• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3294 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۵ تير

كاخ سفيد: اوباما خواستار توقف حملات سعودي به يمن شد

تمديـد «فاجعه» در يمن

اگر سال گذشته زنان و كودكان مسلمان فلسطيني تمام ماه مبارك زير حملات جنايتكارانه اسراييل قرار داشتند و جان دادند، مجروح و از خانه و كاشانه آواره شدند، امسال تمام ماه مبارك فريادهاي زنان و كودكان مسلمان يمني زير بمباران‌هاي جنگنده‌هاي سعودي راه به جايي نبرد. با اين حال اكنون در آستانه عيد فطر، در حالي كه نهادهاي بين‌المللي از ادامه اوضاع فاجعه بار ضد بشري در يمن زير حملات سعودي خبر مي‌دهند، اين حملات همچنان ادامه دارند و بر اساس شواهد گاهي در روز شمار حملات و بمب‌هاي فرو ريخته بر سر يمني‌هاي بحران زده از 100 مي‌گذرد.

اين در حالي است كه آكسفام، يكي از مهم‌ترين نهادهاي كمك‌رسان بين‌المللي تاكيد كرده كه اوضاع انساني در يمن وخيم است و حدود 400 هزار كودك يمني به دليل كمبود سوخت و مواد غذايي در معرض ابتلا به سوءتغذيه قرار دارند. در اين گزارش آمده است: دست‌كم 120 هزار كودك يمني در صورتي كه كمك كافي به آنها نرسد در معرض مرگ قرار دارند. اما حملات سعودي به يمن با وجود آنكه از اوايل هفته جاري آتش‌بس انساني در يمن اعلام شده ادامه دارند. به گفته وزارت دفاع يمن، جنگنده‌هاي عربستان در جديدترين حملات خود بيش از 100 حمله را عليه مناطق مختلف عدن انجام داده‌اند.

اما موضوع فاجعه بار ديگر اين است كه همزمان جريان‌هاي وابسته به القاعده و داعش نيز به اقدامات تروريستي عليه يمني‌ها ادامه مي‌دهند. بر اساس گزارش‌ها روز گذشته در صنعا 13 تن در انفجار بمبي كه افراد ناشناس به سمت در دانشگاه صنعا پرتاب كردند، زخمي شدند. گفته مي‌شود در همين حال عبد ربه منصور هادي، رييس‌جمهور مستعفي يمن با حمايت عربستان سعودي در حال طراحي عملياتي با عنوان «تير طلايي» براي بازپس‌گيري عدن است كه موعد آن قبل يا همزمان با نماز عيدفطر خواهد بود.

اما دفتر كميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل در گزارشي اعلام كرده است كه مجموع تلفات غيرنظاميان از آغاز حملات به يمن در 26 مارس 2015 به 1670 تن رسيده است. بر اساس اين گزارش در اين مدت 3829 تن ديگر نيز در اين مدت مجروح شده‌اند. زيرساخت‌هاي موجود به‌شدت لطمه ديده و دست‌كم 187 مركز دولتي و خدماتي به صورت نسبي يا كامل در نتيجه درگيري مسلحانه تخريب شده است. دفتر كميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل گزارش مي‌دهد تنها در دهه اول ماه جاري ميلادي درگيري‌ها و حملات يمن دست‌كم 142 غيرنظامي از جمله 36 كودك و 27 زن، كشته و 224 تن ديگر زخمي شده‌اند و شمار تلفات غيرنظاميان در ناآرامي‌هاي اين كشور در مجموع از 1600 تن گذشته است.

اما در واكنش به شرايط بغرنج يمن، دبيركل سازمان ملل به‌شدت از ادامه حملات عليه يمن ابراز نااميدي كرده و از تمام طرفين خواسته است تا از وخيم شدن شرايط جلوگيري كنند و مانع بروز فاجعه انساني شوند. كاخ سفيد نيز خبر داده است كه باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا در تماس تلفني با ملك سلمان، پادشاه عربستان بر ضرورت توقف فوري جنگ يمن تاكيد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها