• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3285 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۴ تير

شرط انصارالله براي عقب‌نشيني

عربستان و دولت مستعفي تعهد بدهند كه بر مناطق خالي شده، مسلط نمي‌شوند

 

 

حملات متجاوزانه هواپيماهاي عربستاني بر فراز يمن كماكان ادامه دارد و هنوز برنامه مشخصي براي آتش‌بس در سراسر اين كشور وجود ندارد. طي هفته‌هاي گذشته طرح‌هاي آشكار و پنهاني براي آتش‌بس در يمن مطرح شده است اما عملا هيچ كدام باعث پايان ويراني يمن زير بار حملات جنگنده‌هاي سعودي نشده است. در طرف مقابل نيز انصارالله يمن در پاسخ به حملات گسترده عربستان برخي پايگاه‌هاي مرزي اين كشور را مورد هدف حملات موشكي خود قرار داده است. در اين بين اما خبرهايي به گوش مي‌رسد كه زمينه‌هاي يك طرح آتش‌بس در داخل اين كشور در حال فراهم شدن است.

رايزني انصارالله با نمايندگان سازمان ملل و اروپا

محمد عبدالسلام، سخنگوي انصارالله يمن روز گذشته در صفحه شخصي خود در فيس‌بوك اعلام كرد كه اين جنبش در حال رايزني با فرستاده سازمان ملل براي توافق جهت برقراري آتش‌بس در اين كشور است. عبدالسلام در پيام خود افزود كه روز جمعه با حضور سفيران اتحاديه اروپا و آلمان با اسماعيل ولد شيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن در مسقط ديدار كرده است. وي در ادامه نوشت: در اين ديدار در خصوص توافق جهت حصول آتش‌بس فوري كه در طول ماه رمضان ادامه داشته باشد، گفت‌وگوهايي صورت گرفت. سخنگوي انصارالله علاوه بر اين اعلام كرد كه اين جنبش با فرستاده سازمان ملل به يمن براي برقراري آتش‌بس در طول ماه رمضان به رايزني خود ادامه مي‌دهد. وي همچنين اعلام كرد كه در ديدارش با ولد شيخ احمد با وي درباره مكانيسم فعاليت سازمان‌هاي فعال در توزيع كمك‌هاي انساني در مناطق مختلف يمن نيز صحبت كرده است.

تاكيد دولت مستعفي بر قطعنامه 2216

گفتني است كه پيش از ديدار نماينده انصارالله با نماينده سازمان ملل، دولت مستعفي يمن در ديدارش با ولد شيخ احمد در رياض، عقب‌نشيني انصارالله از شهرهاي مختلف يمن را شرط برقراري هرگونه آتش‌بسي در اين كشور اعلام كرده بود. همچنين اعلام كرده بود دايمي بودن هرگونه آتش‌بس احتمالي نيز منوط به اجراي قطعنامه 2216 شوراي امنيت است.

در همين حال درباره موضع رياض نسبت به آتش‌بس نيز خبرهاي ضد و نقيضي وجود دارد. اگرچه شبكه الميادين از تماس تلفني عادل جبير، وزير خارجه عربستان سعودي با‌ بان‌كي مون، دبيركل سازمان ملل و موافقت كاخ سعودي با آتش‌بس خبر داده اما اين خبر از سوي شبكه العربيه به نقل از يك منبع مسوول در ائتلاف عربي تكذيب شده است.

شرط انصارلله

با اين حال به نظر مي‌رسد كماكان عمان به تلاش‌هاي خود براي دستيابي به يك راه‌حل در يمن ادامه مي‌دهد. بر اساس گزارش‌ها در روزهاي گذشته بار ديگر مسقط مذاكراتي با انصارالله يمن و نيروهاي طرفدار علي عبدالله صالح داشته و خواستار عقب‌نشيني حوثي‌ها از مناطق تحت تسلط خود شده است. گفته مي‌شود انصارالله اين كار را مشروط به تعهد عربستان و نيروهاي دولت مستعفي براي عدم تلاش براي تسلط بر اين مناطق كرده است.

شايد به همين سبب حضور نمايندگان غربي و سازمان ملل براي مذاكره با نماينده انصارالله در عمان را مي‌توان نشانه‌هايي دانست كه اين طرح رفته رفته در حال به بار نشستن است. اگرچه گفته مي‌شود جان كري در تماس تلفني با محمد بن سلمان تحولات منطقه‌اي را مورد بررسي قرار داده است اما به نظر مي‌رسد اين تماس تلفني در راستاي گفت‌وگوهايي براي اعلام آتش‌بس در يمن باشد.

لازم به ذكر است سازمان ملل وضعيت انساني در يمن را بحراني اعلام كرده است كه اين نشان از وخامت اوضاع در يمن دارد. بر اساس گزارش مجامع حقوق بشري تجاوز عربستان به يمن بيش از 20 ميليارد دلار خسارت براي اين كشور فقير برجاي گذاشته است و يمن اكنون بيش از هر زمان ديگري نياز به كوتاه آمدن طرفين درگير در اين كشور براي برقراري آتش‌بس دارد تا مردم مظلوم و بي‌دفاع اين كشور پس از گذشت نزديك به چهار ماه بتوانند روزي را بدون حملات موشكي سپري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون