• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3274 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير

ايران زير ذره‌بين ديپلمات‌هاي سعودي

گروه ديپلماسي| ايران تنها سوژه عربستان سعودي در منطقه است. افشاگري‌هاي ويكي‌ليكس با حدود نيم ميليون سند جديد نشان مي‌دهد كه رياض پيش از برداشتن هرگامي در منطقه به تبعات آن براي جمهوري اسلامي ايران انديشيده است. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، در سفارتخانه عربستان سعودي در تهران، ديپلمات‌هاي سعودي به تغيير نظام در ايران فكر كرده‌اند. در حالي كه در عربستان سعودي ميزان خفقان عمومي به بيشترين حد خود مي‌رسد و مسائل نقض حقوق بشر در اين كشور به دليل وابستگي‌هاي نفتي و سياسي كشورهاي غربي به اين شبه‌جزيره همواره ناديده گرفته مي‌شود اما در سفارتخانه عربستان در تهران، ديپلمات‌ها در زمزمه‌هاي خود به اين فكر مي‌كردند كه چگونه با تحريك جوانان در شبكه‌هاي اجتماعي به گمان خود تغيير نظام در ايران را كليد بزنند. در حالي كه بررسي و ترجمه نيم ميليون سند عملا غيرممكن به نظر مي‌رسد، ويكي ليكس اعلام كرده كه افشاگري‌هاي بيشتري هم در راه است؛ افشاگري‌هايي كه مي‌تواند حيثيت ديپلماتيك عربستان سعودي در منطقه و البته در سطح بين‌المللي را خدشه‌دار كند. با اين همه آسوشيتدپرس در نگاهي اجمالي به سندهاي منتشر شده اين گونه نتيجه‌گيري مي‌كند كه عربستان سعودي به‌شدت رفتارهاي ايران را زيرنظر داشته و تمام تلاش خود را براي كاستن از نفوذ ايران در منطقه به كار گرفته است. در يكي از سندهاي موجود كه از مكالمه‌ها و مكاتبه‌هاي سفارتخانه عربستان در ايران پرده‌برداري كرده است ديپلمات‌هاي سعودي مستقر در تهران پيشنهاد كرده‌اند كه رياض مي‌تواند چهره‌هاي مخالف با جمهوري اسلامي ايران را كه در خارج از كشور زندگي مي‌كنند به رياض دعوت كرده و از آنها بخواهد كه با رياض براي تغيير نظام در ايران همكاري كنند. بر اساس اين اسناد تنها ايران نبوده كه زير ذره‌بين آل سعود قرار داشته است بلكه عربستان سعودي دوستان واقعي، دوستان مصلحتي و متحدان ايران در منطقه و فرامنطقه را هم زيرنظر داشته است. در يك سند متعلق به سال 2012 افشا شده است كه ايراني‌ها پيغام‌هاي متفاوت امريكايي‌ها را دريافت كرده‌اند كه امريكايي‌ها با برنامه هسته‌اي صلح آميز ايران مشكلي ندارند. در سند ديگري كه تاريخ آن هم به سال 2012 بازمي‌گردد، عربستان سعودي، امارات متحده عربي و روسيه را متهم به كمك كردن به ايران براي عبور از تحريم‌هاي بين‌المللي كرده است. در يك سند ديگر كه عنوان «محرمانه» را يدك مي‌كشد ادعا شده است كه جت‌هاي ايراني جنوب سودان را در جريان تنش داخلي در اين كشور در سال 2012 بمباران كرده‌اند. خبرگزاري آسوشيتدپرس در اين قسمت از گزارش تاكيد مي‌كند كه تاييد بسياري از داده‌هاي ويكي ليكس سخت و در برخي موارد هم غيرممكن است.
علاوه بر اين به گزارش فارس، يكي از صدها هزار سند افشا شده از وزارت خارجه، كشور و دفاع عربستان توسط «ارتش سايبري يمن» كه ماه «مه» گذشته، يك نسخه از كل اسناد فاش شده را در اختيار خبرگزاري فارس قرار داد، نشان مي‌دهد كه عربستان در پوشش كمك به سيل‌زدگان تايلندي تبليغاتي عليه ايران و شيعيان كرده است. سند مذكور به شماره «22196» و به تاريخ «1/5/1430»هـ. ق (پنجم آوريل 2011) است و از طرف قائم مقام وزارت امور اقتصادي و فرهنگي عربستان به وزير اين كشور با عنوان درخواست كمك تايلند به سيل‌زدگان اين كشور نوشته شده است. در سند مذكور آمده است: سفارت عربستان در بانكوك با ارسال ايميلي اعلام كرده است كه در خلال چند روز گذشته در نتيجه افت شديد دما كه از چين آمده، تايلند شاهد سيل‌هاي بي‌سابقه و وحشتناكي بوده به نحوي كه تاكنون 15 نفر جان خود را از دست داده و صدها نفر ناپديد شده‌اند. همچنين هشت استان «منطقه تخريب شده» اعلام شده است. مقامات محلي حجم خسارت‌هاي وارد شده را 20 بيليون «بات» تايلندي (هر بات حدود 30 تومان) پيش‌بيني و اعلام كرده‌اند اين سيل زيرساخت‌هاي اصلي، ‌خطوط برق و آب و نيز خطوط ارتباطي را تخريب كرده و امكان كمك‌رساني به آسيب‌ديدگان با مشكل مواجه است.
اما نكته قابل توجه در اين سند بخش پاياني آن است كه در آن آمده: «سفارت (الان) كمك مستقيم به آسيب‌ديدگان مسلمان تايلندي با پوشش رسانه‌اي را براي تاثير بر مسلمانان مفيد مي‌داند، علاوه اينكه فرصت خوبي براي تنگ كردن عرصه بر دولت ايران براي كاستن از نفوذ شيعي آن است زيرا اين كشور فعاليت گسترده‌اي در جنوب تايلند دارد». در خط پاياني سند مذكور نيز تاكيد شده براي «كم شدن از نفوذ ايران و نيز كاسته شدن از درد و رنج مردم (!)» با تقاضاي فوق موافقت شود.
علاوه بر اين يكي از اسناد فاش‌شده توسط ارتش سايبري يمن نشان مي‌دهد عربستان سعودي به دنبال راه‌اندازي يك شبكه تلويزيوني به نام «هنديجان» براي سياه‌نمايي‌ و فرافكني عليه جمهوري اسلامي ايران بوده است. اين اسناد نشان مي‌دهد كه رياض درصدد راه‌اندازي يك شبكه تلويزيوني به زبان‌هاي فارسي و انگليسي براي هدف قرار دادن ايرانيان و شيعيان در منطقه خليج فارس بود. اين سند كه از حمايت مطلق «سعود الفيصل» وزير خارجه سابق عربستان سعودي از راه‌اندازي اين شبكه تلويزيوني با نام پيشنهادي «هنديجان» حكايت دارد، قرار بود از بحرين و به دو زبان فارسي و انگليسي پخش شود. در اين سند به وجه تسميه اين شبكه ضد ايراني نيز اشاره و گفته شده است كه «هنديجان» نام شهري در استان خوزستان ايران است.
هنديجان (هنديگان، انديگان) يكي از شهرهاي تاريخي ايران با قدمتي بيش از ۳۰۰۰ سال، در جنوب شرقي استان خوزستان و در ۷۰ كيلومتري جنوب شرقي بندر ماهشهر و در شمال خليج فارس است. اسنادي كه ارتش سايبري يمن در اختيار سايت ويكي‌ليكس قرار داده است، شامل پيام‌ها، نامه‌ها و گزارش‌هاي محرمانه سفارتخانه‌هاي عربستان سعودي در سرتاسر دنيا، وزارت خارجه، كشور و اطلاعات اين كشور است. بر اساس اين گزارش، سعود الفيصل در تاريخ 25 مارس 2012 در نامه‌اي به ديوان پادشاهي عطف به طرح پيشنهادي راه‌اندازي شبكه هنديجان، مي‌نويسد: حمايت كامل خود را از «طرح» وزير فرهنگ و اطلاع‌رساني اعلام مي‌كنم و معتقدم كه رويكردش بايد شيعيان را در منطقه خليج (فارس) مورد هدف قرار دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون