• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3274 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير

دلار در مدار نزول

گروه اقتصادي|ارزش دلار روز به روز كمتر مي‌شود. ديروز هر دلار امريكا در بازار آزاد تهران 3275 تومان قيمت خورد. اين در حالي بود كه يورو و پوند نيز ديروز با كاهش قيمت به 3700 تومان و 5185 تومان رسيدند. لير تركيه با افزايش قيمت به 1226 تومان رسيد ولي درهم امارات بدون تغيير روي 890 تومان باقي ماند. اين در حالي بود كه نرخ دلار، يورو و پوند رسمي بانك مركزي ديروز تغييري نكرد. در بازار طلافروشان تهران هم ديروز قيمت طلا كاهش پيدا كرد. هر گرم طلاي 18 عيار ديروز 92 هزار و 920 تومان قيمت خورد. اين در حالي بود كه هر مثقال طلاي آب شده ديروز 402 هزار و 500 تومان شد. اين در حالي بود كه با توجه به تعطيلي بازارهاي جهاني قيمت اونس طلا در بازار جهاني تغييري نكرد و روي 1204 دلار باقي ماند. در بازار سكه طلا اما نوسان‌ها متفاوت بود. سكه تمام طرح قديم ديروز افزايش پيدا كرد و به 913 هزار تومان رسيد. اين در حالي بود كه سكه تمام طرح جديد كاهش پيدا كرد و به 914 هزار و 500 تومان رسيد. نيم‌سكه نيز ديروز به 458 هزار تومان رسيد كه نسبت به روز قبل افزايش پيدا كرد ولي ربع سكه بدون تغيير روي 252 هزار تومان رسيد. سكه يك گرمي هم ديروز روي 169 هزار تومان باقي ماند. بر اساس آخرين تحليل تكنيكال، سطح مقاومتي قيمت طلا در كوتاه‌مدت 1205 دلار خواهد بود و اگر اين سطح شكسته شود قيمت طلا تا 1221 دلار افزايش خواهد يافت. نوسان‌هاي اخير طلا در حالي اتفاق افتاده كه قيمت جهاني طلا هفته گذشته براي دومين هفته متوالي با افزايش روبه‌رو شد و رشد 8/1 درصدي را ثبت كرده است.

بحران يونان مهم‌ترين عامل موثر بر روند قيمت طلا
آخرين پيش‌بيني فعالان و كارشناسان بازار طلا نشان مي‌دهد كه قيمت طلا در روزهاي آينده تغيير چنداني نخواهد داشت و بحران يونان مهم‌ترين عامل موثر بر قيمت طلا خواهد بود. اين در حالي است كه برخي معتقدند قيمت طلا در روزهاي آينده با كاهش روبه‌رو خواهد شد و بخش زيادي از نااطميناني سرمايه‌گذاران بين‌المللي نسبت به وضعيت بازار طلا در روزهاي آينده ناشي از بحران مالي و بدهي يونان است. اين در حالي است كه قرار است نشست فوق‌العاده وزراي دارايي منطقه يورو امروز برگزار شود و براين اساس اگر يونان قادر به بازپرداخت بدهي‌هاي خارجي خود نباشد، ورشكست خواهد شد و مجبور به ترك منطقه يورو مي‌شود. هر چند اين احتمال وجود دارد كه يونان و نهادهاي بين‌المللي در آخرين لحظات به توافق دست يابند. يونان تا پايان ماه جاري فرصت دارد تا با نهادهاي بين‌المللي به توافق برسد.
برخي كارشناسان اقتصادي براين باورند كه تشديد بحران يونان به نفع قيمت جهاني طلا خواهد بود ولي تاثير آن بر قيمت طلا در كوتاه‌مدت محدود است. البته پيش‌بيني آنچه در خصوص يونان اتفاق خواهد افتاد، سخت و دشوار خواهد بود. علاوه بر بحران يونان، انتشار آمارهاي اقتصادي امريكا و نوسانات ارزش دلار نيز تاثير زيادي بر قيمت طلا خواهد داشت. در واقع انتشار آمارهاي مثبت اقتصادي موجب خواهد شد تا احتمال افزايش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست سپتامبر افزايش يابد و اين مساله به ضرر قيمت طلا خواهد بود. بعد از گزارش هفته اخير فدرال رزرو و توقف رشد اقتصادي امريكا، ارزش دلار براي سومين هفته متوالي از يورو و پوند عقب افتاد. از سوي ديگر احتمال اينكه فدرال رزرو نرخ بهره را تا ماه سپتامبر افزايش دهد، اندك است و به اين ‌ترتيب ميزان تقاضا براي دارايي‌هاي دلاري كاهش مي‌يابد. به گزارش بلومبرگ، لحن فدرال رزرو در روزهاي اخير، بسياري از مردم را شگفت‌زده كرده است و از طرفي فدرال رزرو خيلي از موضع قدرت برخورد نمي‌كند. براين اساس ارزش دلار در حال سقوط است و بسياري از مردم تلاش مي‌كنند تا اين فاصله را كم كنند. بر اساس آخرين گزارش‌ها، ارزش دلار طي سه‌ماه اخير 6/3 درصد كاهش يافته اما بااين‌حال همچنان بهترين و قوي‌ترين واحد ارزي در سال گذشته بوده كه 17 درصد رشد كرده است.

دلار در مسير سقوط
در هفته گذشته، ارزش دلار امريكا در برابر يورو 8/0 درصد افت كرد و به 1/13 دلار به ازاي هر يورو رسيد. همچنين، ارزش دلار با 6/0 درصد كاهش به 71/122 ين رسيد. نرخ برابري دلار به پوند نيز به 5930/1 دلار رسيد كه اين نرخ از تاريخ 12 نوامبر، پايين‌ترين نرخ برابري دلار به پوند محسوب مي‌شود. همچنين، نرخ شاخص دلار بلومبرگ كه نرخ دلار امريكا را دربرابر 10 ارز رايج جهان محاسبه مي‌كند، با 8/0 درصد كاهش به 76/1166 رسيده است. بر اساس آخرين گزارش‌هاي رويترز و بلومبرگ، بنابر اطلاعات دريافتي از كميسيون معاملات آتي امريكا، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و ساير مديران سرمايه، خوش‌بيني خود نسبت به ارزش دلار در برابر هشت ارز رايج ديگر را براي نخستين‌بار، به مدت چهارهفته كاهش داده‌اند. اين در حالي است كه مقامات فدرال‌رزرو در شوراي سياستگذاري 16 و 17 ژوئن، برآورد متوسط خود را براي نرخ صندوق‌هاي فدرال براي پايان سال 2016 به      625/1 درصد كاهش دادند. اين درحالي است كه اين نرخ در ماه مارس 875/1 درصد بود. آنها همچنين چشم‌انداز 2017 خود را كاهش دادند. بانك مركزي امريكا همچنين از سال 2013 تاكنون، نرخ بهره هدف خود را تقريبا نزديك صفر نگه‌داشته است تا اقتصاد اين كشور را تقويت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون