• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3285 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۴ تير

دولت آتن وام‌دهندگان را به تروريسم متهم كرد

روز تصميم‌گيري در يونان

سرانجام روز سرنوشت ساز براي يونان و اتحاديه اروپا فرا رسيد. امروز راي‌دهندگان يوناني پاي صندوق انتخاباتي مي‌روند كه يك سوي آن دولت يونان قرار دارد و سوي ديگر اتحاديه اروپا. هرچند بروكسل به پيشنهاد آتن براي برگزاري اين همه‌پرسي روي خوش نشان نداده بود، اما در روزهاي گذشته رقابت غيررسمي با مواضع دولت يونان داشت و راي‌دهندگان يوناني را دعوت مي‌كرد كه به رياضت‌هاي اقتصادي پيشنهادي بستانكاران راي مثبت دهند.

اين انتخابات از آنجا كه سرنوشت يونان در اتحاديه يورو و اروپا را تعيين مي‌كند، مردم يونان را به دو دسته موافق و مخالف تبديل كرده است كه به شكلي خودجوش در روزهاي منتهي به همه پرسي رقابت پرشور تبليغاتي با هم برگزار كردند. و امروز، زمان آن فرا رسيده كه موفقيت رقابت‌هاي تبليغاتي اين دو گروه را سبك سنگين كرد، روزي كه يوناني‌ها راي آخر را به صندوق آرا مي‌اندازند.

مردم يونان يا بايد به اين شرايط سخت اقتصادي فعلي تن دهند يا سخت‌تر شدن شرايط را به اميد بهبود شرايط كشور تحت حمايت بين‌المللي بپذيرند. موافقان رياضت اقتصادي مردم را به از خودگذشتي به اميد فرداي بهتر دعوت مي‌كنند اما مخالفان از استقلال و عزت در برابر بستانكاراني دم مي‌زنند كه براي آتن تصميم مي‌گيرند.

الكسيس سيپراس، نخست‌وزير يونان كه با همين شعار در انتخابات پارلماني اخير پيروز شده، در تجمعات تبليغاتي موافقان راي «نه» بار ديگر به مردم وعده داده است كه پاسخ منفي آنها به رياضت‌هاي اقتصادي تحميلي اروپا، دست دولت را در برابر مذاكره‌كنندگان بين‌المللي در موضع بالاتر قرار داده و تاثيري در سرنوشت اين كشور در اتحاديه يورو و اروپا نخواهد داشت اما راي مثبت آنها به اين رياضت‌ها تنها شرايط را براي خود مردم سخت‌تر خواهد كرد. بر اين اساس سيپراس وعده داده با راي مثبت راي‌دهندگان يوناني به رياضت‌هاي پيشنهادي اروپا، از سمت خود استعفا خواهد داد.

در همين حال وزير دارايي يونان هم كه در مذاكرات با نمايندگان نهادهاي وام‌دهنده موفق نشده، در راستاي جلب نظر منفي يوناني‌ها در اين همه پرسي، وام‌دهندگان به دولت آتن را به دليل شرايطي كه براي ادامه كمك‌هاي خود گذاشته‌اند به تروريسم متهم كرده است. يانيس واروفاكيس گفته است آنها به دنبال راي «آري» در اين رفراندوم هستند تا بتوانند يوناني‌ها را تحقير كنند.

در رفراندوم امروز، از مردم يونان سوال مي‌شود كه آيا با شرايط وام‌دهندگان براي تمديد برنامه كمك مالي به اين كشور موافق هستند يا نه. وام‌دهندگان به يونان خواهان ادامه برنامه رياضت اقتصادي در اين كشور هستند اما دولت فعلي مي‌گويد اين سخت‌گيري‌ها بايد متوقف شود. مهلت برنامه فعلي كمك مالي به يونان روز سه‌شنبه ۷ جولاي به پايان مي‌رسد. صندوق بين‌المللي پول در گزارش اخير خود اعلام كرد كه حتي با فرض ادامه كمك مالي كنوني، يونان براي ثبات اقتصادي به ۵۰ ميليارد يوروي ديگر نياز دارد.

در همين حال نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه درصد طرفداران راي منفي و مثبت در يونان تقريبا برابر است. براساس آمارهاي موسسه معتبر نظرسنجي (آلكو) تا روز جمعه حدود 8/44 درصد از مردم طرفدار راي منفي و حدود 4/43 درصد طرفدار راي مثبت بودند و حدود ۱۱ درصد هم گفته‌اند كه در همه‌پرسي شركت نخواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون