• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4810 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۸ آذر

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

ايران درباره امنيت ملي خود نه مذاكره مي‌كند و نه مصالحه

سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه پاسخ ايران به وزير خارجه آلمان كه خواستار «كنار گذاشته شدن برنامه موشك‌هاي بالستيك و تغيير رفتار ايران در منطقه» شده چيست، گفت: «در خصوص برجام موضوع جمهوري اسلامي پايدار و بدون تغيير بوده است.» او افزود: «ما سال‌ها براي حصول برنامه جامع اقدام مشترك مذاكره كرديم و قطعنامه 2231 حاصل سال‌ها مقاومت مردم ايران است.» به گفته سخنگوي وزارت امور خارجه، «همه كساني كه با حقوق بين‌الملل آشنا هستند، مي‌دانند كه نه جمهوري اسلامي حاضر به مذاكره دوباره بر سر برجام خواهد شد و نه الزام‌آور بودن قطعنامه 2231 با چنين اظهاراتي از سوي طرف مقابل زير سوال مي‌رود.» خطيب‌زاده تاكيد كرد: «در روزهاي اخير برخي نكات و خواسته‌هاي عجيب از سوي كشورهاي اروپايي مطرح شده كه توصيه ما اين است اروپا ظرفيت خود را بشناسد و سقف و كف روابط را در نظر بگيرد. پس از امضاي برجام يكي از طرف‌هايي كه نتوانست به توافق خود پايبند باشد، اتحاديه اروپا و كشورهاي اروپايي و از جمله آلمان بود. ايران در نامه‌هاي متعددي اين موضوع را تذكر داده و انتظار ما اين است كه به واقعيت‌ها توجه كنند.» او اضافه كرد: «ايران در خصوص امنيت ملي خود نه مذاكره مي‌كند و نه مصالحه! جمهوري اسلامي حقوق و تكاليف خود را مي‌شناسد. هم آلمان و هم كشورهاي اروپايي بايد بدانند كه آنچه با فشار حداكثري ايالات متحده حاصل نشد با فشار اروپا هم حاصل نمي‌شود. ايران منافع و دغدغه‌هاي مشروعي دارد كه بر سر آن توافقي در كار نخواهد بود.»
كشورها بايد حد خود را بدانند
سعيد خطيب‌زاده در پاسخ به سوال ديگر «اعتماد» مبني بر اينكه «موضع ايران در قبال برخي كشورهاي منطقه كه خواستار مشاركت در گفت‌وگوهاي امريكا و اروپا با ايران شده بودند چيست»، تصريح كرد: «برخي كشورهاي منطقه در نظر داشتند كه با وابستگي به رييس‌جمهور در حال خروج امريكا براي خود امنيت بخرند.» سخنگوي وزارت امور خارجه ايران افزود: «با وابستگي به خارج امنيت حاصل نمي‌شود. صداي رساي تهران اين است كه ايران لنگرگاه ثبات در منطقه است و مانند يك برادر بزرگ‌تر خطاهاي برخي كشورهاي منطقه را ناديده گرفته است.» خطيب‌زاده در پايان تاكيد كرد: «تذكر مي‌دهم اين كشورها جايگاه خود را بدانند و كشورها بايد به اندازه ظرفيت خود صحبت كنند.»
مصوبه مجلس هنوز قانون نيست
خطيب‌زاده درباره مصوبه اخير مجلس در خصوص تحريم‌ها گفت: اين مصوبه هنوز تبديل به قانون نشده و مراحل قانوني خود را طي مي‌كند. درباره مصوبه مجلس نظر رييس‌جمهور و دولت از روز اول كاملا روشن بوده است و وزارت خارجه هم نظرات تخصصي خود را بيان كرده و ما موافق نبوديم كه اين نظرات تخصصي در نظر گرفته نشود. مجلس مستقلا مسير را رفته و براساس برداشت‌هاي خودشان مصوبه‌اي داشتند. وي بيان كرد: اين مصوبه اگر تبديل به قانون شود، قطعا و يقينا وزارت خارجه پايبند خواهد بود و اجرا خواهد كرد. البته بسياري از ابعاد اين قانون به سازمان انرژي اتمي برمي‌گردد. اين ديپلمات ارشد ايراني عنوان كرد: هم مصوبه فعلي مجلس و هم مصوبات قبلي مجلس كه اقدام متقابل ايران بوده در آنها نوشته شده كه مشروط هستند و گام‌هاي كاهش تعهدات ايران تا روزي است كه آنها به تعهدات‌شان برگردند. اگر اروپا و امريكا تعهدات‌شان را كاملا اجرا كنند ما هم در ذيل برجام تعهدات خودمان را كامل مثل هميشه انجام خواهيم داد. اين توازني است كه در برجام ديده شده است. خطيب‌زاده بيان كرد: شنيده‌هايي از دولت منتخب جديد امريكا شنيده مي‌شود كه مايلند به تعهدات‌شان برگردند و روش غلط قبلي را اصلاح و تروريسم اقتصادي را بر ضد ملت ايران متوقف كنند. اميدواريم اروپا به سال‌هاي عدم پايبندي خود خاتمه دهد. اگر چنين باشد در مسير درستي گام برمي‌دارند. ايران كشور مسوولي است و به آنچه امضا كرده پايبند است.  سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي درباره مصوبه مجلس و اينكه بازه زماني در آن داده شده است و بازگشت امريكا به تعهداتش گفت: بازگشت امريكا به تعهداتش بازگشتي ذيل قطعنامه ۲۲۳۱ است و اين قطعنامه كاملا روشن و براي همه كشورها الزام‌آور است. امريكا از برجام خارج و به تعهدات ذيل قطعنامه ۲۲۳۱ پايبند نبوده است. اگر مي‌خواهند مسير درست را دنبال كنند به نظر مي‌آيد متوجه شده‌اند. حتي دولت فعلي امريكا هم متوجه شده كه مسير فشار حداكثري مسير شكست خورده‌اي بوده و به هيچ كدام از اهداف اعلامي خود نرسيدند. 

رياض مسوول بسياري از گرفتاري‌هاي جهان عرب است
خطيب‌زاده در پاسخ به سوال ديگري درباره اظهارات وزير خارجه عربستان مبني بر اينكه با بازگشت امريكا به برجام مشكلي ندارد ولي بايد عوامل نگراني در اين خصوص برطرف شود، گفت: برخي دستپاچگي‌ها در بعضي كشورهايي كه در اين منطقه تمام آبرو و حيثيت خودشان را گذاشتند براي اينكه بر ضد منافع كشور و به نفع يكي دو كنشگر خارج منطقه كار كنند، ديده مي‌شود. پيام‌هاي متناقضي از اين پايتخت‌ها شنيده مي‌شود. سخنگوي وزارت خارجه افزود: وقتي سياست خارجي يك كشور در چارچوب اصولي تعريف نشود، هر روز يك پيام بيرون مي‌آيد. توصيه ما اين است كه عربستان سعودي به ويژه و حكام آن توجه كنند مشكلاتي كه هر روز براي مردم خود و براي جهان عرب و اسلام درست كردند، تنها با اصلاح مسير آنها قابل حل است و با اين فرافكني‌ها راه به جايي نخواهند برد. وي تصريح كرد: رياض مسوول بسياري از گرفتاري‌هاي جهان عرب است. رياض مسوول جنگ و قحطي و خونريزي در يمن است. رياض مسوول برخي اقدامات از شاخ آفريقا تا جنوب شرق آسياست. متاسفانه بسياري از مدرسه‌هاي تكفيري با پول عربستان و كشورهاي ديگر در حال فعاليت است. هر چه زودتر به اين مسير پايان دهند براي مردم منطقه و مردم اين كشور بهتر است. خطيب‌زاده با بيان اينكه مردم عربستان سعودي استحقاق سياست‌هاي بهتري دارند، اظهار داشت: به جاي اينكه تمامي نگاه حكام عربستان به دستان خون‌آلود برخي كنشگران خارج از منطقه به ويژه امريكا و رژيم صهيونيستي باشد.سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي درباره اظهارات فيصل بن فرحان وزير خارجه سعودي كه گفته بايد ممنوعيت دايم غني‌سازي براي ايران وضع و از تاسيسات نظامي مخفي ايران بازرسي شود، گفت: اينكه بيش از حد به جايگاه يك كشور متوسط در منطقه بپردازيم كمكي نمي‌كند. جايگاه كشورها در نظام منطقه و بين‌الملل كاملا روشن است. وي با بيان اينكه عربستان رفتار نامناسبي نسبت به همسايگان خود اعم از ايران، قطر و عراق و يمن و بسياري از كشورهاي منطقه داشته و متاسفانه در مسير غلطي حركت كرده است، اظهار داشت: اين كشور درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌اي مسير را اصلاح و هر چه زودتر برگردد به نفع خودش و منطقه است. خطيب‌زاده عنوان كرد: درباره موضوعات ديگر هم البته هر كسي مي‌تواند صحبت كند، ولي بهتر است در حد و حدود خود صحبت كند كه باعث بي‌آبرو شدن بيشتر نكاتي كه ارايه مي‌كنند، نباشد.
روابط ايران و قطر متاثر از عامل سوم نيست
وي درباره نزديك شدن قطر و عربستان و شكل‌گيري آشتي و تاثير آن بر روابط ايران و قطر گفت: ما از هرگونه حل و فصل تنش‌ها در خليج فارس استقبال كرديم و وزير خارجه ايران هم گفت در چارچوب سياست حسن همسايگي ما در هر سطحي از حل و فصل سياسي اين بحران در خليج فارس استقبال مي‌كنيم. خطيب‌زاده مسيري كه امارات و عربستان براي محاصره قطر طي كردند را مسير قلدري خواند و افزود: بايد با حل و فصل موضوع حل و شرايط عادي شود و روابط ايران و قطر متاثر از عامل سوم نيست و ايران در زمان سختي و گشايش همراه در كنار همسايگان خود بوده و خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون