• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3284 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير

درخواست ارزي فطانت از طيب‌نيا:

مقدمات ايجاد بورس ارز فراهم شد

 

 

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشريح مكانيزم معاملات آتي ارز، از ارايه درخواستي به وزيراقتصاد براي راه‌اندازي بورس ارز خبرداد. محمد فطانت در جمع خبرنگاران درباره راه‌اندازي بورس ارز گفت: بورس ارز در قالب معاملات آتي ارز خواهد بود و همان‌طور كه هم‌اكنون سكه در بورس كالا معامله مي‌شود و در تعيين قيمت آن قيمت جهاني طلا ضرب در قيمت روز ارز ملاك قرار مي‌گيرد، با همين روش و منطق، ارز و دلار هم معاملاتش مي‌تواند انجام شود. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح كرد: با توجه به شرايطي كه در حال حاضر وجود دارد و فضاي بورس بازتر شده و خارجيان هم از حضور در بورس ايران استقبال كرده‌اند، يكي از انتظارات اين است كه بتوانند چشم‌اندازي نسبت به آينده نرخ ارز داشته باشند و اين كار شدني است. وي از آماده شدن نرم‌افزارها و زيرساخت‌ها خبرداد و با بيان اينكه در حال انجام هماهنگي‌هاي لازم در اين زمينه هستيم، تصريح كرد: قطعا بازيگر اصلي اين طرح بانك مركزي، سيستم بانكي و صرافي‌هاي مجاز هستند و براي موفقيت اين برنامه بانك مركزي بايد همكاري لازم را داشته باشد. فطانت از ارايه درخواست بورس به وزير اقتصاد براي راه‌اندازي بورس ارز خبرداد و گفت: از وزير اقتصاد درخواست كرده‌ايم كه هماهنگي‌ها و كمك‌هاي لازم را براي راه‌اندازي اين بورس انجام دهد. البته مقدمات آن فراهم شده و اميد است كه اين كار جنبه عملياتي به خود بگيرد. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره مكانيزم راه‌اندازي بورس ارز عنوان كرد: قطعا در ابتدا سعي مي‌كنيم كه مثل سكه طلا به عنوان يك تابلوي مجزا روي تابلوي يكي از بورس‌ها آن را معامله كنيم؛ اما قطعا اين پتانسيل را دارد كه خود بعدا بتواند به يك بازار ثابت در كشور تبديل شود. وي درباره زمان راه‌اندازي بورس ارز اظهارداشت: از نظر كليت قضيه، يكي از ابهامات راه‌اندازي بورس ارز، دو نرخي بودن نرخ ارز است كه يكي نرخ رسمي و ديگري نرخ آزاد است كه كمي مانع ايجاد كرده؛ البته طي روزهاي اخير هم نرخ رسمي ارز در حال نزديك شدن به سه هزار تومان است. فطانت ابراز اميدواري كرد كه با مشخص شدن نتايج مذاكرات هسته‌اي، نرخ ارز يكسان شود تا فضايي را ايجاد كند كه قابليت پيش‌بيني داشته باشد تا به عنوان يك ابزار مورد استفاده قرار گيرد.

 

استارت انقلاب ريلي ايران زده شد

مديرعامل شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه انقلاب ريلي ابعاد بسيار گسترده‌اي دارد، گفت: طرح توسعه ايستگاه‌هاي چند محوري و طراحي دوباره آنها يكي از اصلي‌ترين محورهايي است كه ايران با حضور يك شركت فرانسوي آن را استارت زده است. محسن پور سيد آقايي با بيان اين‌ مطلب تصريح كرد: در طول تمام سال‌هايي كه از ورود راه‌آهن به ايران مي‌گذرد، هرگز برنامه‌اي براي بازطراحي ايستگاه‌هاي موجود اجرايي نشده و بسياري از امكانات ايستگاهي امروز از 80 سال قبل ثابت باقي ماندند. اين در حالي است كه ايستگاه‌هاي راه‌آهن در سرتاسر دنيا محلي براي توسعه تجارت به حساب مي‌آيد و بررسي شرايط و كيفيت آنها ميزان توسعه‌يافتگي يك شهر را مشخص مي‌كند. وي با اشاره به لزوم تغيير جدي در ساختار ايستگاه راه‌آهن شهر تهران اظهار كرد: ايستگاه راه‌آهن در چند محور مختلف تغيير مي‌كند. يكي از اصلي‌ترين ويژگي‌هاي زيرساختي آن ايجاد يك ارتباط قوي ميان راه‌آهن با قطارهاي سريع‌السير و متروهاي شهري است. بحث چابك‌سازي و بهينه‌سازي ظرفيت اين ايستگاه از ديگر محورهاي برنامه‌ريزي خواهد بود. شركت فرانسوي مورد قرار‌داد بايد گزارش خود را از وضعيت ايستگاه راه‌آهن تهران ارايه كرده و به ما اعلام كند كه كدام يك از تجهيزات و كارگاه‌هاي فني موجود در ايستگاه‌ راه‌آهن بايد از اينجا برود تا وضعيت امكانات ايستگاه به روز شود.

وي به لزوم تجهيز ايستگاه‌هاي قطار حومه‌اي در اطراف تهران نيز اشاره كرد و گفت: كار ساخت ايستگاه‌هاي اين قطار در شهرهايي مانند ورامين، كرج و هشتگرد ادامه دارد و ما اميدواريم با يك تغيير ساختار بتوانيم اين خطوط را در فاصله‌اي كوتاه به ايستگاه تهران متصل كنيم. وي با اشاره به تجربيات مهم شركت فرانسوي ارپ در نوسازي و بازطراحي ايستگاه‌هاي قطار اظهار كرد: اين شركت كه جزو معتبرترين كشور‌هاي اروپايي دراين حوزه به حساب مي‌آيد، طراحي ايستگاه‌هاي ايران را برعهده خواهد گرفت كه با يك تغيير چهره جدي ايستگاه‌هاي راه‌آهن در ايران ضمن حذف هويت سنتي خود به امكانات مدرن مجهز شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون