• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3284 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير

خودنمايي فرش‌هاي 200 ميليوني در بازار

 

فرش از جمله كالاهايي است كه در خانه اكثر ايراني‌ها ديده مي‌شود. به هرحال فرش هنر ايرانيان است و مردم ما نيز به‌شدت با آن مانوسند. اما همين فرش‌هاي دستباف كه ديدن آن زير پاها براي ما ايراني‌ها معمولي شده است، در برخي مواقع قيمت‌هايي حدود 200 ميليون تومان را هم مي‌گذرانند.

به گزارش ايسنا، فرش دستباف ايراني در بسياري از شهرهاي كشورمان بافته مي‌شود كه بافت و طرح آنها برگرفته از ويژگي‌ها و فرهنگ مردمان آن شهر است. شهرهايي مانند كاشان، تبريز، اصفهان و قم از جمله شهرهايي هستند كه نقش عمده‌اي در بافت فرش دارند. البته با رشد تكنولوژي و با توجه به اينكه بافت فرش‌ دستباف به زحمت و زمان زيادي نياز دارد و خريد آن براي همه اقشار جامعه مقدور نيست، به مرور فرش‌هاي ماشيني جاي خود را در بازار باز كردند. واضح است كه كيفيت فرش‌هاي ماشيني هيچگاه به فرش‌هاي دستباف نمي‌رسد و به همين دليل قيمت آنها نيز بسيار كمتر از نوع دستباف است. در اين رابطه سيدفخرالدين عامريان، صادركننده نمونه فرش معتقد است مشكل اصلي در كم‌رونقي صادرات فرش دستباف، عدم كارايي دولتي است. وي درباره وضعيت صادرات فرش و مشتريان فرش دستباف ايران مي‌گويد: «بيشترين صادرات ما در سال‌هاي اخير به كشور امارات متحده عربي بوده است. به دليل مسائل مربوط به تحريم، فرش‌هاي ايراني ابتدا به امارات و از آنجا به كشورهاي ديگر فرستاده مي‌شود و به همين دليل تشخيص دقيق آمار كشورهاي خريدار فرش ايران سخت است.»عامريان درباره دليل گران‌قيمت بودن اين فرش‌ها مي‌گويد: «اين فرش‌ها ريزبافت و 50 رج به بالا هستند كه اكثر مخاطبان‌شان افراد ثروتمنداند. معمولا طبقه متوسط و پايين جامعه بيشتر به سراغ فرش‌هاي 20 يا 30 رج مي‌روند. برخي بافندگان اين فرش‌ها هنرمند هستند و اسم‌شان برند به حساب مي‌آيد؛ به‌طوري‌كه فرش شش‌متري اين هنرمندان تا 200 ميليون تومان هم معامله مي‌شود.»

فرش دستباف كاشان به صورت 42خانه، 48خانه، 52خانه و 70 خانه بافته مي‌شود كه هرچه تعداد خانه‌ها بالاتر باشد، فرش مرغوب‌تر و ريزبافت‌تر است. اين فرش در ابعاد شش متر از 5/3 ميليون تا 12ميليون تومان، در ابعاد 9متر از چهار ميليون تا 15 ميليون تومان و در ابعاد 12 متر از 5/7 ميليون تا 30 ميليون تومان به فروش مي‌رسد. فرش دستباف تبريز در انواع 50رج چله‌نخ، 50رج چله ابريشم، 50رج طرح ماهي و هريس، 70رج و طرح‌هايي با نقشه‌هاي منحصر‌به‌فرد كه به لچك ترنج يا افشان مشهور است، بافته مي‌شود كه عموما از 50رج به بالا به صورت چله ابريشم بافته مي‌شود. فرش دستباف 50رج چله‌نخ در ابعاد شش متر از 11 ميليون تومان به بالا، در ابعاد 9متر از 18 ميليون تومان به بالا و در ابعاد 12 متر از 24 ميليون تومان به بالا به فروش مي‌رسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون