• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3294 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۵ تير

واكنش نامزدهاي جمهوريخواه انتخابات رياست‌جمهوري 2016 امريكا به توافق هسته‌اي ايران

 

در حالي كه باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا قاطعانه اعلام كرد كه هر نوع تصميم در كنگره عليه توافق صورت گرفته با ايران را وتو مي‌كند، از صبح توافق ايران با قدرت‌هاي جهاني، كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا از اردوگاه جمهوريخواهان كه براي رسيدن به كاخ سفيد تقلا مي‌كنند انتقادهاي تند عليه اوباما و توافق هسته‌اي ايران را آغاز كرده‌اند كه بعضا تبديل به ارعاب و فريب افكار عمومي امريكا درباره توافق هسته‌اي ايران و برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران مي‌شود كه اكنون در جهان به مشروعيت شناخته شده است. به گزارش نشنال جورنال از جمله اظهارات صورت گرفته توسط كانديداهاي جمهوريخواه انتخابات 2016 امريكا مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

 

سناتور ليندزي گراهام به بلومبرگ گفت: اين معامله شبيه اعلام جنگ به اسراييل و اعراب سني بود. گراهام در گفت‌وگو با برنامه صبحگاهي ان‌بي‌سي نيوز نيز مدعي شد اين توافق خطرناك‌ترين گام غيرمسوولانه است كه وي در طول تاريخ خاورميانه ديده است. گراهام با هدف تفرقه در صف دموكرات‌ها و حمايت از تمديد مذاكرات افزود: شايد هيلاري كلينتون، وزير خارجه امريكا و كانديداي پيشرو در انتخابات ٢٠١٦ بتواند مذاكرات بهتري را با ايران داشته باشد نسبت به باراك اوباما.

 

جب بوش، پسر جورج بوش اول و برادر جورج بوش دوم روساي جمهور سابق امريكا كه از اردوگاه جمهوريخواهان كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري ٢٠١٦ ايالات متحده است با به استهزا كشيدن توافقنامه آن را خطرناك، عميقا ناقص و كوتاه‌مدت خواند و مدعي شد اين توافق به ادامه راه ايران در مسير ساخت بمب اتم كمك مي‌كند. بوش در بيانيه‌اي گفت كه اين ديپلماسي نيست، مماشات است.

 

سناتور ماركو روبيو در بيانيه‌اي هشدار داد كه اين معامله امنيت ملي ما را تضعيف مي‌كند و مدعي شد اوباما از موضع ضعف با ايران مذاكره كرده است. روبيو بر تمديد تحريم‌ها تا تغيير رژيم در ايران تاكيد كرد.

 

اسكات واكر، اين توافق يكي از بدترين شكست‌هاي ديپلماتيك امريكا است. اسكات واكر كه در جمع هوادارانش سخن مي‌گفت، مدعي شد من اين توافق را نابود مي‌كنم؛ تحريم‌هاي فلج‌كننده را عليه ايران اعمال خواهم كرد و متحدان‌مان را قانع مي‌كنم تا دست به اقدام مشابهي بزنند.

 

كارلي فيورينا به سي‌بي‌اس گفت: دلايلي براي سوءظن وجود دارد. ايران 30 سال است كه رفتار بدي داشته و ما مي‌دانيم كه آنها در تلاش براي فريبكاري هستند. وي مدعي شد ايراني‌ها در نبردهاي نيابتي سرمايه‌گذاري كرده‌اند و هدف‌شان بي‌ثبات‌سازي منطقه است.

 

ريك سانتوروم در مصاحبه با شبكه «سي‌ان‌ان» در صبح روز سه‌شنبه مدعي شد كه اين يك توافق فاجعه‌بار بود كه به ايرانيان در سطح بين‌المللي مشروعيت داد. سانتوروم گفت: من تحريم‌ها را بازخواهم گرداند. من مي‌خواهم اعمال فشار بر ايران همچنان ادامه يابد.

 

مايك هوكابي در پيامي در توييتر با بيان مخالفت خود با اين توافق گفت كه او اگر در چنين موقعيتي بود، استفاده از اقدام نظامي در منطقه را رد نمي‌كرد. در توييتر هوكابي ادعا شده است: «شرم بر اوباما كه با ايراني كه تهديد كرده اسراييل را از نقشه محو مي‌كند، توافق كرده است. اگر من رييس‌جمهور امريكا شوم، هميشه در كنار اسراييل خواهم بود و براي مقابله با ايران همه گزينه‌ها از جمله گزينه نظامي را روي ميز قرار خواهم داد.»

 

كريس كريستي در بيانيه‌اي مدعي شد كه اوباما «يك بازي خطرناك را عليه امنيت ملي امريكا» به راه انداخته و ادعا كرد كه اين توافق به ايران هسته‌اي و سپس خاورميانه هسته‌اي منجر خواهد شد. وي گفت: اين توافق اسراييل را تهديد مي‌كند. من از جمهوريخواهان و دموكرات‌هاي كنگره مي‌خواهم با راي منفي به اين توافق، مانع حق وتوي اوباما شوند.

 

بابي جيندال با انتشار بيانيه‌اي به‌طورخاص كلينتون را خطاب قرارداد و از وي خواست مخالفت خود را با اين توافق اعلام كند. جيندال گفت: كلينتون وزير امور خارجه سابق بايد با اين قرارداد مخالفت كند.

 

تد كروز توافق وين را «مشروعيت بخشيدن» به برنامه هسته‌اي ايران خواند. او از امريكايي‌ها خواست تا مخالفت خود را با اين قرارداد به گوش مقامات منتخب خود برسانند. كروز مدعي شد: با توجه به معيارهاي ضعيف طرح مشترك اقدام، اين يك توافقنامه بد است و يك خيانت اساسي به امنيت امريكا و نزديك‌ترين متحدان ما و در درجه اول اسراييل محسوب مي‌شود.

 

بن كارسون مدعي شد كه اين توافق يك اشتباه تاريخي با عواقب با‌لقوه كشنده است. كارسون ادعا كرد: بدون بازرسي‌ها، دست نيافتن به گذشته هسته‌اي ايران، از بين نبردن ذخاير اورانيوم ايران و در عين حال لغو تحريم‌هاي اين كشور، اين توافق نه‌تنها توافقي خوب نيست بلكه يك فاجعه است.

ريك پري در ادعايي، اين توافق را يكي از مخرب‌ترين تصميمات سياست خارجي در طول عمر خود خواند. او همچنين مدعي شد كه يكي از نخستين اقداماتش به عنوان رييس‌جمهور جديد امريكا لغو اين توافقنامه و جزييات آن خواهد بود. پري گفت: من پس از رياست‌جمهوري، دستور بررسي پايبندي ايران به اين توافق را خواهم داد و اطمينان حاصل خواهم كرد كه تحريم‌هاي تسليحاتي و به‌طورخاص موشك‌هاي بالستيك همچنان پابرجا هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها