• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3274 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير

مجتهدزاده در گفت‌وگو با «اعتماد»:

اسراييل پشت پرده اقدامات خصمانه عربستان است

گروه ديپلماسي| ويكي ليكس در آخرين اقدام خود 60 هزار سند از اسناد محرمانه عربستان سعودي را منتشر كرده است كه بخش اعظمي از اين اسناد مربوط به سياست‌هاي اين كشور در خصوص مسائل منطقه‌اي و از جمله جمهوري اسلامي ايران است؛ اسنادي كه نشان مي‌دهد حتي كمك عربستان سعودي به كشور زلزله‌زده‌اي مانند تايلند نيز براي ضربه زدن به ايران بوده است. پيروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با «اعتماد» معتقد است كه مجموعه اقدامات خصمانه‌اي كه از سوي عربستان در مقابله با ايران مي‌شود، با تحريك‌ رژيم اسراييل است. وي با بيان اينكه سعودي‌ها در دامي افتاده‌اند كه رژيم اسراييل براي آنها طراحي كرده‌ و هدف اسراييل از اين اقدام، تبديل كشمكش‌ها از عربي – عبري به عربي – ايراني است تا از اين طريق نه تنها موجب فراموشي محور مقاومت شود بلكه موجب سرگرم شدن مسلمانان به يكديگر و همچنين استراتژي مهار دوگانه شود. مشروح گفت‌وگوي «اعتماد» با پيروز مجتهدزاده در ادامه مي‌آيد:

 در روزهاي اخير شاهد انتشار اسنادي از سوي ويكي‌ليكس درباره عربستان بوده‌ايم كه بخش اعظمي از آنها مرتبط با ايران نيز هست. اساس سياست عربستان در رابطه با ايران چيست؟
لازم است در ابتداي سخنانم توضيحاتي را در خصوص ويكي‌ليكس بدهم. پديده ويكي‌ليكس كه از آن به عنوان روزنامه‌نگاري تحقيقي و افشاگرانه نيز نامبرده مي‌شود، پديده‌اي كاملا جديد و تازه در عالم سياست است كه موسسان آن هدف خود را گسترش حق آزادي اطلاعات بيان كرده‌اند. در واقع، اقدامي كه از سوي جوليان آسان‍ژ صورت گرفته نوع جديدي از مبارزه براي آزادي اطلاعات و حق انسان‌ها در داشتن اطلاعات بيشتر است. اما در رابطه با اقدامي كه ويكي‌ليكس درباره انتشار اسناد محرمانه عربستان كرده، آسانژ گفته است كه من اسناد ديكتاتورترين كشور دنيا را افشا مي‌كنم و به كار بردن ديكتاتورترين كشور خود نشان‌دهنده عمق فاجعه‌اي است كه در عربستان در جريان است. با اين وجود آسان‍ژ ادامه داده است كه عربستان خطرناك‌ترين كشور براي همسايگان و منطقه است كه تمامي حركت‌هايش را بر مبناي ضربه زدن به ايران يا ديگر قدرت‌هاي منطقه‌اي سامان مي‌دهد.
 چرا عربستان دست به چنين اقداماتي مي‌زند؟
از حدود 10 سال قبل به اين‌سو، سعودي‌ها در دامي افتاده‌اند كه رژيم اسراييل براي آنها طراحي كرده‌اند. در واقع از 10 سال قبل عربستان سعودي به همراه ملك حسين، پادشاه وقت اردن و حسني مبارك رييس‌جمهور وقت مصر سرگرم توطئه‌اي به نام هلال شيعي شدند كه نخست‌وزير وقت اسراييل يعني ايهود المرت نقشه آن را كشيد و اين تئوري توطئه از سال 2006 ميلادي و با حمله رژيم صهيونيستي به لبنان رسما اجرا شد. در واقع مي‌توانم بگويم كه اساس سياست‌هاي منطقه‌اي عربستان براساس طراحي‌هاي اسراييل است. امروز نيز جنگ‌هاي نيابتي در منطقه خاورميانه در حال رخ دادن است كه فقط از طراحي‌هاي اسراييل است.
 آيا اسراييل با اين اقدام درصدد بوده تا مانع از گسترش نفوذ منطقه‌اي ايران شود؟
بله. اسراييل در واقع مي‌خواهد با تبديل كشمكش‌ها از عربي – عبري به عربي – ايراني نه تنها موجب فراموشي محور مقاومت شود بلكه موجب سرگرم شدن مسلمانان به يكديگر و همچنين استراتژي مهار دوگانه شود. در اين استراتژي هم اعراب ديگر تواني براي مقابله با اسراييل ندارند و هم اينكه ايران نمي‌تواند قدرت منطقه‌اي‌اش را سامان داده و گسترش دهد.
 نقشي كه امريكا در اين ايجاد روابط ميان اسراييل و اعراب و به خصوص عربستان داشته، چيست؟
من مي‌خواهم تاكيد كنم كه مجموعه اقدامات خصمانه‌اي كه از سوي عربستان در مقابله با ايران مي‌شود، با تحريك‌ رژيم اسراييل است. اين مساله نيز البته ريشه اوليه‌اش از
25 سال پيش بوده كه اسراييل نمي‌خواست خود را در خط مقدم نشان بدهد و امريكا را مجبور مي‌كرد كه از سياست‌هايش پشتيباني كند و عربستان نيز به دستور و تشويق امريكا وارد اين عرصه شد، ولي سال‌هاي اخير و مسائلي نظير بحران سوريه، يمن و بحرين و گروه‌هاي تروريستي مانند داعش، امريكا ديگر آن نقش مترسك جلودار را بازي نمي‌كند بلكه اين خود اسراييل است كه مستقيما دستور مي‌دهد.
 اخيرا خبر ديدارهاي مقام‌هاي ارشد عربستان و اسراييل در واشنگتن افشا شده است. آيا اين ديدارها در همين راستا بوده است؟
اين ديدارها فقط در امريكا نبوده است. ديدارهاي بسياري در فرانسه، انگلستان و ديگر كشورهاي منطقه صورت گرفته است. انجام اين ديدارها در امريكا نيز اين معنا را نمي‌دهد كه دولت اين كشور دخالتي در انجام آنها داشته باشد. اين ديدارها دو چيز را نشان مي‌دهد. اول اينكه اختلافات اساسي در سياست‌هاي منطقه‌اي امريكا و اسراييل رخ داده است. دوم اينكه امريكا مي‌كوشد پاي خود را از بسياري طرح‌هاي توطئه‌آميز اسراييل بيرون بكشد و براي همين اسراييل خود جلودار براي پيشبرد سياست‌هايش شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون