• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3278 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۶ تير

آغاز فعاليت اركستر سازهاي ملي

علي رهبري: فقط نياز به انگيزه داريم

اعتماد: تا چند ماه قبل، ايران اركستر نداشت كه از ثمرات حضور دولت دهم بود؛ دولتي كه خيلي چيزها در آن سياه بود و موسيقي هم يكي از آنان. حالا اما هم اركسترسمفونيك وجود دارد كه در همين مدتِ كوتاه «علي رهبري»، اركستري را سامان داده كه يكي از بهترين اركسترهاي سمفونيك بعد از انقلاب است. اوايل خردادماه اركستر موسيقي ملي نيز به رهبري «فرهاد فخرالديني» كار خود را آغاز كرد. حالا دو اركسترِ ديگر نيز قرار است فعاليت خود را آغاز كنند: اركستر سازهاي ملي ايران و همچنين اركستر جاز. پنجشنبه‌اي كه گذشت، اركستر سازهاي ملي ايران نخستين تمرين خود را آغاز كرد. اين اركستر قرار است 27 و 28 تيرماه در تالارِ وحدت تهران روي صحنه برود. «علي رهبري» - مدير هنري و رهبر اركستر سمفونيك تهران- نيز در اين جلسه حضور داشت و مثل هميشه صحبت‌هاي خود را با همان صراحت هميشگي‌اش بيان كرد: «اگر ايران را با تركيه، پاكستان، آذربايجان، هند و چين مقايسه كنيد متوجه مي‌شويد كه آنها به سازهاي ملي‌شان پيش از هر چيز بها داده‌اند و چون در ايران چنين كاري آسان نبود آن را ول كردند. من اركستر سمفونيك تهران را با همين بچه‌هاي خوب ايراني كه نه معروف بودند و نه پيشكسوت راه انداختم البته كه پيش از اين چنين چيزي مرسوم نبوده است. در حال حاضر اين بچه‌ها از نظر كيفيت و نظم كاري نمونه‌ براي همه اركسترها شدند.»علاوه بر آن اركستر مجلسي در حال حاضر به رهبري برديا كيارس و آيدين احمدي‌نژاد و اركستر جاز به رهبري جاويد مجلسي را راه‌اندازي كرده است: «متاسفانه از سال‌ها پيش از انقلاب مسوولان به سازهاي ملي و ايراني بي‌محبت بودند و باعث شدند كه حتي آهنگسازان ايراني معروف و اسم‌دار نيز به سبك موسيقي غربي سوق پيدا كنند چون نوشتن آن آسان‌تر است؛ اما نكته جالب توجه اين است كه بعد از انقلاب سطح موسيقي سنتي و تك‌تك نوازنده‌ها به مراتب بالاتر رفته است. در حال حاضر نيروي بسياري براي موسيقي سنتي تربيت شده و اكنون فقط نياز به انگيزه داريم.»رهبري بار ديگر به مساله‌اي تاكيد كرد كه در تمامِ اين مدت به عنوان يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هايش معروف است: «اركستر، يك كار تيمي‌ است و جاي افرادي كه دير مي‌آيند نيست. ما اينجا جمع نشده‌ايم كه اركستر هنرستان درست كنيم و شما نيز نيامده‌ايد كه آموزش ببينيد. در يك ماه آينده من دو تا از كنسرت‌هاي اركسترسمفونيك تهران با عنوان سمفوني نهم بتهوون براي همه مردم را لغو كردم تا اركستر سازهاي ملي ايران روي صحنه برود. در نتيجه چهار هفته بيشتر وقت نداريم.» همچنين «اسماعيل تهراني» رهبر انتخاب شده نخستين كنسرت اركستر سازهاي ملي ايران هم به دغدغه‌هايش پرداخت: «سه نكته از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، اول از همه نظم است چون ما به اين شكل بار آمده‌ايم، دوم اخلاق و سپس تكنيك است. اين كارهايي كه ما انجام مي‌دهيم بايد از ته دل باشد زيرا بذري كه ريخته مي‌شود بايد نهال شود. چون مهم‌ترين اركستر اين مملكت در حال شكل‌گيري است. ما با يك عده همدل، همراه و همفكر دور هم جمع شديم تا اين پروژه را پيش ببريم زيرا با روي صحنه رفتن اركستر سازهاي ملي ايران توجه‌ها به ما جلب خواهد شد.»اين در حالي است كه اواخر هفته بعد، اركستر موسيقي ملي به مدت سه شب – دهم تا دوازدهم تيرماه- به اجراي برنامه خواهد پرداخت. اين اركستر پس از شش سال سكوت خرداد ماه بازگشايي شد و توانست با استفاده از دو خواننده اجراي متنوعي داشته باشد. فخرالديني مي‌گويد: «همه هنرمندان و خواننده‌هايي كه توانايي دارند مي‌توانند توانمندي‌هاي خود را در اين اركستر به نمايش بگذارند.» در اين مراسم «كيوان ساكت» به عنوان سوليست و سالار عقيلي و محمد معتمدي به عنوان خواننده حضور دارند و فخرالديني تصميم گرفته است همان قطعات كنسرت خرداد ماه را دوباره در تيرماه بدون هيچ تغييري تكرار كند. او البته درباره استفاده از قطعات خاطره‌انگيز مي‌گويد: «ما سعي كرديم گزيده‌اي از آثار آهنگسازان معاصر ايران مثل درويش‌خان، علي‌نقي وزيري، تجويدي، مرتضي حنانه، جواد لشگري، حبيب‌الله بديعي، پرويز ياحقي، فريدون حافظي و… را اجرا كنيم. ضمن اينكه براي چندمين‌بار از همه آهنگسازان و خوانندگان و تك‌نوازان عزيز براي همكاري با اركستر ملي دعوت مي‌كنم و اين دعوت درواقع يك فراخوان براي همكاري با اركستر موسيقي ملي ايران است. به نظرم هنرمندان عزيز، اين همكاري را بايد به‌منزله يك وظيفه ملي تلقي كنند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون