• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3274 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير

با افت 25 واحدي شاخص كل

هيجان بورس دوام نياورد

گروه اقتصادي| بازار سهام ديروز 25 واحد افت كرد تا رشد اميدوار‌كننده معاملات آخر هفته دوامي نداشته باشد و بازار هيجان‌زده دوباره اسير جو رواني منفي شود. براين اساس ديروز شاخص كل 04/0 درصد افت كرد و به 63 هزار و 810 واحد افت كرد. «پارسان»، «همراه» و «فارس» ديروز بيشترين تاثير منفي را بر شاخص داشتند. اين در حالي بود كه «فارس» در نخستين روز معاملاتي هفته بيشترين تاثير منفي را بر شاخص داشت. در بازار ديروز «وبانك»، «شخارك»، «وبصادر» و «كچاد» بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص داشتند.
 در معاملات روز گذشته، معاملات مثبت تنها در سه گروه اوراق تسهيلات مسكن، هلدينگ‌ها و رايانه ديده شد. اين در حالي بود كه شركت‌هاي بيمه، بانك، سيمان، پيمانكاري و كاني‌هاي غير فلزي روندي منفي داشتند. در گروه‌هاي محصولات شيميايي، دارويي، غذايي، فلزي، معدني، فرآورده‌هاي نفتي و قندي عرضه و تقاضا متعادل بود و در برخي نمادها روند مثبت و در برخي ديگر روند منفي بود.
روز گذشته فرآورده‌هاي نسوز پارس به همراه آلومراد و گلوكوزان از بيشترين تقاضاي خريد برخوردار شدند و نورد آلومينيوم و سيمان قائن و سايپا آذين بيشترين تقاضاي فروش را به خود اختصاص دادند. علاوه بر اين در بازار بي‌رمق ديروز ارزش و حجم معاملات نيز افت كرد و در مجموع 316 ميليون سهم به ارزش 67 ميليارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمايه نيز در سطح 279 هزار ميليارد تومان قرار گرفت.
بررسي رفتار بورس در يك سال اخير نشان مي‌دهد كه رفتار سهامداران بازار سرمايه تحت تاثير مذاكرات هسته‌اي بوده و متناسب با اخباري است كه از مذاكرات منتشر مي‌شود. بنابراين وقتي اخبار مثبتي از مذاكرات منتشر مي‌شود، انتظار خوش‌بينانه سهامداران را دامن مي‌زد كه مي‌توان آثار آن را در حركت قيمت سهام شركت‌ها مشاهده كرد.
اين در حالي است كه دلايلي چون كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي، تعيين نرخ خوراك پتروشيمي‌ها و پالايشگاه‌ها، بهره مالكانه معادن، افزايش دامنه نوسان و عرضه‌هاي اوليه در روند اين روزهاي بازار تاثيرگذار بوده است اما مهم‌ترين عامل تاثيرگذار در روند فعلي بورس مسائل هسته‌اي بوده و بورس تهران بيشتر به اين موضوع واكنش نشان مي‌دهد.  به عقيده كارشناسان بازار سرمايه، تصميم سرمايه‌گذاران بلندمدت بر اساس چشم‌انداز آينده گرفته مي‌شود و در نتيجه افزايش هزار واحدي شاخص در چهارشنبه گذشته به علت انتشار اخبار مثبت از مذاكرات هسته‌اي و به تبع آن كاهش قيمت ارز بوده كه اين تصور را در اذهان سرمايه‌گذاران ايجاد كرد كه مذاكرات به نتيجه رسيده است و بازار سرمايه متحول مي‌شود اما عمر اين تصميم كوتاه بود.
در حال حاضر مشاهده مي‌شود كه حجم معاملات سرمايه‌گذاران كوتاه‌مدت كم بوده و تاثير آنها در روند حركتي قيمت‌ها نيز كوتاه‌مدت است به طوري كه اين دسته از سرمايه‌گذاران مي‌توانند براي چند روز به بازار سرمايه جهت دهند، لذا علت نوسانات اخير بورس تاثير نوسان‌گيران كوتاه‌مدت است. زيرا در شرايط فعلي سرمايه‌گذاران بلندمدت ورود نكرده و منتظر نتيجه نهايي مذاكرات هستند.

نرخ خوراك پتروشيمي‌ها به زودي اعلام مي‌شود
با توجه به متوقف بودن نمادهاي پالايشي از روز چهارشنبه، يكي از اخبار مهم و تاثيرگذار بر بازار سهام نرخ خوراك پتروشيمي‌ها است. مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي ديروز در اين باره گفت: تعيين نرخ جديد خوراك پتروشيمي‌ها از سوي مقام‌هاي وزارتخانه‌هاي نفت، اقتصاد و دارايي و صنعت، معدن و تجارت در حال نهايي شدن است و به زودي اعلام خواهد شد. عباس شعري‌مقدم ادامه داد: اين طرح‌ها بايد در تكميل زنجيره ارزش و ساخت واحد‌هاي پايين دستي مشاركت كنند و پيش‌بيني مي‌شود قيمت خوراك آنها با 30 درصد تخفيف محاسبه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون