• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3254 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد

استيضاح‌كنندگان آدرس غلط مي‌دهند

اهداف اين استيضاح به ظاهر حل نابساماني‌هاي آموزش و پرورش است امابه نظر مي‌رسد همان نمايندگان و جريانات سياسي كه از انتخاب جناب روحاني در سال 92 راضي نبودند دنبال ضربه زدن به دولتند و تلاش مي‌كنند همه مشكلات آموزش و پرورش را ناشي از عملكرد فاني و تيمش بدانند. غافلند كه معلمان با چشماني باز حوادث را پيگيري مي‌كنند و معتقدند مسبب بخشي از مشكلات آموزش و پرورش عملكرد مجلس و بي‌توجهي آنها در سال‌هاي اخير در ارتباط با اين حوزه است. ضمنا مي‌خواهند خود را حامي فرهنگيان قلمدادكنند و براي انتخابات مجلس آينده محبوبيتي بين معلمان به دست آورند.
طاهره نقي‌يي، قائم‌مقام سازمان معلمان ايران در پاسخ به پرسش‌هاي «اعتماد» ضمن بيان اين مطلب افزود: عدم راي مجلس به نجفي در اذهان فرهنگيان و معلمان مانده و هيچ‌وقت فراموش نخواهد شد، مجلس تحمل انسان‌هاي شجاع و صريح را ندارد. نمايندگان اين جريان فكري در مجلس براي ناكارآمد نشان دادن دولت دنبال استيضاح فاني‌اند، آنها اگر دلسوز معلمان بودند و به‌دنبال حل مسائل آموزش وپرورش هستند بايد به اين پرسش پاسخ بدهند كه چرا براي تخريب نجفي وراي نياوردن ايشان دست به هر اقدام حتي غير‌مدني هم زدند.
اين فعال صنفي وسياسي معلمان در بخش ديگري در گفت‌وگو با «اعتماد» پيرامون اينكه سرانجام استيضاح چه خواهد شد؟ گفت: به نظر مي‌رسد عقلاي مجلس مانع استيضاح وزير آموزش و پرورش خواهند شد. در صورت مطرح شدن استيضاح به نظرم اكثريت مجلس با استيضاح همراهي نخواهند كرد، چرا كه با وضعيتي كه دولت از لحاظ بودجه دارد نه فاني كه هيچ وزير ديگري نخواهد توانست به خواسته‌هاي صنفي و رفاهي بحق فرهنگيان پاسخ دهد. در واقع اين نوعي‌آدرس غلط دادن است كه مجلس جوري عمل كند كه گويا امكاناتي هست ولي فاني در جذب آنها عاجز است. استيضاح به‌طور دايم روي سر وزير بوده، چند بار ديگر هم خواستند استيضاح كنند اما به سرانجام نرسيد. اگر مجلس دوباره استيضاح را مطرح كند نوعي موج سواري و اظهار همسويي با اعتراضات فرهنگيان است در حالي كه خود مجلس نيز در سال‌هاي اخير به آموزش و پرورش بي‌توجهي كرده است.
طاهره نقي‌يي در پاسخ به اين پرسش كه دولت چگونه بايد با استيضاح برخورد كند، گفت: آقاي فاني بايد از طريق رسانه‌ها با فرهنگيان سخن بگويد، مشكلات را باز كند، تنگناها را نشان دهد. عدم ارتباط جدي با فرهنگيان بي‌توجهي و بي‌اعتنايي تفسير مي‌شود. اگر وزير در ارتباطي دو سويه با فرهنگيان از طريق ارتباط با فعالان صنفي فرهنگيان مشكلات را مطرح كند اين تشكل‌ها با دست پر از وزير دفاع خواهند كرد. تصميم پشت درهاي بسته و عمل در فضايي بي‌تعامل شايسته وزير وزارتخانه‌اي با اين ميزان حساسيت نيست. وزير بايد با قدرت، بدون پوشاندن مشكلات آنها را با افكار عمومي در ميان بگذارد. در غير اين صورت از ناحيه بدنه فرهنگيان به عنوان وزيري كه توان پيگيري مطالبات را ندارد معرفي خواهد شد.
ايشان در ادامه افزود: دولت بايد تمام قد از وزيرش دفاع كند، او را حمايت كند وگرنه با اين حجم از مشكلات روي هم انباشته شده كار‌كردن نه‌تنها براي فاني بلكه هر جايگزين ديگر نيز به‌شدت سخت است.
قائم‌مقام سازمان معلمان ايران در مورد نقش تشكل‌ها و معلمان هم گفت: معلمان و تشكل‌هاي آنها بايد از رفتارهاي پوپوليستي فاصله بگيرند. پيشنهاد تغيير سريع مديران و تهديد همه روزه آنان به بركناري از ناحيه مجلس يا تشكل‌ها به مشكلات خواهد افزود. آقاي فاني آموزش و پرورش را خوب مي‌شناسد. تصميم‌گيري‌هاي آني و بدون كارشناسي دولت نهم و دهم ضربه سنگيني به آموزش و پرورش زده است. تشكل‌ها بايد راه درست را كه زمانبر است با شجاعت تبليغ كنند و در دام عوام‌فريبان نيفتند. بايد منافع جمعي جامعه فرهنگيان را در نظر گرفت. مي‌دانيم با رفتن يك وزير و آمدن ديگري حل مسائل باز هم به تاخير خواهد افتاد. ما به جاي تغيير مديران و مسوولان بايد خواستار تغيير رويكردها به آموزش وپرورش شويم. ريشه مشكلات اين دستگاه در خارج آن است، نبايد با آدرس‌هاي اشتباه خود و ديگران را سرگردان كنيم. همه مي‌دانيم كه اقتصاد آموزش وپرورش با تصميم داخلي حل نمي‌شود بلكه نيازمند تصميم حاكميت است تا مثل بهداشت و درمان تحولي اساسي در آن ايجاد شود، هر چند نمي‌توان نقش مديران ارشد به ويژه وزير را ناديده گرفت.
طاهره نقي‌يي درپايان به اين مساله پرداخت كه اگر استيضاح راي آورد براي گزينه وزارت بهتر است تشكل‌هاي منتخب فرهنگيان با هم‌انديشي فردي را انتخاب و پيشنهاد كنند كه با جهت‌گيري دولت تدبير و اميد هماهنگ باشد، شجاعت و صراحت داشته باشد، مسائل آموزش و پرورش را خوب بفهمد و برنامه داشته باشد، در هر صورت حضور پررنگ، شفاف، قاطع معلمان و تشكل‌ها در عرصه مي‌تواند به قرار گرفتن قطار آموزش وپرورش در مسير واقعي خود ياري رساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون