• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3294 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۵ تير

خبر كوتاه

چراغ سبز طالبان

رهبر طالبان در پيام سالانه خود در آستانه عيد فطر مستقيما به نشست‌هاي نمايندگان دولت افغانستان و طالبان افغانستان كه اخيرا در نزديكي اسلام‌آباد برگزار شد، اشاره‌اي نكرد. اما افزود: هدف از مذاكرات پايان اشغالگري در افغانستان است. اشاره طالبان به مذاكراتي است كه اخيرا به ميانجيگري دولت پاكستان در نزديكي اسلام‌آباد برگزار شده است. ملاعمر در پيام خود آورده است: اگر ما به قوانين دين خود نگاهي بيندازيم، متوجه مي‌شويم كه ديدار و حتي تعامل صلح‌آميز با دشمنان منع نشده است. استفاده از جهاد مسلحانه، تلاش‌هاي سياسي و راه‌هاي صلح‌آميز براي دستيابي به اين اهداف مقدس، جزو اصول مشروع دين است. وي افزود: تمام مجاهدان و هم‌ميهنان بايد به اين روند اعتماد داشته باشند. من به صورت تزلزل‌ناپذيري از حقوق قانوني خود و ديدگاه‌هاي‌مان در هر كجا كه باشد، دفاع مي‌كنم. هدف از اين مذاكرات پايان اشغالگري در افغانستان است.

 

اعلام آمادگي براي توافق هسته‌اي با كره شمالي

جان كربي، سخنگوي وزارت خارجه امريكا پس از دستيابي به متن توافق ايران و گروه 1+5 در پاسخ به سوالي درباره احتمال شكل‌گيري چنين توافقي با كره شمالي گفت: پيشرفت در مذاكرات هسته‌اي با ايران به روشني تمايل‌ ما براي مذاكره با كشورهايي را نشان داد كه مدت‌هاست با آنها اختلاف داريم. كربي ادامه داد: درصورتي كه طرف كره‌اي ثابت كند مي‌توان به او اعتماد كرد، ما براي مذاكره آماده‌ايم. اما تلاش پيونگ‌يانگ براي انجام مذاكره در حالي كه هنوز عناصر حياتي خود براي ساخت سلاح اتمي را فعال نگه داشته است، غيرقابل قبول است. كربي تاكيد كرد: امريكا از روي اقدامات كره شمالي قضاوت مي‌كند و نه حرف‌هايي كه مي‌زند.

 

آزادي فعال حقوق بشر

نبيل رجب، فعال سرشناس حقوق بشر بحرين پس از حدود سه ماه حبس، آزاد شده است. گفته مي‌شود حمد بن عيسي آل خليفه، پادشاه بحرين، رجب را عفو كرده است. علت اين عفو، نگراني از وضع جسماني نبيل رجب اعلام شده است. رجب روز دوم ماه آوريل امسال دستگير شد.

او متهم شده بود در توييتر با انتقاد از نحوه برخورد با زندانيان در يكي از بازداشتگاه‌هاي بحرين، به نهادهاي دولتي توهين و به وزيران دفاع و كشور اتهاماتي وارد كرده است. دادگاه وي را به تحمل شش ماه زندان محكوم كرده بود. اين فعال حقوق بشر شيعه مذهب در سال ۲۰۰۲ ميلادي مركز حقوق بشر بحرين را تاسيس كرد و از منتقدان سرشناس حكومت به حساب مي‌آيد. وي پيش‌تر در اوايل ماه مه سال ۲۰۱۲ ميلادي نيز در جريان اعتراضات ضدحكومتي، دستگير شده بود. خاندان حاكم بحرين از مذهب تسنن پيروي مي‌كند اما اكثر مردم اين كشور را شيعيان تشكيل مي‌دهند. شيعيان بحرين خواهان مشاركت در قدرت هستند اما سال‌هاست كه از تبعيض توسط خاندان اقليت سني شكايت مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها