• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3257 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ خرداد

جزييات تازه از وام 80 ميليوني مسكن

پرداخت تسهيلات مسكن در انتظار تاييد بانك مركزي

گروه اقتصادي|در صورت تاييد دستورالعمل پيشنهادي بانك مسكن در خصوص تسهيلات 80 ميليون توماني از سوي بانك مركزي، اقساط اين تسهيلات براي
خانه اولي‌ها پلكاني تعيين خواهد شد.
به گزارش « اعتماد»، دولت يازدهم با هدف تسهيل شرايط خريد خانه براي مردم خصوصا خانه اولي‌ها تدابير ويژه‌اي را در نظر گرفته است. مقرر است با اجرايي شدن اين طرح خانه اولي‌هاي تهران 80 ميليون تومان و خانه اولي‌هاي شهرهاي بزرگ 60 ميليون تومان و شهرهاي كوچك 45 ميليون تومان تسهيلات  بگيرند.
 بررسي‌ها نشان مي‌دهد بازار مسكن در ركودي كشدار به سر مي‌برد و حتي انتشار اخباري در خصوص افزايش سقف تسهيلات نتوانسته است رونق اندكي در اين بازار ايجاد كند. با اين حال معاون وزير راه و شهرسازي پيش از اين تاكيد كرده است بازار مسكن در نيمه‌دوم سال از ركود خارج خواهد شد.
 آمار ساخت و ساز در كشور طي سال‌هاي اخير كاهشي بوده است و اقبال اندك سرمايه‌گذاران به حضور در بازار مسكن سبب شده است عرضه مسكن در سال‌هاي اخير كاهش يابد اما به دليل نبود تقاضاي موثر، تبعات كاهش عرضه در بازار هنوز روشن نشده است.
 برخي مشاوران املاك معتقدند با توجه به پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته از سوي دولت مبني بر استفاده از تسهيلات از طريق پس‌انداز، بازار مسكن با پرداخت تسهيلات 45 تا 80 ميليون توماني با شوك مواجه نخواهد شد. مهم‌ترين تاثير مصوبه جديد بر بازار را مي‌توان در كاهش قيمت اوراق مسكن جست‌وجو كرد. اوراق تسهيلات مسكن در روزهاي اخير با كاهش اندك قيمت روبه‌رو شده است. متوسط قيمت اوراق مسكن در حدود 72 هزار تومان براي هر برگه 500 هزار توماني است. نكته مهم آنكه بازار اوراق اين روزها با حجم اندك معاملات روبه‌روست و فروشندگان و خريداران اندكي در اين بازار حضور دارند. با توجه به اينكه استفاده از تسهيلات جديد مستلزم تهيه اوراق نيست برخي پيش‌بيني مي‌كنند قيمت اوراق در ماه‌هاي آتي با كاهش روبه‌رو شود. پيش از اين وقتي خبر افزايش سقف تسهيلات مسكن منتشر شد برخي با استناد به اقساط بالا، استفاده از اين تسهيلات را براي بخش بزرگي از مردم ممكن ندانستند، اين در حالي است كه تصميمات تازه‌اي در اين خصوص اتخاذ شده است كه در صورت تاييد نهايي شرايط استفاده از اين تسهيلات را ساده‌تر از قبل مي‌كند.

اقساط كمتر از يك ميليون تومان
بر اساس اين گزارش بانك مسكن هفته گذشته دستورالعمل پرداخت وام 80 ميليوني خريد مسكن را به بانك مركزي ارسال كرد تا پس از تاييد به اين بانك براي اجرا ابلاغ شود.
بر اساس اين گزارش در دستورالعملي كه به بانك مركزي ارايه كرده است براي بازپرداخت راحت‌تر اقساط خانه اولي‌ها روش پلكاني پرداخت اقساط پيش‌بيني شده است تا خانه اولي‌ها بتوانند در سال‌هاي اول زندگي خود پرداخت اقساط را از زير يك ميليون تومان آغاز كنند.
در روش پلكاني متقاضيان در سال اول به مراتب آسان‌تر بازپرداخت اقساط را انجام مي‌دهند و در سال‌هاي بعد با افزايش درآمد و افزايش ميزان اقساط، خود را با شرايط وقف داده و بازپرداخت اقساط را راحت‌تر مي‌دهند.
در روش ثابت تعيين شده و مصوب بانك مركزي دوره بازپرداخت تسهيلات حساب صندوق پس‌انداز مسكن خانه اولي‌ها، حداكثر 12 سال خواهد بود، بنابراين در اين روش شايد سال‌هاي نخست بازپرداخت اقساط تا حدودي سخت و دشوار باشد اما در ادامه و در سال‌هاي سوم به بعد با افزايش درآمد و حقوق اين متقاضيان بازپرداخت آن نيز به مراتب آسان‌تر از سال اول خواهد بود.

وام 80 ميليوني براي واحدهاي نوساز
همچنين در دستورالعملي كه بانك مسكن به بانك مركزي ارايه كرده اين‌گونه است كه وام 80 ميليوني خريد مسكن براي خريد واحدهاي مسكوني نوساز پرداخت خواهد شد.
به گفته ابوالقاسم رحيمي اناركي، عضو هيات‌مديره بانك مسكن، بانك مركزي طي هفته جاري اين دستورالعمل را تاييد و براي اجرا به بانك مسكن ارسال خواهد كرد و پس از آن است كه بانك مسكن پرداخت وام 80 ميليوني و جزييات آن را به بانك‌ها بخشنامه مي‌كند.
بر اساس اين دستورالعمل، حساب صندوق پس‌انداز مسكن خانه اولي‌ها از محل سپرده‌گذاري واجدين شرايط با حداقل دوره انتظار يك‌سال (هر شش ماه يك برابر موجودي) براي اعطاي تسهيلات خريد مسكن از محل اين حساب تشكيل مي‌شود.
سقف فردي تسهيلات خريد مسكن به خانه‌اولي‌ها از محل اين طرح در «شهر تهران»، «شهرهاي بزرگ بالاي 200 هزار نفر جمعيت» و «ساير مناطق شهري» به ترتيب به ميزان 800، 600 و 400 ميليون ريال تعيين شد. نرخ سود تسهيلات اعطايي از محل اين حساب، 14 درصد در نظر گرفته شده است.
بر اساس اين گزارش، بانك مسكن در پذيرش سپرده‌گذاران و اعطاي تسهيلات ملزم به‌رعايت تعادل منابع و مصارف حساب است و طبق گفته مسوولان ارشد بانك مركزي سالانه 84 هزار نفر مي‌توانند از تسهيلات وام 80 ميليوني خريد مسكن استفاده كنند و توزيع اين 84 هزار فقره بايد در كل كشور باشد.
طبق گفته علي اصغر ميرمحمد صادقي، مديركل اعتبارات بانك مركزي، در اين مصوبه اگر قرارداد 12ساله باشد اقساط ماهيانه براي 80 ميليون تومان ماهانه يك ميليون و 150 هزار تومان خواهد بود كه سالانه برابر با 13 ميليون و 800 هزار تومان است.
بانك مسكن بايد منابع و مصارف خود را در اين دستورالعمل مديريت كرده و اجازه استفاده از منابع
پر قدرت بانك مركزي را در اين رابطه ندارد.
اگر اين دستورالعمل در اين هفته به تصويب بانك مركزي برسد و از اواسط خرداد 94 علميات اجرايي آن در بانك مسكن آغاز شود سري نخست اين تسهيلات با توجه به شرط سپرده‌گذاري در خرداد سال آينده در اختيار متقاضيان قرار خواهد گرفت.
هر چند تسهيلات مسكن براي خانه اولي‌ها افزايش يافته و دولت درصدد است اين سقف را با استفاده از مكانيزم‌هايي افزايش دهد اما همچنان سهم تامين مالي خريد مسكن در ايران نسبت به ديگر كشورها پايين است، ايرانيان با شرايط سخت ‌تري براي تهيه مسكن خود روبه‌رو هستند. مسكن يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي هزينه‌اي خانوار در ايران محسوب مي‌شود. در بسياري موارد اجاره مسكن از حداقل دستمزد يك كارگر بالاتر است، از اين رو بسياري ترجيح مي‌دهند با سخت‌ترين شرايط خريد خانه را در دستور كار قرار دهند، از اين رو خانه‌هاي نقلي و كوچك در شهرهاي بزرگ از موقعيت ويژه‌اي در بازار خريد و فروش برخوردار هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون