• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3116 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر

شروع پر قدرت فرهادي براي آينده‌يي پر چالش

حمايت 200 تايي، تهديد 70 نفري

 

گروه سياسي| ديگر كسي براي راي آوردن يا نياوردن وزير پيشنهادي علوم گمانه‌زني نمي‌كند، حالا همه به كار پيش بيني از تعداد آراي مثبت او در بهارستان مشغول هستند. حدس و گمان‌هايي كه به عدد 200 رسيده است. تعداد آراي مثبت فرهادي آينده او را در وزارت علوم در حاشيه‌يي امن‌تر قرار خواهد داد. هر چند به نظر نمي‌رسد كه «حلقه نه» در بهارستان تاكتيك خود را عوض كنند اما راي بالاتر براي فرهادي يعني تضعيف بيشتر مخالفانش در مجلس. فرهادي تا اينجاي كار با برخي خواسته‌هاي بهارستاني‌ها هم كنار آمده، از جمله تغيير مديران وزارت علوم كه زمينه‌ساز فشارهاي قبلي به رضا فرجي‌دانا و دو گزينه پيشنهادي رييس‌جمهوري قبل از فرهادي براي اين وزارتخانه بود. با اين حال جلسات منظم گروه مخالفان دولت، در حالي كه راي‌آوري فرهادي در مجلس قطعي شده است حكايت از برنامه‌ريزي‌هايي براي بعد از تصدي او در وزارت علوم دارد.
گمانه‌زني از شروعي پرقدرت براي فرهادي
منصور حقيقت‌پور، نائب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ارزيابي خود از وضعيت فرهادي در روز راي اعتماد به سايت آفتاب گفته است كه «چهارشنبه گذشته فرصتي پيش آمد تا با تمام جريان‌هاي سياسي حاضر در مجلس مختصري صحبت كنم، نظرم اين است كه ايشان در كمترين حد 170 تا 180 راي به دست مي‌آورد. » حقيقت‌پور درباره نظر هسته مركزي مخالفت با وزيران علوم كه در روزهاي گذشته در مجلس به صورت سازمان‌يافته فعال بوده‌اند، مي‌گويد: «آن گروه خاص كه مخالف هستند 60، 70 نفر بيشتر نيستند. ان‌شاءالله مجلس دست به دست هم مي‌دهند و با يك راي خوب آقاي فرهادي را روانه پاستور مي‌كنند. » ارزيابي روز يكشنبه منصور حقيقت‌پور از راي اعتماد وزير پيشنهادي علوم، ديروز توسط برخي ديگر از نمايندگان افزايش پيدا كرد و به عدد 200 رسيد. از‌جمله كمال‌الدين پيرموذن كه به خبرآنلاين گفته است: «من مطمئن هستم كه ايشان در جلسه راي اعتماد مجلس، با كسب 200 راي از نمايندگان سكان‌دار وزارت علوم خواهد شد چرا كه بيشتر اعضاي كمسيون‌ها در مجلس شوراي اسلامي موافق ايشان هستند. » همچنين غلامرضا تاج گردون، رييس كميسيون برنامه و بودجه نيز، نظر مثبت خود را نسبت به محمد فرهادي براي انتخاب وزير علوم اعلام كرد. تاج‌گردون فضاي عمومي مجلس را براي انتخاب فرهادي خوب پيش‌بيني كرده و گفته: «به صراحت آقاي فرهادي راي بسيار بالايي را در مجلس به دست خواهد آورد. » نشانه اين گمانه‌زني‌ها را مي‌توان در نظر كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس درباره وزير پيشنهادي علوم ديد. كميسيوني كه اتفاقات سه ماه اخير وزارت علوم از درون آن شكل گرفت و هدايت شد. اين كميسيون بعد از جلسه مشترك با وزير پيشنهادي اعلام كرد كه از مواضع فرهادي حمايت خواهد كرد. جبار كوچكي‌نژاد، نايب‌رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به اين جلسه و بحث‌هايي كه در آن انجام شد، گفته است: «در نهايت پس از استماع نقطه نظرات و برنامه كاري محمد فرهادي، اعضاي كميسيون آموزش نظر مثبت خود را درباره تصدي وي بر وزارت علوم اعلام كردند. » او نيز پيش‌بيني كرده كه «با نظر مثبت نمايندگان مي‌توان با قاطعيت از راي اعتماد بالاي 200 نفري به وزير پيشنهادي علوم سخن به ميان آورد. » اين اظهارنظر از آنجا اهميت دارد كه تركيب كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، تركيبي نزديك به جبهه پايداري است كه سعي كرده همواره در جبهه روبه‌روي دولت ايفاي نقش كند. نقشي كه پر رنگ‌ترين وجه آن در جريان استيضاح رضا فرجي‌دانا و راي عدم اعتماد به دو گزينه قبلي وزارت علوم خود را به روشني نشان داد.
كمين «حلقه نه» براي آينده فرهادي
با اين اوصاف هر چند راي آوري محمد فرهادي در جلسه روز چهارشنبه قطعي است اما روي ديگر سكه مناسبات دولت و مجلس در اين حوزه به آن 60 يا 70 مخالفي مربوط مي‌شود كه منصور حقيقت‌پور در سخنان خود به فعاليت سازمان‌يافته آنها اشاره كرده است. طيفي كه در سه ماه اخير در برابر دولت «حلقه نه» را تشكيل داده بودند، حالا يك بار ديگر در موضع اقليت قرار گرفته‌اند. حتي برخي اخبار حكايت از آن دارد كه چهره‌هاي شاخص جريان مخالف دولت همچون الياس نادران و عليرضا زاكاني نيز ترجيح داده‌اند تا اين‌بار در صحن علني حضور رسمي در صف مخالفان وزير پيشنهادي نداشته باشند و فرصت نطق مخالفت با محمد فرهادي به چهره‌هايي سپرده خواهد شد كه از نيروهاي ميان‌دستي اين جريان محسوب مي‌شوند، نيروهايي كه چندان در حلقه تصميم‌گيري جاي جدي ندارند. نكته اينجاست كه چهره‌هاي اصلي «حلقه نه» در مناسبات غير‌رسمي و پشت پرده هنوز از ميدان مخالفت با دولت عقب ننشسته‌اند. اين شايد باعث شود كه وزن اقليت 60 يا 70 نفري مورد اشاره منصور حقيقت‌پور احتمالا تاثير خود را بعد از وزارت محمد فرهادي نشان دهد. اين موضوع بازتابي ضمني در سخنان قاسم جعفري، سخنگوي كميسيون آموزش و از فعال‌ترين نمايندگان در جريان وقايع سه ماه اخير وزارت علوم را نشان داده است. جايي كه او درباره جلسه مشترك كميسيون متبوعش با وزير پيشنهادي علوم گفته كه «كميسيون آموزش مجلس موافقت مشروط خود را با وزارت محمد فرهادي اعلام مي‌كند و چنانچه وي به قول‌هاي خود عمل كند، مخالفتي با وي نخواهد داشت. » تاكيد قاسم جعفري بر «مشروط» بودن موافقتي كه قبلا جبار كوچكي‌نژاد آن را اعلام كرده بود و همين‌طور تاكيد بر «قول‌»هايي كه فرهادي بايد به آنها عمل كند همان زمينه ابتدايي است كه در ماه‌هاي آينده به شكل‌هاي قابل پيش‌بيني از فشار به وزارت علوم، خود را نمايان خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون