• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3294 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۵ تير

صندوق بين‌المللي پول: بايد بخشي از بدهي يونان بخشيده شود

سيپراس زير تيغ؛ استعفا نمي‌دهم

ظاهرا رفراندومي كه الكسيس سيپراس، نخست‌وزير يونان با هدف فشار بر بستانكاران بين‌المللي برگزار كرد و با راي 61 درصدي مخالفان رياضت اقتصادي همراه شد، به شمشيري دولبه عليه او تبديل شده است. امضاي طرح رياضتي جديد يورو براي يونان از سوي سيپراس موجب شده است، راي‌دهندگان او را به خيانت به راي خود متهم كنند و در حالي كه بسياري از كارشناسان غربي از اروپا تا امريكا نيز به طرح تحميلي اتحاديه يورو به يونان اعتراض دارند، اين فشارها عليه نخست‌وزير يونان افزايش يافته است. براساس گزارش‌ها شكاف عميقي در حلقه چپ‌گراي حامي الكسيس سيپراس، نخست‌وزير يونان درباره اين طرح ايجاد شده است اما سيپراس با اعتراف به انجام توافق بد با بستانكاران بين‌المللي، از اجراي آن حمايت كرده و تاكيد كرده است كه از توافق عقب‌نشيني نمي‌كند. سيپراس مي‌گويد اين توافق را امضا كرده است تا از وقوع فاجعه براي كشورش جلوگيري كند. بر‌اساس اين توافق آتن در قبال دريافت وام 86ميليارد يورويي با شرايط رياضت اقتصادي سنگين موافقت كرده است. اگر اين توافق به امضا نمي‌رسيد، يونان با خطر اخراج از منطقه يورو مواجه مي‌شد. اما در حالي كه اين طرح نيازمند تاييد پارلمان يونان است، بسياري از همقطاران سيپراس در حزب حاكم سيريزا به نحوه مديريت وي در روند مذاكرات گلايه دارند. در همين حال صندوق بين‌المللي پول با انتقاد از سختگيري اروپاييان در توافق اقتصادي با يونان، هشدار داده است كه بدون چشم‌پوشي سخاوتمندانه از بدهي‌هاي يونان، اجراي اين توافقنامه به حل معضل اقتصادي يونان منجر نمي‌شود. سيپراس در برابر انتقادها گفته است: «در شرايط كنوني چاره‌اي جز امضاي «توافق بد» نداشتيم. من مسووليت تمام اشتباهاتي را كه احتمالا مرتكب شده‌ام، مي‌پذيرم. من مسووليت امضاي متني را كه اعتقادي به آن نداشتم اما براي پيشگيري از وقوع فاجعه براي كشورم امضا كردم، مي‌پذيرم.»

نخست‌وزير يونان با تاكيد بر اينكه موارد مالي
توافق شده بسيار منعطف‌تر از توافقات پيشين است در آستانه راي‌گيري اصلاحات در پارلمان كشورش وعده داد وي براي عدم كاهش بيشتر دستمزدها و حقوق بازنشستگي مبارزه مي‌كند. سيپراس همزمان با رد هرگونه گمانه‌زني درباره انتخابات زودهنگام، تاكيد كرد او مي‌خواهد دوران چهار ساله حكومت خود را تكميل كند.

لازم به يادآوري است كه فشارها در آتن بر سيپراس در حالي افزايش يافته است كه بانك‌هاي يونان به دليل نگراني از خالي شدن خزانه‌هاي خود، همچنان در تعطيلي به سر مي‌برند. در همين حال براساس گزارش صندوق بين‌المللي پول اين نهاد از همكاري در توافق اخير بين يونان و حوزه يورو ابراز نگراني كرده و هشدار داده است اجراي آن باعث مي‌شود تا بدهي‌هاي يونان ظرف دو سال آينده به سرعت افزايش يابد. اين گزارش در مورد توانايي دولت يونان در اجراي شرايط مربوط به كاهش هزينه‌ها و افزايش درآمدهاي بودجه نيز ابراز ترديد كرده و همچنين خواستار آن شده است كه كشورهاي عمده طلبكار يونان، از بخشي از بدهي‌هاي خود از اين كشور چشم‌پوشي كنند. در اين گزارش آمده است كه طلبكاران بايد براي بازپرداخت بدهي‌هاي خارجي به يونان مهلت 30 ساله بدهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها