• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3278 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۶ تير

جمعه خونین جهان

حمله انتحاري  به کارخانه‌ای در جنوب  فرانسه

بمبگذاری انتحاری در مسجد امام صادق کویت

انفجارانتحاری در هتلی در شهر سوسه تونس

تيتر دوم: داعش 146 کُرد غیرنظامی در کوبانی را كشت

 

گروه تروريستي داعش هر روز بيش از پيش نشان مي‌دهد چقدر براي گسترش جغرافياي امپراتوري سياه خود، مبتكر است. سلسله انفجارها و جناياتي كه روز گذشته در اروپا، آفريقا و آسيا رخ داد، مهر تاييد ديگري بر اين نبوغ جنايتكارانه سازمان فوق مدرن داعش بود تا بار ديگر اين نكات بديهي را اثبات كند كه:
     داعش تنها دشمن شيعيان نيست.
     اين گروه تروريستي جغرافياي جنايات خود را تنها محدود به خاورميانه نخواهد كرد.
    داعش تنها نماينده يك گروه واپسگراي مذهبي نيست، اين گروه از تمام ابزارهاي سنتي و مدرن براي تبليغ و ترويج ايدئولوژي خود و در نتيجه گسترش شبكه تروريستي خود استفاده مي‌كند.
    همزمان از تمام سبك‌هاي قتل قرون وسطي و عصر تكنولوژي براي رقم زدن جنايات خود بهره مي‌برد.
و...
مروري كلي بر سه حادثه تروريستي روز گذشته از فرانسه تا كويت و تونس مويد اين نكات است. البته بايد تاكيد شود، داعش در حالي روز گذشته همه نگاه‌ها را متوجه اين سه نقطه كرد كه كماكان در عراق و سوريه به بازي با خون مشغول بود و اگر امكان بررسي همه جنايات همزمان اين گروه بود، به رقم تكان‌دهنده‌اي مي‌رسيديم.
       
پرده اول
هنوز حادثه خونين شارلي ابدو از اذهان پاك نشده بود كه روز گذشته رسانه‌هاي فرانسه گزارش دادند داعش توانسته است بار ديگر دستگاه‌هاي امنيتي فرانسه را غافلگير كند. حادثه زماني رقم خورد كه فرد يا افرادي به يك كارخانه گاز در نزديكي گرونوبل در جنوب شرقي ليون حمله كردند و بلافاصله انفجاري در منطقه رخ داد. اما با وارد شدن پليس به ماجرا، جسد بدون سر فردي در كارخانه پيدا شد كه در واقع مهر داعش در محل جنايت بود.
معما تنها اين نبود كه آيا جسد از جايي ديگر به آنجا منتقل شده يا نه، بلكه نكته دهشتناك ماجرا اين بود كه به گزارش خبرگزاري فرانسه، سر فرد با پارچه‌اي با نوشته عربي پوشانده و به دروازه كارخانه ميخ شده بود. منابع فرانسوي همزمان از دستگيري يك نفر، كشته شدن دست‌كم يك نفر و زخمي شدن تعدادي ديگر خبر دادند. گفته مي‌شود فرد دستگير شده يكي از مهاجمان و تقريبا 30 ساله و با نام ياسين صالح است و براي نيروهاي ضد تروريستي فرانسه، فردي شناخته شده است. به گفته وزير كشور فرانسه فرد دستگير شده از سال 2008 ميلادي پس از انجام تحقيقاتي درباره افراطي‌گري در فهرست افراد تحت نظر پليس قرار داشته اما اين فرد تاكنون هيچگونه سابقه كيفري و جنايي نداشته است. خبرگزاري فرانسه از يكي از وزرا نقل كرده است كه فرد مهاجم با جنبش‌هاي سلفي‌ ارتباط داشته است.  
دادستان ضد ترور فرانسه در بيانيه‌اي از آغاز تحقيقات خبر داده و گفته اين حمله كار يك گروه تروريستي بوده است. اين واقعه موجب شد كه فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور فرانسه اجلاس سران اتحاديه اروپا را در بروكسل ترك و به فرانسه عزيمت كند. مانوئل والس، نخست‌وزير فرانسه نيز كه به آفريقاي جنوبي سفر كرده بود، قبل از بازگشت به پاريس دستور افزايش اقدامات امنيتي در نقاط حساس فرانسه را صادر كند.
اين حمله در ساختمان متعلق به كمپاني Air Products كه مركز آن در امريكاست، اتفاق افتاد. مالكان كارخانه در بيانيه‌اي گفته‌اند كه فرد كشته شده از كاركنان اين كارخانه نبوده است. اين حمله تقريبا شش ماه پس از حمله به دفتر مجله شارلي ابدو و نقاطي ديگر در پاريس كه به كشته شدن ۱۷ نفر منجر شد، اتفاق افتاده است. اما داعش درنگ نكرده و با صدور بيانيه‌اي، مسووليت اين جنايت را برعهده گرفته است.
       
پرده دوم
سانس دوم از نمايش خون داعش، روز گذشته در هنگام ظهر و همزمان با برگزاري نماز جمعه در بسياري از كشورهاي اسلامي آغاز شد. در اين زمان عامل يا عاملان تروريستي داعش به مسجد امام صادق در مركز شهر كويت وارد شده و بعد صداي انفجار شديدي منطقه را لرزاند. بر اساس گزارش منابع محلي در زمان حمله حدود دو هزار نمازگزار در مسجد بودند. شمار اوليه كشته‌شدگان حدود 15 نفر اعلام شد و گفته مي‌شود ده‌ها نفر هم زخمي شده‌اند، اما به نظر مي‌رسد شمار قربانيان افزايش يابد.
چنانچه عكس‌هايي هم كه در شبكه‌هاي اجتماعي از اين واقعه منتشر شده، نشان مي‌دهد كه تعداد زيادي از نمازگزاران خون‌آلود روي زمين افتاده‌اند.
درباره اين حادثه تروريستي نيز داعش درنگ نكرد و بلافاصله مسووليت اين بمبگذاري مرگبار را به عهده گرفت. حساب‌هاي توييتري كه اخبار داعش را منتشر مي‌كنند، گزارش داده‌اند حمله به مسجد شيعيان كويت توسط شاخه اين گروه در ولايت نجد انجام شده است. اين در حالي است كه داعش در هفته‌هاي گذشته نيز مسوول حملاتي به مساجد شيعيان در يمن و عربستان سعودي را بر عهده گرفته بود. اما نكته حائز اهميت اين است كه كويت به عنوان يكي از امن‌ترين كشورهاي منطقه شناخته مي‌شود و چنين حملاتي در آن سابقه چنداني ندارد. لازم به ذكر است بخش زيادي از اين كشور كوچك را مهاجران تشكيل مي‌دهند، و كويت اقليتي بزرگ از شيعيان (بيش از 30 درصد) را در خود جاي داده است.  براساس گزارش منابع خبري از كويت، صباح الاحمد الجابر الصباح، امير كويت و محد الخالد، وزير كشور كويت نيز بعد از حادثه در محل انفجار حاضر شدند.
       
پرده سوم
سانس آخر نمايش‌هاي تكان‌دهنده روز گذشته را بايد جنايت مرگباري دانست كه در منطقه‌اي توريستي در شمال شرقي تونس يعني شهر «سوسه» اين كشور رقم خورد. بر اساس گزارش‌ها منطقه توريستي كه براي اين جنايت انتخاب شده، در كنار ساحل قرار داشته است. با وجود آنكه برخي رسانه‌ها در دقايق اوليه حمله تروريستي بر اثر انفجار در اين منطقه را گزارش داده بودند، در نهايت روشن شد زماني ساحل تونس در اين منطقه به رنگ خون شد كه دو نفر وارد ساحل شده و اسلحه‌هاي كلاشينكف خود را خارج كرده و توريست‌هايي را كه در كنار آب در حال تفريح بودند، به آتش بستند. اما با ورود پليس به ماجرا بين تروريست‌ها و ماموران امنيتي منطقه تبادل آتش شد.
به گفته وزارت كشور تونس دست‌كم ۲۷ نفر در جريان تيراندازي جان خود را از دست داده‌اند. اما احتمال دارد كه تعداد كشته‌شدگان بيشتر باشد. ضمن اينكه همزمان گزارش شد هتلي ديگري در تونس نيز هدف حملات مسلحانه قرار گرفته است.
       
ارزيابي‌ها
وقايع اخير در حالي رخ مي‌دهند كه تقريبا بر كسي پوشيده نيست كه با وجود وحشتي كه در جهان از وجود گروه تروريستي داعش سايه انداخته اما نفوذ اين گروه فراتر از سوريه و عراق و در كل خاورميانه است. به باور ناظران علاوه بر تكنيك‌ها و منابع مالي گسترده‌اي كه اين گروه تروريستي از قتل و غارت و گروگان‌گيري و تجارت انرژي و مواد مخدر كسب مي‌كند، مهارت رسانه‌اي داعش باعث جذب نيرو براي اين گروه تروريستي مي‌شود كه اكنون بايد به آن نام شبكه داد. برآوردها نشان مي‌دهند داعش حداقل توانسته است از 90 كشور يارگيري كند. بر اساس برخي آمار تا ماه فوريه 2015، بيش از 20 هزار داوطلب، از 90 كشور روانه قلمرو داعش شده‌اند كه در اين ميان دست‌كم 3400 شهروند غربي نيز حضور دارند.
در همين حال به باور برخي كارشناسان ضمن پيشروي‌هاي داعش در عراق و سوريه، حملات پرسروصداي اين گروه در خاك كشورهاي ديگر، همراه با قدرت رسانه‌اي قابل توجه اين سازمان، نه تنها باعث توجه بيشتر به اين گروه در افكار بين‌المللي شده، بلكه امكان عضوگيري آن را هم افزايش داده است. اينكه هر روز گزارش‌هاي زيادي از جنايت‌هاي محيرالعقول اين گروه منتشر مي‌شود، نه تنها موجب انزواي آن نشده بلكه جذابيت آن را براي بسياري نيهيليست‌ها و بيماران رواني بيشتر مي‌كند.  اكنون فضاي سايبري مملو از وبسايت‌ها و حساب‌هايي در شبكه‌هاي اجتماعي است كه از پرچم داعش استفاده مي‌كنند. اگر چه جذب نيروي اروپايي توسط داعش كشورهاي اين منطقه را وادار كرده است كه سازوكارهاي امنيتي خود را سفت و سخت‌تر كنند. آلمان، ايرلند و بريتانيا در ميان كشورهايي هستند كه قوانين جديد ضدتروريستي را تصويب يا اجرا كرده‌اند، استراليا هم براي كنترل مهاجران، قوانين سرسختانه‌اي را تنظيم و تاييد كرده اما هيچ كشوري از شر اين گروه تروريستي در امان نيست.

 

واكنش‌ها در فرانسه

   نيكلا ساركوزي، رييس‌جمهور سابق فرانسه گفته است مهاجمان عليه فرانسه، دموكراسي و تمدن اعلام جنگ كرده‌اند. آقاي ساركوزي خواستار افزايش اقدامات امنيتي در كشور شد.
   مارين لوپن، رهبر جبهه ملي فرانسه با انتشار بيانيه‌اي خواستار انجام اقداماتي شديد براي شكست افراط‌گرايان شده است.
   واكنش خارجي: ديويد كامرون، نخست‌وزير بريتانيا با ابراز همدردي با مردم و دولت فرانسه گفت دولت ما هر كمكي بتواند براي تامين امنيت فرانسه در اختيار اين كشور مي‌گذارد.

واكنش ايران

مرضيه افخم، سخنگوي وزارت خارجه كشورمان حمله تروريستي به مسجد امام صادق (ع) كويت را كه منجر به كشته و زخمي شدن تعدادي از نمازگزاران روز‌ه‌دار شد، به‌شدت محكوم كرد. وي افزود: تروريسم تكفيري همان‌طور كه بارها جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده مهم‌ترين تهديد ملت‌هاي منطقه است و براي مقابله با اين تهديد دولت‌هاي منطقه بايد مبارزه جدي با اين پديده شوم و منابع تغذيه مالي و فكري آن را در اولويت سياست‌هاي امنيتي خود قرار داده و سازوكارهاي جمعي منطقه‌اي را براي ريشه‌كن كردن آن هر چه سريع‌تر شكل دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون