• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3257 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ خرداد

بمباران كنسولگري روسيه، تصرف سفارت عربستان

اكنون بيش از دو ماه از آغاز حملات متجاوزانه عربستان سعودي به يمن مي‌گذرد و هنوز هيچ نشانه‌اي از برافراشته شدن پرچم سفيد صلح بر فراز يمن وجود ندارد، هر چند برخي رسانه‌ها درباره مذاكرات پشت‌پرده گمانه‌زني مي‌كنند، اما شرايط ميداني چيز ديگري   مي‌گويد.
روز گذشته جنبش انصارالله يمن در حمله‌اي به سفارت عربستان در صنعا تمامي اعضاي حراست سفارت عربستان در صنعا را بيرون راند. گفته مي‌شود گارد حفاظت از سفارت عربستان حدود 40 نفر بودند كه بدون مقاومتي سلاح‌ها را زمين گذاشته و از ساختمان خارج شده‌اند. اين در حالي است كه همزمان منابع گزارش دادند جنگنده‌هاي ائتلاف سعودي كنسولگري روسيه و تعدادي از خانه‌هاي خور مكسر را در عدن هدف قرار دادند. همچنين در بمباران جنگنده‌هاي اين ائتلاف به مقر امنيت مركزي در تعز و حمله به خانه‌ها در مأرب و منطقه الاشراف در استان مأرب چندين يمني كشته و زخمي شدند.
با اين حال منابع عربي درباره جزييات «پيش‌نويس توافق» ميان انصارالله و ائتلاف عربي با نظارت عمان گمانه‌زني مي‌كنند. الشرق‌الاوسط با انتشار برخي مفاد احتمالي آن، مدعي شده است اين توافق منجر به پايان بحران يمن شده و نظام عبدربه منصور هادي را به اين كشور بازمي‌گرداند و روند مذاكرات سياسي آغاز مي‌شود كه هيچ كس از آن مستثنا نيست و اصل تقسيم مجدد يمن به دو اقليم به جاي شش اقليم در چارچوب يك كشور فدرال پذيرفته شده و مجددا ارتش تشكيل مي‌شود. بر اساس گزارش اين منبع عربي عمان در ادامه تلاش‌هاي خود براي حل بحران يمن و به دليل روابط خوبي كه با طرف‌هاي مختلف يمن از جمله جنبش انصارالله دارد، از طرف‌هاي اين توافق است.
هر چند محمد عبدالسلام، سخنگوي جنبش انصارالله نيز تاييد كرده طرح‌هاي بسياري از سوي طرف‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي مطرح شده كه در سفر هيات حوثي به عمان مورد بررسي قرار گرفته است. با اين حال ناظران مي‌گويند، شواهد موجود در ميدان جنگ هيچ نشاني از توافق احتمالي يا فراهم شدن  فضا براي آن ندارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون