• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3257 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ خرداد

انتقاد به عاشقانه‌هاي ناآرام

چند روز پيش خبر اجراي نمايشي با حضور محمدرضا فروتن و نيكي كريمي به نام «عاشقانه‌هاي ناآرام» منتشر شد، نمايشي كه كار يك كارگردان كار اولي است كه در تالار وحدت به روي صحنه خواهد رفت. انتشار اين خبر، برخي حاشيه‌ها و انتقادها را به دنبال داشت، عده‌اي از تئاتري‌ها هميشه از اين موضوع كه مدت‌ها منتظر اجرا مي‌مانند، با اين حال بعضي ديگر اين شانس را دارند كه در تالارهاي بزرگ كارشان را به روي صحنه ببرند ،گلايه دارند.
در بحبوحه انتشار خبرهاي اين نمايش رضا سعيدي‌پور، مدير مجموعه تالار وحدت به ايسنا گفته است كه اين نمايش هنوز مجوز اجرا نگرفته است.
بر اساس خبرهاي منتشر شده نمايش «عاشقانه‌هاي ناآرام» 20 شب اجرا دارد كه در فاصله زماني 28 خردادماه تا 10 تير و بعد پس از پايان شب‌هاي قدر تا 25 تيرماه به صحنه مي‌رود.
اين نمايش پس از نمايش«مثل ماه در آسمان» به كارگرداني كوروش زارعي اجرا خواهد شد.
سعيد‌ي‌پور درباره چگونگي اجازه اجرا در تالار وحدت به كارگرداني كه نخستين تجربه كارگرداني خود را پشت سر مي‌گذارد، گفته است: «اين كار در شورايي كه توسط مديركل هنرهاي نمايشي معرفي شده مطرح شد و از سوي آقاي دادويي (مسوول سابق اداره نظارت تئاتر) مجوزي مبني بر بلامانع بودن تبليغات اين نمايش در تالار وحدت دريافت كرديم.»
اعضاي اين شورا سعيد اسدي، عبدالحي شماسي، پيمان شريعتي، نماينده اداره نظارت و رضا سعيد‌ي‌پور هستند كه به گفته مدير تالار وحدت در فاصله زماني 27 خرداد كه نمايش «مثل ماه در آسمان» به پايان مي‌رسد تا 29 تير كه «هامون‌ بازها»ي محمد رحمانيان در تالار وحدت اجرا شود، يك تايم خالي وجود داشت كه متقاضي براي اين تاريخ وجود نداشت و چون پيشنهاد مريم جلاليان (كارگردان عاشقانه‌هاي ناآرام) مطرح شد پس از ارايه به شورا مورد قبول قرار گرفت كه در اين تاريخ اجرا داشته باشند.
سعيدي‌پور تاكيد دارد كه 20 روز خالي در ميان اين دو اجرا وجود داشت و نيز همزماني با شب‌هاي قدر، گروه‌هاي ديگر به ويژه كارگردان‌هاي حرفه‌اي حاضر نبودند در اين زمان اجرا داشته باشند، به همين دليل اين فرصت به گروهي داده شد تا تالار هم خالي نماند.
سعيدي‌پور البته بر اين نكته نيز تاكيد دارد كه كارگردان يك نمايش را مديريت تالار انتخاب نمي‌كند بلكه مركز هنرهاي نمايشي تاييد آن را برعهده دارد.
او البته يكي ديگر از دلايل پذيرش كارگردان اثر براي اجرا در تالار وحدت را وجود سوپراستارهايي چون نيكي كريمي و مهران مديري دانست كه مي‌تواند تماشاگران زيادي را به تالار وارد كند.
از سوي ديگر عبدالحي شماسي يكي از اعضاي شوراي انتخاب مي‌گويد كه هنوز براي اجراي اين نمايش به نتيجه نرسيده‌اند و خبر ندارد كه اگر اجرا قطعي شده چطور اين اتفاق افتاده است. او تاكيد دارد كه هنوز متن اين نمايش را نديده و حتي كارگردانش را هم نمي‌شناسد. با آنكه مدير تالار وحدت به حضور سوپراستارها در اين اثر و تاثير آنها در جذب مخاطب سخن مي‌گويد اما شماسي مي‌گويد كه براي او كيفيت كار به لحاظ هنري اصل است و ضوابطي دارد كه بر اساس اشخاص يا نام آنها نيست.
اين عضو شوراي انتخاب همچنين يادآور مي‌شود كه جلسه‌اي كه برگزار شده فقط طرح موضوع شده و بيشتر يك جلسه مقدماتي بود كه قرار شده كار را مطالعه و پيگيري كنند.
در اين باره پيمان شريعتي معاون اجرايي اداره كل هنرهاي نمايشي نيز با تاكيد بر اينكه تنها مجوز صادر شده براي نمايش «عاشقانه‌هاي ناآرام» براي تبليغات بوده است به ايسنا گفته است كه پيش‌فروش بليت‌هاي اين نمايش در سايت تيوال بسته شده است، چون هنوز مجوز اين كار صادر نشده و از سرگيري پيش‌فروش و به صحنه رفتن نمايش منوط به بازبيني اثر و صدور مجوز است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون