• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3284 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير

عدد نوشت

پيش‌بيني رشد توليد گندم

 

عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس گفت: دولت به 12 ميليون تن گندم براي مصرف مردم نياز دارد. محمدتقي توكلي گفت: خوشبختانه امسال وضعيت توليد گندم كشور بد نبوده و پيش‎بيني مي‎شود كه نسبت به سال‎گذشته 20 درصد افزايش در توليد داشته باشيم. سال‎گذشته حدود هفت ميليون تن گندم از كشاورزان خريداري شد و امسال نيز وزارت جهاد كشاورزي پيش‎بيني كرده كه 12 ميليون تن توليد شود. تا به‎حال هفت‌ميليون تن گندم به سيلوها تحويل داده شده كه البته مابقي توليد به‎خاطر خودمصرفي، مصارف صنعتي، خوراك دام و نگهداري خود كشاورز آمار آن دقيقا مشخص نيست.

 

طلب پنج ساله صادركنندگان از دولت

 

عضو كميسيون توسعه تجارت اتاق تهران گفت: بسياري از صادركنندگان از سال 89 و از دولت قبل رقمي بالغ بر 360 ميليارد تومان را در قالب جوايز صادراتي طلب دارند و از طرفي دولت يازدهم پولي در چنته ندارد كه بتواند ديون خود را بپردازد. اما در عين حال صادركنندگان براساس قول دولت قبل در محاسبات خود به گونه‌اي عمل كرده‌اند كه بتوانند كالاي خود را صادر كنند و جوايز صادراتي بخشي از قيمت‌هاي‌شان را پوشش مي‌دهد كه طي چهار سال اخير با تورم دو رقمي اين طلب پرداخت نشده است.

 

رشد توليد خودرو

 

سخنگوي شوراي سياست‌گذاري خودرو گفت: براساس گزارشات طي سه‌ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل شاهد 2/16 درصد رشد توليد انواع خودرو در كشور بوده‌ايم. ساسان قرباني با اشاره به برگزاري سي و يكمين جلسه شورا كه با حضور وزير و اعضا انجام شد، مهم‌ترين مسائل و موضوعات مطرح شده دراين جلسه را بيان كرد. وي با اشاره به رشد 2/16 درصدي توليد انواع خودرو افزود: اين در حالي است كه تاكنون 6/86 درصد از برنامه تحقق بخشيده و به دليل عقب بودن خودروسازان از برنامه، وزير صنعت، معدن و تجارت بر همت هرچه بيشتر از سوي خودروسازان براي جبران اين عقب ماندگي تاكيد داشتند. به گفته قرباني مجموع توليد خودرو از ابتداي سال جاري تاكنون بالغ بر 262 هزار و 161 دستگاه بوده است.

 

سرمايه‌گذاري نفتي مورد نياز ايران تا سال 2020

بخش خدمات تحقيقاتي كنگره آمريكا پيش‌بيني كرد بخش نفت و گاز ايران تا سال ۲۰۲۰ به ۱۳۰ تا ۱۴۵ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري احتياج دارد. ايران چهارمين ذخاير بزرگ نفتي اثبات شده جهان (158 ميليارد بشكه) و دومين ذخاير بزرگ گاز طبيعي (2/1 تريليون فوت مكعب) را در اختيار دارد. به دنبال وضع تحريم‌هاي غرب عليه ايران در اواخر سال 2011 و اواسط 2012، كه بخش نفت اين كشور را هدف قرار داد، تعدادي از شركت‌هاي خارجي پروژه‌هاي اكتشاف و توليد نفت در اين كشور را تعطيل كردند. تحريم‌هاي شديد آمريكا و اتحاديه اروپا كه متمركز بر واردات و صادرات نفت ايران بود، مانع از انجام سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگ در بخش نفت و گاز اين كشور شد و دسترسي تهران به منابع آمريكايي و اروپايي براي تراكنش‌هاي مالي را مختل كرد. در حال حاضر، ايران و گروه 1+5 در حال مذاكره با ايران براي انعقاد توافقي جامع بر سر برنامه هسته‌اي اين كشور هستند كه مي‌تواند منجر به لغو تحريم‌هاي نفتي شود. با توجه به تمديد يك هفته‌اي ضرب الاجل تعيين شده براي مذاكرات، به نظر مي‌رسد كه كشورهاي غربي به رهبري آمريكا تمايل دارند اين توافق را نهايي كنند.

 

افزايش صادرات نفت ايران به هند

صادرات نفت ايران به هند در فصل بهار با افزايش ۵۰ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۳۰۶ هزار بشكه در روز رسيد. به دليل اينكه پالايشگاه‌هاي هندي در ماه‌هاي ابتدايي سال 2015 به منظور باقي ماندن در محدوده توافق موقت ژنو، خريد نفت از ايران را كاهش دادند، واردات نفت اين كشور از ايران در بازه زماني ژانويه تا ژوئن حدود 23 درصد كاهش يافت. بر اساس آمارهاي اوليه به دست آمده از تجار و گزارش جمع‌آوري شده توسط موسسه تحقيقات نفتي تامسون رويترز، هند در شش ماهه نخست امسال، روزانه 216 هزار و 500 بشكه نفت از ايران خريداري كرد، در حالي كه اين رقم يك سال قبل، 281 هزار بشكه بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون