• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3294 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۵ تير

سيپراس مجبور است شرايط را بپذيرد

ميثم سليماني/ شرايط يونان به سمتي مي‌رود كه دولت چاره‌اي جز تن دادن به خواسته‌هاي اتحاديه اروپا ندارد. زيرا مي‌داند كه اگر اين كار را نكند هيچ پولي نخواهد داشت تا بتواند امورات حداقلي خود را بگذراند. از همين رو دولت قصد دارد برنامه‌اي را عملياتي كند كه ماه‌ها در برابر آن مقاومت كرد و حتي رفراندوم نيز برگزار كرد اما فهميد كه نمي‌تواند راه به جايي ببرد و بايد شرايط سخت را بپذيرد. از همين رو نظر قاسم محبعلي، سفير پيشين ايران در يونان را درباره شرايط جديد اين كشور پس از طرح اخير يورو جويا شديم، كه مشروح آن از قرار زير است.

 

الكسيس سيپراس روز گذشته اعلام كرد كه تحت فشار يك توافقنامه بد را امضا كرده است. با چنين اظهاراتي شرايط كنوني يونان را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

سيپراس قصد داشت تا از رفراندوم براي خود راه فراري ايجاد كند و بتواند امتياز بيشتري را از اروپا كسب كند. اما با مشخص شدن نتايج انتخابات فهميد كه چه اشتباه بزرگي را مرتكب شده است. او پس از اين رفراندوم نه تنها نتوانست از آن به عنوان اهرمي براي امتياز‌گيري از اتحاديه اروپا استفاده كند بلكه انتظارات را ازخود نيز افزايش داد. اكنون يونان زير بار شرايطي رفته است كه نه تنها آسان‌تر از گذشته نيست بلكه سخت‌تر هم شده است. دولت يونان با اجراي اين توافق بايد يكسري اقدامات سخت رياضتي را انجام دهد. كه از جمله آن بايد دولت يكسري املاك و دارايي‌هاي خود را به فروش برساند، سن بازنشستگي را افزايش دهد، معافيت مالياتي را كه روي برخي مناطق يونان حكمفرما بود بردارد و برخي ماليات‌ها را نيز افزايش دهد و تمامي اقدامات رفاهي كه براي كارمندان دولت اتخاذ كرده را كاهش دهد. پس از تعهد به اجراي اين اقدامات بانك جهاني و اتحاديه اروپا وام جديدي را به يونان مي‌دهد. مجلس نيز بايد اين توافقنامه را هرچه سريع‌تر تاييد كند زيرا اين شرايطي است كه جلوي پاي يونان گذاشته شده است و چاره‌اي جز اجراي آن را ندارد يا در غير اين صورت يونان مجبور است پيشنهاد آلماني‌ها رابپذيرد. زيرا آلمان پيشنهاد داده بود كه يونان پنج سال عضويتش در اتحاديه يورو را به حالت تعليق در بياورد تا آتن فرصت سامان دادن به اوضاع اقتصادي خود را بيابد.

پس اگر دولت يونان اين شرايط را بپذيرد چه فرقي ميان دولت كنوني و دولت گذشته يونان وجود دارد، مگر مردم به سيپراس راي ندادند تا زير بار فشارهاي اتحاديه اروپا نروند؟

شرايط موجود بر سياست‌ها تاثير مي‌گذارد. ائتلاف چپ راديكال يونان در شرايطي خاص توانست قدرت را با يكسري شعارهاي عوام پسند به دست بياورد. زيرا آنها نه امكانات داشتند و نه راه‌حلي براي خروج از اين بحران. ساماراس نخست وزير سابق يونان طرح‌هاي عاقلانه‌تري براي خروج از اين بحران را به جلو مي‌برد، اما سيپراس تنها كاري كه كرد اين بود كه انتظارات را در يونان به‌شدت بالا برد و اكنون نتيجه آن را نيز مي‌بيند. سيپراس با ائتلافي كه توانست
به وجود بياورد دولت را تشكيل داد، اما به نظر مي‌رسد با چنين شرايطي اختلاف در ائتلاف به وجود آمده است از همين رو ممكن است با خروج اعضاي ائتلاف از دولت، حتي شاهد سقوط سيپراس باشيم.

آيا با چنين شرايطي سيپراس مي‌تواند توافقي را كه امضا كرده است به تصويب مجلس و سپس به اجرا بگذارد؟

سيپراس در حال حاضر چاره‌اي جز اين ندارد. او اكنون بيش از هر زمان ديگري متكي به راي احزاب مخالف دولت است زيرا حزب سيريزا با طرح گذشته اتحاديه اروپا مخالفت كرد و دو وزير كابينه به آن راي منفي دادند. اين در شرايطي بود كه طرح قبلي نرم‌تر از طرح كنوني بود و الان سيپراس مجبور است براي تصويب و اجراي طرح جديد دست به دامان مخالفان خود در مجلس شود.

آيا سيپراس مردم يونان را دور زد؟

جريانات چپ همواره گرايش‌هاي پوپوليستي دارند و گروه‌هاي فقير‌تر، بازنشستگان و طبقه پايين به سمت اين حزب‌ها گرايش پيدا مي‌كنند. ولي در عمل نمي‌توانند وعده‌هايي كه به مردم مي‌دهند را پاسخ دهند. ما همواره در اروپا مشاهده مي‌كنيم در مواقع بحران دو جريان رشد پيدا مي‌كنند. در شرايطي كه بحران اجتماعي در كشورهاي اروپايي به وجود مي‌آيد احزاب راست افراطي رشد پيدا مي‌كنند و در زماني كه مشكلات اقتصادي به وجود ‌آيد مردم به سمت چپ‌هاي افراطي گرايش پيدا مي‌كنند. به همين سبب با ادامه بحران اقتصادي يونان محبوبيت احزاب راست در يونان به مرور زمان و به دليل وجود بحران‌هاي متعدد كاهش يافت و ديديم احزاب چپ افراطي كه در گذشته محبوبيت‌شان به 10 درصد هم نمي‌رسيد اكنون شاهد محبوبيت 40 درصدي هستند.

اگر يونان نتواند اين شرايط را اجرايي كند آيا آلمان رضايت مي‌دهد كه يك‌بار ديگر بر سر يونان وارد مذاكره شود؟

بستگي به اين موضوع دارد كه چه شرايطي در برابر دولت قرار دارد. يونان بايد به حد زيادي شرايط اتحاديه اروپا را به اجرا بگذارد. آلمان هم گرچه از شرايط كنوني ناراضي است اما نمي‌خواهد كه در اتحاديه اروپا شكاف ايجاد شود. از طرفي شرايط يونان با آلمان بسيار متفاوت است و يونان مجبور است براي خروج از بحران امتيازات بيشتري بدهد. دولت اگرچه مي‌تواند با حمايت احزاب مخالف اين توافقنامه را به تصويب برساند اما ممكن است در اجرا با مشكل روبه‌رو شود و از طرفي نيز در ائتلاف خود با مشكل برخورد كند از همين رو حتي شايد كار به سمت سقوط دولت يا تغيير كابينه نيز كشيده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها