• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3282 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۰ تير

تشنج در شورا به خاطر باغ خشك شده «توتستان» ستارخان

حميد‌رضا خالدي / ديروز درختان پايتخت و باغ‌ها موضوع جنجالي شوراي شهر بود؛ موضوعي كه با تذكر حافظي درخصوص خشك شدن باغي در خيابان ستارخان آغاز شد. رييس كميسيون سلامت و محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران مدعي بود كه باغ خشك شده امروز ستارخان، بر اساس تصاوير موجود در سال 83 و 87 باغي بوده پر از درختان بزرگ و سرسبز ولي در سال 94 همين باغ با وضعيت اسفباري مواجه است به گونه‌اي كه ديگر نمي‌توان نام باغ را براي آن به كار برد.

حافظي با ذكر اينكه وقتي زيرساخت‌ها را از بين مي‌بريم چطور مي‌توانيم هواي پاك را به مردم بدهيم، يادآور شد: جنگل‌هاي انبوهي از درختان خشك شده در سطح شهر تهران وجود دارد كه باغ‌هاي انارستان‌، توتستان و انجيرستان در خيابان ستارخان بوده كه نمونه‌هايي از همين باغ‌هاي زيبا است. وي سخنان خود را با سوالي ديگر ادامه داد. وي با بيان اينكه در جايي كه معتادان به راحتي مي‌توانند تردد داشته باشند چطور شهرداري نمي‌تواند ورود پيدا كند ؟ گفت: واقعا جاي سوال دارد كه چطورشهرداري نمي‌تواند باغي كه رها شده است و ديوار و حصاري هم ندارد را آبياري كند؟

حافظي تير خلاص خود را نيز اينچنين رها كرد: ما از شهرداري بيش از اين انتظار نداريم. بايد خود اعضاي شوراي شهر فكري به حال اين وضعيت كنند.

دوستي: چرا يك روز دعوا و يك روز تشكر مي‌كنيد‌؟

سخنان حافظي بي‌پاسخ نماند بلكه مختاري رييس سازمان پارك‌ها پرونده رسيدگي به وضعيت اين باغ را در اختيار محمد حقاني، رييس كميته محيط‌زيست قرار داد. اينجا بود كه ورق برگشت و حقاني پس از مطالعه پرونده مذكور در سخناني رسما اعلام كرد: با مرور پرونده‌اي كه رييس سازمان پارك‌ها در اختيارم قرار داد، متوجه اقدامات شهرداري براي حفظ باغ ستارخان شده و از شهرداري به دليل اين اقدام مثبت تشكر مي‌كنيم. با اين وجود اين سخنان هم پايان بحث باغ‌ها درجلسه ديروز شورا نبود بلكه سخنان حقاني كه به اينجا رسيد، اسماعيل دوستي، ديگر عضو اصلاح‌طلب شورا در حالي كه به دليل خاموش بودن ميكروفن در صحن علني فرياد مي‌كشيد تا سخنانش شنيده شود، خطاب به حافظي با لحني تند گفت: چرا در پشت صحنه چيز ديگري مي‌گوييد و در صحن علني تشكر مي‌كنيد؟وي در حالي كه به تذكرات رييس جلسه توجهي نداشت، با همان فرياد قبلي ادامه داد: رسانه‌ها و صداوسيما را به باغي مي‌بريد و هياهو به پا مي‌كنيد، اما بعد از آن در جلسه علني از شهرداري تشكر مي‌كنيد؟ اين سخنان تند و تيز دوستي باعث شد تا حافظي بار ديگر درصدد پاسخگويي برآيد و خطاب به دوستي و حاضران در شورا با بيان اينكه سوال ما از شهرداري اين است كه چرا از سال 90 تاكنون به اين باغ بي‌توجهي شده است‌؟ گفت: شهرداري بايد پاسخ دهد كه چرا اين باغ بايد به اين مرحله برسد؟اين كشمكش معاون توسعه، برنامه‌ريزي و امور شوراها را نيز به پشت تريبون كشاند. اماني با بيان اينكه شهرداري تهران گزارشي مستند همراه با فيلم و عكس در اختيار سروري قرار داده است، گفت: سناريويي با هدف قطع درختان در منطقه 2 راه افتاده بود كه ما مستندات آن را در اختيار كميسيون نظارت قرار داده‌ايم. وي با بيان اينكه اگر هدف اصلي از اين‌گونه تذكرات كمك به مديريت شهري است، اعضاي شورا بايد قبل از ارايه آن در صحن از شهرداري توضيح بخواهند و اگر قانع نشدند آن را درصحن مطرح كنند، گفت: شهرداري در اين مدت پيگيرماجرا بوده است اما از آنجايي كه شهرداري شخصيت حقوقي دارد و نمي‌تواند وارد ملك شود، با مشكلاتي روبه‌رو بوده‌ايم. نبايد شهرداري را با معتادان مقايسه كرد.

 

جريمه يك ميليارد و 600 ميليون توماني

و بالاخره اين عبداللهي بود كه ضمن سخناني به تشريح وضعيت باغ ستارخان و اقدامات شهرداري پرداخت تا اين بحث در همين جا خاتمه يابد. معاون خدمات شهري شهرداري تهران در سخنان خود مدعي شد كه شهرداري چندين بار نسبت به خشك شدن اين باغ به مالك تذكر داده و حتي با ارجاع پرونده اين باغ به كميسيون ماده 7 ضمن جريمه يك ميليارد و 600 ميليون توماني راي به تصرف باغ داده، پرونده آن را به دادگاه نيز اجرا داده و قطعا دادگاه راي به تصرف باغ به نفع مردم مي‌دهد. وي در پاسخ به اين سوال كه چرا شهرداري نسبت به آبياري اين باغ در زمان كوتاهي مالك اقدام نكرده است؟ گفت: اين ملك داراي مالك خصوصي بوده و ما نمي‌توانستيم به حريم يك ملك خصوصي وارد شويم. معاون خدمات شهري شهردار تهران در پاسخ به برخي انتقادات مبني بر اينكه شهرداري با عملكرد منفي خود اجازه خشك شدن اين باغات را داده، گفت: مالك به دنبال خشك كردن باغ است اما نمي‌داند در اين زمينه پرونده‌اي نيز در شهرداري ايجاد شده است. ما به استناد تصاوير هوايي مدارك را تكميل كرده‌ايم و در هنگام صدور مجوزهاي مختلف قطعا اين سابقه، مدنظر قرار خواهد گرفت. عبداللهي در پاسخ به اين سوال كه چرا شهرداري اقدام به آبياري اين باغ نكرده است‌؟ گفت: شهرداري باغ‌هاي مردم را آب مي‌دهد اما مالك اين باغ اجازه ورود به ماموران ما نمي‌داد. حتي در زمان كار كردن نيز بستگان و مالكان اين باغ مانع ورود ماموران شهرداري شده، در مواردي نيز ماموران كلانتري مداخله كرده‌اند. قطعا محتويات پرونده اين باغ، حقانيت شهرداري را نشان مي‌دهد.

 

كميسيون فرهنگي: هزينه‌كرد برنامه‌هاي فرهنگي شهرداري را رصد مي‌كنيم

هفته گذشته مرتضي طلايي، نايب‌رييس شوراي شهر و عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا در صحن علني، به شهرداري تهران در مورد بودجه‌هاي هنگفتي كه در برخي از برنامه‌هاي فرهنگي به خصوص جشن‌هاي رمضان هزينه مي‌شود، انتقاد كرد. به گفته وي تنها در برنامه تابستاني فرهنگسراي توچال و جشن رمضان توچال، براي امسال معادل دو ميليارد تومان بودجه در نظر گرفته شده كه به اعتقاد وي رقم درشتي بوده و شهرداري بايد در مورد آن توضيح دهد. حالا اما طلايي در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد كه شهرداري با ارايه اسنادي گفته كه اين ارقام با آنچه وي عنوان كرده يكي نيست و كمتر از اين حرف‌هاست و الان براي اظهارنظر در اين مورد زود است. چون اقدامات خوبي از سوي دوستان در معاونت فرهنگي و اجتماعي شروع شده و تذكراتي جدي به مديران شهرداري داده شده تا در هزينه‌ها صرفه‌جويي كنند. بنابراين بايد منتظر نتايج اقدامات شهرداري بود. وي با ذكر اينكه شيوه من طرح سوال و پيگيري آن است، گفت: ما در شوراي چهارم بارها در مورد جلوگيري از برگزاري همايش‌هاي زايد در شهرداري، چاپ جزوات و بروشورهاي زايد و نگاه مناسبت‌محور و هزينه در بخش برنامه‌هاي مناسبت‌محور و... به شهرداري تذكر داده‌ايم. الان هم خودمان با تيم‌هايي داريم برنامه‌هاي فرهنگي سطح شهر را رصد مي‌كنيم و اگر اهمال يا ريخت و پاش و تخلفي صورت گرفته باشد، مطمئن باشيد كه دوباره اين مساله را در صحن مطرح مي‌كنم. عبدالمقيم ناصحي، رييس كميسيون فرهنگي شوراي شهر نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» در مورد برنامه‌هاي جشن‌هاي رمضان گفت: نمي‌توان مدعي بود كه تمام برنامه‌ها و غرفه‌هاي جشن‌هاي رمضان جذاب و مفرح است ولي به هر حال شيوه‌اي است براي پركردن اوقات فراغت مردم و سرگرم كردن آنها و ايجاد روحيه‌اي شاداب در جامعه. وي با ذكر اينكه مساجد و جشن‌ها كاركردهاي مجزا و مختص به خود را دارند، گفت: چه اشكالي دارد همان‌طور كه در مساجد شاهد برگزاري مراسم دعا و قرآن‌خواني و نماز هستيم در نقاط ديگر شهر جشن‌هايي شاد براي مردم تدارك ببينيم چرا كه مردم ما واقعا نيازمند شادي هستند. اما در عين حال بايد روي نحوه هزينه‌كرد براي اين جشن‌ها و مراسم‌ نظارت شود. ناصحي در پايان تاكيد كرد كه اين كميسيون به شكلي جدي عملكرد مالي شهرداري در هزينه‌كرد جشن‌ها و مراسم‌ و برنامه‌هاي اجتماعي را رصد خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها