنم؛ ترامپ و امريكايي‌ها! چه خوني ريختيد!چه جگري از ما سوزانديد! امروز قصاص عادلانه همان قصاص عادلانه براي حاج عماد مغنيه و سيد موسوي و ابومهدي المهندس خواهد بود. ما در موضع احساسي نيستيم، من شخصا به حاج قاسم غبطه مي‌خورم، من از اين بابت ناراحت نيستم، نه ترسانيم نه خشمگين هستيم. ما مي‌گوييم اين خون بزرگ فرصتي بزرگ براي خلاص شدن از استعمار و استكبار و اشغالگران است، با اين خون و خون شهدا و عزيزانمان راه مقاومت را ادامه مي‌دهيم و ان‌شاء‌الله در نهايت پيروز خواهيم شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون