• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3274 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير

سيدحسين موسويان در دانشگاه جنگ ارتش امريكا مطرح كرد

20 دليل بي‌اعتمادي ايران به امريكا

 

گروه ديپلماسي|سيدحسين موسويان، ديپلمات سابق ساكن ايالات متحده و عضو سابق تيم مذاكره‌كننده ايران در دوره اصلاحات روز گذشته در دانشگاه جنگ ارتش امريكا حاضر شد و  به مدت 40 دقيقه براي 380 تن از افسران عاليرتبه نيروي زميني، دريايي و هوايي ارتش امريكا سخنراني كرد. در پايان سخنراني موسويان وي به مدت 50 دقيقه به پرسش‌هاي حضار جواب داد. موسويان در اين نشست ضمن معرفي امريكا به عنوان تهديد اول امنيت ملي ايران، 20 دليل در مورد بي‌اعتمادي ايران به امريكا به شرح زير ارايه كرد:
1- امريكا و انگليس در اوايل 1950 با ملي شدن صنعت نفت ايران مخالفت كردند و با تصويب قطعنامه در شوراي امنيت سازمان ملل، ملي شدن نفت ايران را تهديد صلح و امنيت بين‌الملل خوانده وملت ايران را به خاطر ملي كردن صنعت نفت‌شان، تحريم اقتصادي كردند. همين سياست را امريكا و غرب در مورد ملي شدن صنعت هسته‌اي ايران اعمال كرده‌اند.
2- امريكا و انگليس در سال 1953 با كودتا عليه حكومت منتخب و ملي دكتر محمد مصدق در حقيقت ريشه دموكراسي را براي 25 سال در ايران خشكاندند.
3- امريكا و غرب 25 سال از حكومت ديكتاتوري و فاسد شاه در ايران حمايت كردند كه در حقيقت انقلاب اسلامي ايران واكنشي به اين سياست امريكا بود.
4- از ابتداي انقلاب اسلامي 1979 ايران، دولت‌هاي امريكا به‌دنبال سرنگوني نظام جمهوري اسلامي و «تغيير رژيم» در ايران بودند. تنها در زمان اوباما اين سياست در پروسه تجديد نظر قرار گرفته است.
5- بعد از انقلاب 1979اسلامي، امريكا و غرب ميلياردها پروژه صنعتي ايران را ناتمام رها كرد، در حالي كه هم طبق قراردادها متعهد بود و هم هزينه پروژه را دريافت كرده بود.
6- در سال 1980 صدام به ايران تجاوز كرد آن‌هم به قصد تجزيه ايران. امريكا و قدرت‌هاي شرق و غرب از متجاوز حمايت كردند كه اين تجاوز 300 هزار شهيد، يك ميليون مجروح، دوميليون آواره و حدود 1000 ميليارد دلار خسارت براي ايران به‌بار آورد.
7- در دوران تجاوز به ايران، امريكا و غرب تكنولوژي و مواد سلاح‌هاي شيميايي را در اختيار صدام حسين گذاشت. صدام از سلاح‌هاي شيميايي عليه ايران استفاده كرد كه موجب كشته و زخمي شدت حدود 100 هزار ايراني شد.
8- در دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران، امريكا طي بمباران تاسيسات نفتي ايران، بزرگ‌ترين عمليات نظامي نيروي دريايي خود بعد از جنگ جهاني دوم را عليه ايران انجام داد.
9- در زمان تجاوز عراق به ايران، امريكا هواپيماي مسافربري ايران بر فراز آب‌هاي خليج فارس را سرنگون كرد و 290 مسافر بيگناه از جمله 66 كودك را كشت.
10- در دوران رياست‌جمهوري هاشمي‌رفسنجاني، ايران دعوت «حسن‌نيت در مقابل حسن‌نيت» رييس‌جمهورامريكا بوش (پدر) را براي تسهيل در آزادي گروگان‌هاي امريكايي و غربي در لبنان پذيرفت اما بعد از آزادي گروگان‌ها، امريكا به جاي حسن نيت، تحريم‌ها و فشارها را افزايش داد.
11- در دوران رياست‌جمهوري خاتمي، ايران با ارتش امريكا براي سرنگوني القاعده و طالبان همكاري كرد اما در پاسخ رييس‌جمهور بوش (پسر)، ايران را «محور شرارت» خواند.
12- حتي در دوران رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد ايران براي حل مشكلات با امريكا حسن‌نيت به خرج داد. من فقط اقدامات ايران دريك سال از دوران آقاي احمدي‌نژاد يعني سال 2011 را بيان مي‌كنم:
الف- معاون وزير خارجه ايران، مارك گروسمن نماينده ويژه امريكا در امور افغانستان را براي سفر رسمي به ايران جهت گفت‌وگو در مورد همكاري در افغانستان دعوت كرد و واشنگتن نپذيرفت.
ب- ايران از طرح هسته‌اي گام به گام روسيه حمايت كرد اما امريكا نپذيرفت. چارچوب آن طرح همين توافقي است كه اكنون انجام شده است.
ج- ايران به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پيشنهاد «پنج سال نظارت كامل» را داد و امريكا رد كرد.
د- ايران كوهنوردهاي امريكايي را آزاد كرد.
ه- ايران پيشنهاد توقف غني‌سازي 20درصد و محدود كردن غني‌سازي به پنج‌درصد را در مقابل دريافت سوخت راكتور تهران ارايه كرد اما امريكا نپذيرفت.
در مقابل اين همه حسن‌نيت بي‌سابقه، امريكا و غرب هم تحريم‌ها را افزايش دادند و هم قطعنامه در مورد تروريسم و حقوق بشر عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل تصويب كردند.
13- از ابتداي انقلاب تاكنون امريكا با جايگاه طبيعي و منافع مشروع ايران در منطقه مقابله كرده است.
14- امريكا با صدور بي‌سابقه تسليحات به كشورهاي عربي منطقه، در حقيقت منطقه را ميليتاريزه كرده در حالي كه ايران را مورد تحريم كامل تسليحاتي قرارداده است.
15- امريكا در سرتاسر مرزهاي ايران حضور نظامي برقرار كرده است.
16- امريكا با حمايت بي‌چون و چرا از اسراييل موجب نقض حقوق مشروع فلسطيني‌ها شده و چك سفيد امضاي امريكا به اسراييل، موجب شده تا اين رژيم به‌راحتي تمام مقررات جهاني را زير پا بگذارد.
17- درحالي كه امريكا مدعي دموكراسي و حقوق بشر است، در خاورميانه در دهه‌هاي گذشته صرفا از رژيم‌هاي ديكتاتوري حمايت كرده است؛ از شاه و بن‌علي و مبارك گرفته تا رژيم‌هاي ظالم فعلي عربي.
18- واشنگتن سياست دوگانه را ادامه داده است و براي مثال با كشورهاي هند و پاكستان و اسراييل رابطه استراتژيك برقرار كرده در حالي كه آنها معاهده ان پي تي را نپذيرفته و بمب هسته‌اي هم ساخته‌اند. متقابلا امريكا همه تحريم‌ها را عليه ايران اعمال كرده كه هم معاهده ان‌پي‌تي را پذيرفته و هم بمب هسته‌اي ندارد و هم نشانه‌اي از انحراف در برنامه هسته‌اي‌اش مشاهده نشده است.
19- امريكا از گروه‌هاي تروريستي حمايت مي‌كند، چه گروه‌هاي تروريستي مخالف بشار اسد در سوريه و چه گروه‌هاي تروريستي ضد جمهوري اسلامي مثل جندالله يا منافقيني كه 17000 ايراني را بعد از انقلاب كشته‌اند و الان هم در كنار كنگره امريكا دفتر دارند.
20- از ابتداي انقلاب امريكا با حقوق مشروع هسته‌اي ايران مخالفت كرد. ميلياردها دلار خسارت به ايران وارد شد. پول سوخت رآكتور تهران را گرفت و نه پول را پس داد و نه سوخت را داد. به آلمان و فرانسه فشار آورد و موجب شد كه آنها به تعهدات خود عمل نكنند. ايران حدود هشت ميليارد مارك به آلمان براي پروژه بوشهر پرداخته بود و 90 درصد پروژه هم تمام شده بود. ايران 2/1 ميليارد دلار به فرانسه براي توليد مشترك سوخت در داخل خاك فرانسه پرداخت كرده بود. وقتي كه ايران به تكنولوژي غني‌سازي براي تامين سوخت دست يافت، امريكا و اسراييل با جنگ سايبري و كشتن دانشمندان هسته‌اي ايران، وارد مقابله با حقوق مشروع ايران شدند. تمام اين اقدامات در حالي صورت گرفت كه سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا در سال‌هاي 2007 و 2011 گزارش دادند كه ايران نه بمب هسته‌اي دارد و نه تصميمي براي ساخت بمب هسته‌اي دارد. اين سياست‌هاي خصمانه هسته‌اي امريكا دليل بي‌اعتمادي ايران در مذاكرات جاري هسته‌اي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون