در مراسم توديع و معارفه مديرعامل سايپا اعلام شد
سايپا 4500 ميليارد تومان بدهي دارد
گروه اقتصادي|اما و اگرهاي زيادي براي تغيير مديريت سايپا مطرح بود، از همه انتقاداتي كه به سعيد مدني، مديرعامل قبلي اين گروه خودروسازي وارد ميشد تا حضور مديري كاملا مالي از مجموعه ليزينگ صنعت و معدن؛ اما گويا مهدي جمالي هرچند مديري در سايه و به دور از فضاي رسانهاي است در نخستين اظهارنظرش در جمع خبرنگاران خيلي كوتاه پاسخ همه اين تغييرات را داده است. مهدي جمالي، مديرعامل جديد سايپا در حاشيه مراسم معارفهاش گفته است: «به دليل اشتباهات مديريتي در گذشته، هزينه مالي زيادي به سايپا تحميل شده كه در اين راستا هماهنگي لازم با دولت جهت رفع مشكلات انجام دادهايم.»البته اظهارات سيدرضا نوروززاده، معاون وزير نيز تكميلكننده همين واكنش مديرعامل جديد بود. وي بدون اينكه مستقيم به موضوع دليل تغييرات اشاره كند به مشكلات مالي خودروسازان اشاره كرد و گفت: «براي حل مسائل مالي خودروسازان بايد از مديران مالي و اقتصادي كمك گرفت. اصليترين مشكل سايپا مسائل مالي است كه به نظر ميرسد، اين معضلات حاد شده است.»اين معاون وزير حتي سايه تغيير مديريتي را از ديگر خودروساز همجوار سايپا برنداشت و در پاسخ به سوال خبرنگاري كه در مورد تغيير مديريت ايران خودرو با توجه به مسائل مالي اين شركت سوال ميكرد بدون اينكه تاييد يا تكذيبي بر اين سوال بزند گفت: «اجازه دهيد در اين مورد در جلسهاي در ايرانخودرو پاسخگو باشيم.»در اين مراسم سعيد مدني كه تاكنون بارها عملكردش در خصوص نارنجي پوشان با ايرادات زيادي مواجه شده بود به انتقاد از خريد سهام در سال 89 پرداخت و افزود: «پروژههايي كه اقتصادي نبودند طي سالهاي 89 تا 91 سايپا را به زمين زدند. شش ماه پيش استعفاي خود را تقديم مديرعامل سازمان گسترش كرده بودم آخر چهارشنبه هفته گذشته يادداشتي به آقاي نوروززاده دادم كه بنده را مرخص كنند، آقاي وزير به من گفته بود برو اما تا زماني كه يك نفر قويتر از خودت پيدا كردي سر كار بمان.»وي ادامه داد: «جمالي جوان و پرانرژي است كه حتما ميتواند سايپا را در مسيرش هدايت كند. اگر دولت 1500 ميليارد تومان داده بود الان 4500 ميليارد تومان بدهي نداشتيم. جمالي اگر بتواند مشكلات نقدي و بانكها را حل كند موفق خواهد بود. دولت بايد خودروسازي كره را تحريم ميكرد تا سراتو زودتر به نتيجه برسد.»مدني در عين حال تاكيد كرد: «فقط 5 تا 10 درصد با خودروسازهاي چيني همكاري خواهيم داشت مگراينكه كيفيت را بالا ببرند.»مهدي جمالي كه رسما از امروز بر صندلي رياست نارنجيپوشان تكيه خواهد زد نيز در سخنراني خود گفت: «سايپا دچار مشكلات نقدينگي روزانه شده است. برنامه من نه! برنامه سايپا با همراهي شما رقم خواهد خورد. تعجب ميكنم با توجه به پتانسيل بالاي نيروي انساني و متخصصين شركت سايپا، چرا اين همه مشكلات وجود دارد و بايد وضعيت بهتر از اين باشد. من برنامه مهدي جمالي را ارايه نميدهم، برنامه مديران سايپا را ارايه ميدهم و به زودي برنامهها را اعلام ميكنم.»نوروززاده اما روي ديگر ماجرا را نشان داد و با وجود اينكه مشكلات مالي سايپا را دليل تغييرات در مديريت اين گروه خودروسازي ميخواند، عملكرد سعيد مدني را ستود و گفت: «مشكلات به وجود آمده در گروه خودروسازي سايپا به دليل تحميل مديران قبلي به اين شركت بوده است. البته من با واردات هنوز هم مخالفم. تيم فني گروه خودروسازي سايپا بسيار تبحر دارد ولي به دليل مشكلات مالي و اقتصادي تصميم گرفتيم يك متخصص مالي اقتصادي براي حل مشكلات موجود به مجموعه اضافه كنيم.»