• ۱۴۰۳ جمعه ۱۳ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5555 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۳ مرداد

سودان در مسير فاجعه

قبر براي دفن مرده‌ها هم پيدا نمي‌شود!

اعتماد| گزارش جديد حاكي از آن است كه درگيري‌ها در سودان دوباره تشديد شده و در حال سوق دادن وضعيت اين كشور به سمت يك فاجعه تمام‌عيار است.
بنابر گزارشي كه خبرگزاري الجزيره در اين خصوص منتشر كرده، به تازگي جنگنده - بمب افكن‌هاي ارتش سودان اهداف نيروهاي پشتيباني سريع در منطقه «الباقير» واقع در جنوب خارطوم را بمباران كردند.
منابع خبري همچنين اعلام كردند كه ارتش سودان پايگاه‌هاي پشتيباني سريع در مركز و شرق «ام درمان» را هدف حملات توپخانه‌اي خود قرار داد.
از سوي ديگر گزارش‌ها حاكي از آن است كه با توجه به گسترش بمباران و تشديد درگيري‌ها در روزهاي اخير ميان ارتش سودان و نيروهاي پشتيباني سريع، اهالي شهر «ام درمان» مجبور به سازگاري با اين وضعيت شده‌اند.
در اين گزارش آمده است، با توجه به افزايش شمار كشته‌ها و هدف قرار گرفتن مردم عادي سودان، اخيرا فراخوان‌هايي در شبكه‌هاي اجتماعي مبني بر يافتن قبركن‌ها منتشر شده است. در بخشي از اين گزارش آمده است كه آمار كشته‌ها در سودان بسيار بالا رفته و يافتن قبرهاي فردي براي دفن كشته‌ها به امري دشوار تبديل شده است، از سوي ديگر راه‌هاي منتهي به قبرستان‌هاي اصلي بسته شده و بيشتر كشته‌ها در گور دسته‌جمعي دفن مي‌شوند. يك منبع در بيمارستان «ام درمان» هم اعلام كرده كه از روز دوشنبه گذشته تاكنون و از زماني كه درگيري‌هاي داخلي سودان وارد مرحله جديدي شده، ۳۳ شهروند غيرنظامي كشته شده‌اند.
در برخي گزارش‌ها آمده است كه سودان شاهد خشن‌ترين درگيري‌هاست و جنگنده -بمب‌افكن‌هاي ارتش اين كشور با بمباران هوايي و حملات توپخانه‌اي تلاش مي‌كند كه نيروهاي پشتيباني سريع را از شهر ‌ام‌درمان بيرون كند.
ارتش سودان به دنبال اين است كه بر يك پل اصلي كه روي رود «نيا» قرار دارد و‌ ام درمان را به شمال خارطوم متصل مي‌كند سيطره يابد، زيرا اين پل اكنون تحت سلطه نيروهاي پشتيباني سريع است.
در بخشي از اين گزارش آمده است كه صداي شليك گلوله و انفجار در شهر «ام درمان» به يك مساله روتين و روزمره تبديل شده است؛ مردم ‌ام درمان روزها شاهد بالا رفتن دود از ساختمان‌ها هستند و شب‌ها نيز راكت‌ها آسمان شهر را نوراني مي‌كنند. از سوي ديگر خارج شدن از كشور سودان تقريبا محال شده است، زيرا بيشتر گذرگاه‌هاي مرزي اكنون بسته هستند. طرف‌هاي بين‌المللي به دنبال برگزاري مذاكرات ميان طرف‌هاي درگيري هستند، اما به نظر مي‌رسد كه رهبران دو طرف يعني «عبدالفتاح برهان» و «حميدتي» آمادگي لازم براي انجام مذاكرات را ندارند. بنابراين با توجه به حمله‌ها و ضدحمله‌ها به نظر مي‌رسد درگيري‌هاي سودان در آينده نزديك متوقف نخواهد شد.
همزمان با درگيري‌ها ميان ارتش و نيروهاي پشتيباني سريع، درگيري‌هاي قبيله‌اي نيز در دارفور در جريان است و بحران اين كشور را پيچيده‌تر كرده است.
پيش از اين شبكه الجزيره اعلام كرده بود كه خشونت قبيله‌اي در استان دارفور جنوبي طي ۲ روز گذشته ۱۲۰ كشته بر جاي گذاشته است.
درگيري‌هاي مسلحانه در سودان از ۱۵ آوريل (۲۶ فروردين ماه) ميان ارتش سودان و نيروهاي پشتيباني سريع بر سر قدرت آغاز شده و ميانجيگري‌هاي بين‌المللي براي پايان دادن به آن و نشستن طرف‌هاي درگير بر سر ميز گفت‌وگوها ثمري نداشته است.
تاكنون چندين بار در سودان با وساطت بين‌المللي و به ويژه تلاش عربستان سعودي و امريكا آتش‌بس اعلام شده، اما طرف‌هاي درگير به‌طور مداوم آن را نقض كرده‌اند و به همين دليل درگيري‌هاي پراكنده در مناطق اين كشور همچنان ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون