• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3285 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۴ تير

عدم اعتماد مجلس افغانستان به وزير پيشنهادي دفاع

 

با گذشت 9 ماه از آغاز دولت وحدت ملي افغانستان، تكليف يكي از مهم‌ترين وزارتخانه‌ها يعني وزارت دفاع اين كشور روشن نشده و هنوز چشم‌اندازي براي تعيين سرنوشت آن وجود ندارد. چراكه معصوم استانكزي كه از سوي دولت به عنوان سومين گزينه براي وزارت دفاع به مجلس نمايندگان براي كسب راي اعتماد معرفي شده بود نتوانست از نمايندگان راي لازم را كسب كند و حالا بايد دولت مجددا گزينه ديگري را براي اين سمت خالي مانده در دولت به مجلس معرفي كند. استانكزي كه هفته گذشته از سوي دولت به عنوان وزير پيشنهادي معرفي شده بود روز گذشته به مجلس رفت تا برنامه كاري خود را به نمايندگان ارايه دهد. مجلس پس از آنكه استانكزي برنامه‌هاي خود را ارايه كرد، وارد مرحله راي‌گيري شد اما از 213 نماينده حاضر در مجلس تنها 84 نماينده به او راي اعتماد دادند و 107 نماينده به عدم اعتماد استانكزي راي دادند. در صورتي كه استانكزي براي قرار گرفتن در پنتاگون افغانستان نياز به 107 راي مثبت داشت. گفتني است كه پيش از استانكزي، ژنرال شيرمحمد كريمي نخستين گزينه دولت براي وزارت دفاع بود كه به مجلس معرفي شد و نتوانست راي اعتماد مجلس را كسب كند. پس از او نيز افضل لودين براي اين سمت معرفي شد كه در پي جنجال‌ها و فشارهايي كه براي نامزدي وي به وجود آمد او از اين سمت انصراف داد تا نوبت به استانكزي برسد. هفته گذشته نيز كه بنا بود جلسه راي اعتماد استانكزي برگزار شود به دليل حمله طالبان به پارلمان اين كشور جلسه راي اعتماد به حالت تعليق درآمد. با اين وجود وزارت دفاع افغانستان در حالي بدون وزير در طول 9 ماه گذشته اداره مي‌شود كه اين كشور شديدترين حملات تروريستي را به خود ديده است.

چرا استانكزي راي نياورد

معصوم استانكزي 57 ساله متولد استان لوگر افغانستان است. استانكزي ليسانس خود را در رشته مخابرات از دانشگاه نظامي افغانستان و فوق ليسانس را از دانشگاه كمبريج بريتانيا اخذ كرده است. استانكزي از سال ۱۳۶۲ الي ۱۳۶۵ به عنوان استاد افسران افغان كار كرده و علاوه بر آن وزير مخابرات افغانستان در دوره حكومت انتقالي بوده است. او يكي از مسوولان اصلي برنامه خلع سلاح در افغانستان بود و در سال‌هاي اخير نيز به عنوان رييس دبيرخانه شوراي عالي صلح افغانستان كار كرده است.

اما اتهامات فراواني به استانكزي نسبت داده مي‌شود. مهم‌ترين دليل راي نياوردن استانكزي نقش وي در جريان ترور برهان‌الدين رباني اعلام شده است. وي در سال ۲۰۱۱ همراه با فردي كه خود را نماينده طالبان معرفي كرده بود به ديدار رباني، رهبر حزب جمعيت و رييس شوراي صلح رفت كه انفجار بمب كارگذاري شده در دستار اين فرد موجب مرگ رباني شد. اما علاوه بر اين اطلاعاتي در رسانه‌هاي افغانستان يك روز پيش از جلسه راي اعتماد منتشر شده است كه مهم‌ترين دليل معرفي استانكزي براي وزارت دفاع مذاكرات پنهاني وي با طالبان افغانستان اعلام شده و حتي به نوعي گزينه توافقي طرفين معرفي شده است. گفته مي‌شود كه او در هيات مذاكره‌كننده افغانستان به عنوان رييس دبيرخانه شوراي عالي صلح افغانستان كه نمايندگان چين، طالبان و افغانستان برگزار شد، حضور داشته است كه بلافاصله بعد از اين مذاكرات در ارديبهشت ماه به عنوان گزينه دولت براي وزارت دفاع معرفي شد. علاوه براين رسانه‌هاي افغانستان معتقدند كه عملكرد استانكزي در شوراي عالي صلح با انتقادات فراواني روبه‌رو شده است. آنها يادآور مي‌شوند كه استانكزي از افرادي كه سلاح‌هاي خود را به شوراي صلح براي مذاكره تحويل داده‌اند محافظت كافي را ترتيب نداده از همين رو اعتماد اين افراد به شوراي صلح سلب شده است. او همچنين بدون اطلاع با دولت مركزي در راس هياتي (ارديبهشت سال 91) به واشنگتن سفر كرد و در مورد روند انتقال امنيت و نيز سند راهبردي افغانستان و امريكا با مقامات كاخ سفيد به تبادل نظر پرداخت يا به نوعي مقدمات امضا شدن پيمان استراتژيك كابل - واشنگتن را مهيا ساخت. مخالفان استانكزي با اين موارد ياد شده وي را متهم به خيانت و خدمت مستقيم براي كاخ سفيد مي‌كنند. از همين رو مجموعه اين عوامل را مي‌توان دلايل راي نياوردن او در پارلمان افغانستان دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون