• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4555 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ دي

مجلس به ترور قاسم سليماني واكنش نشان داد

يك پارلمان سياه‌پوش

«اولين جلسه پس از ترور»؛ اين شايد بهترين توصيف از نشست روز گذشته پارلمان ايران باشد. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پس از گذشت 3 روز از ترور فرمانده سپاه قدس جمهوري اسلامي به دستور شخص دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده امريكا براي نخستين ‌بار گرد هم آمده و پس از حدود يك هفته تعطيلي براي سركشي به حوزه‌هاي انتخابيه نشست علني خود را برگزار كردند؛ نشستي كه بيش از هر كس و هر چيز تحت ‌تاثير يك «سرباز» بود. سربازها در تمام جهان از احترام ويژه‌تري برخوردارند اما كمتر پيش مي‌آيد با شهادت يك «سرباز» يك پارلمان لباس سياه به تن كند اما اين اتفاق ديروز در ايران افتاد. «قاسم سليماني» روز گذشته در كيلومترها آن‌سوتر از پايتخت، روي دست مردم اهواز تشييع ‌شد اما نام و يادش اصلي‌ترين محور نشست نمايندگاني بود كه لباس تيره بر تن‌شان كنار پرچم‌هاي سياه رنگ قرار گرفته، در نقاط مختلف صحن رنگ رخساره‌اي بود كه خبر مي‌داد از سر درون.

مطابق معمول نشست علني بهارستان با نطق پيش از دستور علي لاريجاني آغاز شد. او هم كه همچون ساير نمايندگان لباس عزا به تن داشت، ديروز اظهاراتش را تمام و كمال به ترور فرمانده سپاه قدس جمهوري اسلامي و خط و نشان‌هاي اخير رييس اين روزهاي كاخ سفيد اختصاص داد. اما از چرايي عدم برگزاري نشست غيرعلني نمايندگان براي بررسي ترور قاسم سليماني چيزي نگفت تا همين مساله در آخرين دقايق نشست علني ديروز با اعتراض مصطفي كواكبيان، رييس فراكسيون ديپلماسي و منافع ملي پارلمان مواجه شود.

 

اين صداي ايران است

رييس قوه مقننه روز گذشته ترور سردار سليماني به دستور ترامپ را هم‌رديف «كودتاي 28 مرداد» و «انهدام هواپيماي مسافربري ايراني» IR655 در سال 67 قرار داد و اظهارات مقامات امريكايي مبني بر «پيش‌دستانه» بودن اين ترور را رد و آن را نشات گرفته از «قانون جنگل» دانست. او اعلام كرد: «شما جنايتي بزرگ مرتكب شديد، نام شما را در تاريخ جهان هم‌رديف جنايت كودتاي 28 مردادماه و جنايت ديگر امريكا در سرنگوني هواپيماي مسافربري ايران ثبت مي‌كنند مسوولان امريكايي با دستپاچگي اعلام كردند كه ما اقدام پيش‌دستانه انجام داديم براي آنكه از پوشش قانون جنگل بهره بجويند. اين قانون من‌درآوردي چيزي جز قانون جنگل‌ نيست، آنها خلاف واقع گفته‌اند. چه اقدامي پيش‌رو بود كه شما دست به اقدام پيش‌دستانه زديد؟ مسوولان امريكايي گفته‌اند كه سردار سليماني مي‌خواست در سوريه، لبنان و عراق عليه نيروهاي امريكايي اقداماتي انجام دهد. اين ادعا يك دروغ بيش نيست. مردم امريكا و مجلس نمايندگان اين كشور بدانند كه ادعاي رييس‌جمهوري آنها دروغگويي براي پوشش دادن به يك جنايت جنگي و تروريستي است. اگر اسنادي در اين خصوص دارند، نشان بدهند.» لاريجاني و گفته‌هايش در پارلمان اصولا با واكنش‌هاي نمايندگان مواجه مي‌شود. روزي اصولگرايان از آن استقبال مي‌كنند و روز ديگر مثال آن زمان كه از تخريب پارلمان در صدا و سيماي جمهوري اسلامي و منبرهاي عزاداري به دست وعاظ نزديك به جبهه پايداري گلايه كرد، با انتقاد اين جريان سياسي و نيروهاي در درون و بيرون بهارستان مواجه مي‌شود اما اين ‌بار استقبال به گونه‌اي ديگر بود. با فاصله كمي پس از پايان اظهارات لاريجاني تمام نمايندگان مقابل جايگاه هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته و شعار مرگ بر امريكا و اسراييل سردادند. شماري از نمايندگان همچنين با شعار «حسين حسين شعار ماست، شهادت افتخار ماست» به شهادت فرمانده سابق سپاه قدس و تنها دارنده نشان نظامي «ذوالفقار» در ايران واكنش نشان دادند. واكنشي كه البته با استقبال رييس مواجه شد تا جايي كه او را به بيان اين جمله وا داشت: «آقاي ترامپ! اين صداي ملت ايران است؛ بشنويد.»

 

طرح‌هاي ضد امريكايي

اظهارات لاريجاني پايان يافت و نمايندگان به كرسي‌هاي سبز خود برگشتند تا جلسه علني مجلس رسما آغاز شود. نمايندگان در اين ميان طرح‌هايي جهت اصلاح قانون انتخابات و ايجاد شفافيت در هزينه‌ كانديداهاي ورود به مجلس را تصويب كردند كه به‌زعم ناظران اگر از آنها سوءاستفاده جناحي نشده و به تاييد شوراي نگهبان برسد، مي‌تواند در چگونگي ورود نمايندگان به پارلمان نقش موثري داشته باشد. با اين حال اما رويكرد ضد امريكايي روز گذشته مجلس كه در طول روزها و سال‌هاي اخير كمتر در اين مقياس و اندازه ايجاد شده بود، شرايط را براي اصولگرايان فراهم كرد تا طرح‌هاي خود را كه در گذشته تهيه و از قضا با اقبال چنداني مواجه نشده بود، به بهارستان آورده و به تصويب برسانند. يكي از اين طرح‌ها كه در فراكسيون تمام اصولگراي «اقدام پيش‌دستانه عليه امريكا» كه همزمان با اسقاط پهپاد گلوبال هاوك امريكايي به دست هوافضاي سپاه پاسداران اعلام موجوديت كرد، تهيه و تدوين شده بود، «الزام دولت در تعيين سرفصل جنايات امريكا در كتب درسي مدارس و دانشگاه‌ها» نام داشت كه طرح و ماده واحده آن روز گذشته با بهره‌گيري صحيح فراكسيون ولايي از جو حاكم بر «بهارستان» با 231 راي موافق از ميان 239 نماينده حاضر در صحن علني مجلس به تصويب برسد.

اين طرح و طرح‌هاي مشابه نظير «تروريست خواندن ارتش امريكا در كل دنيا» كنار بيانيه‌هاي مختلف نمايندگان در محكوميت اقدام امريكا، طرح كميسيون حقوقي و قضايي براي شكايت از دولت و رييس‌جمهوري امريكا كه اللهيار ملكشاهي، رييس اين كميسيون آن را اعلام كرده از ديگر اقدامات قابل ‌توجه نمايندگان محسوب مي‌شود. آن ‌طور كه اين نماينده اصولگرا گفته اين كميسيون قصد دارد از دونالد ترامپ در ديوان بين‌المللي كيفري كه مقر آن در لاهه قراردارد، شكايت كند.

رسيدگي به جرايم نسل‌كشي، جنايات عليه بشريت، جنايت جنگي و تجاوز به يك كشور ازجمله صلاحيت‌هاي اين دادگاه است. ملكشاهي معتقد است كه ايران مي‌تواند به‌دليل تجاوز امريكا به خاك عراق و ترور قاسم سليماني از ترامپ به اين ديوان شكايت كند.

همچنين به نظر مي‌رسد كميسيون حقوقي و قضايي كنار پروژه «انتقام سخت» كه بيشتر از سوي مسوولان نظامي جمهوري اسلامي بيان مي‌شود، پروژه پيگيري حقوقي ترور فرمانده سپاه قدس جمهوري اسلامي را در دست پيگيري دارد؛ كما اينكه روز گذشته اين كميسيون ميزبان معاون حقوقي وزارت دادگستري، معاون بين‌الملل قوه قضاييه و كارشناسان حقوقي مركز پژوهش‌هاي مجلس بوده و براساس اظهارات حسين نوروزي، سخنگوي اين كميسيون «چگونگي اقدام حقوقي ايران عليه امريكا» به بحث و بررسي گذاشته و مقرر شده «قوه قضاييه در زمينه رفع خلأ قانوني در حوزه مبارزه با تروريسم لايحه‌اي را آماده و تقديم مجلس كند»


مسوولان اطلاعات سپاه در فراكسيون‌هاي ولايي و مستقلين از ترور سليماني گفتند

30 تلاش براي ترور در يك سال

با ترور سردار قاسم سليماني در روز جمعه در فرودگاه بغداد در عمليات پهپادي نيروهاي ايالات‌متحده امريكا كه به دستور دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري اين كشور صورت گرفت، پرسش‌هاي بسياري درباره چگونگي ترور فرمانده سپاه قدس جمهوري اسلامي كه جزو محبوب‌ترين فرماندهان نظامي ايران به‌شمار مي‌رود، در افكار عمومي ايجاد شد؛ پرسش‌هايي كه مسوولان اطلاعاتي و امنيتي هر كدام در اظهاراتي جداگانه كوشيدند به نوعي به آن پاسخ دهند. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در قالب فراكسيون‌هاي مستقلين ولايي و نمايندگان ولايي نيز روز گذشته كوشيدند با برگزاري نشستي با مسوولان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براي پرسش‌هاي خود پاسخ‌هايي دريافت كنند. ابوالفضل حسن‌بيگي از طرف اعضاي فراكسيون ولايي و غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي ازسوي فراكسيون مستقلين تاحدودي جزييات مطرح شده در اين نشست‌ها را رسانه‌اي كرده‌اند كه تلاش‌هاي پرتعداد واشنگتن براي ترور فرمانده حالا ديگر سابق سپاه قدس نقطه ‌اشتراك اين اظهارات محسوب مي‌شود.

براساس آنچه حسن‌بيگي از قول مسوول اطلاعات سپاه حاضر در نشست فراكسيون ولايي كه نامش اعلام نشده، نقل كرده، «امريكايي‌ها طي سال‌هاي گذشته به دنبال ترور سردار سليماني بودند. آنها بالغ بر ۳۰بار در طول سال گذشته در ترور ايشان در مناطق مختلف برنامه‌ريزي كرده و هر بار تيرشان به سنگ خورد. اين‌بار به صورت ناجوانمردانه در مكاني كه صددرصد زيرنظر امريكايي‌ها بود، ايشان را ترور كردند و مورد هدف قرار دادند.» اين عضو فراكسيون نمايندگان ولايي همچنين گفته است كه «در اين جلسه بر برخورد با امريكايي‌ها تاكيد شد؛ البته نوع انتقام توسط شوراي عالي امنيت ملي پيش‌بيني مي‌شود. طرحي كه در شورا به تصويب برسد، قابليت اجرا دارد و لازم است در اين شرايط همه براي حفظ وحدت و يكپارچگي در جهت مقابله با امريكا يك صدا باشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون