• ۱۴۰۳ جمعه ۱۳ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5555 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۳ مرداد

نگراني امريكا از نفوذ روسيه در غرب آفريقا

اعتماد| تارنماي شبكه خبري سي‌ان‌ان در تحليلي نسبت به وقايع اخير در نيجر نوشت: در دو هفته اخير يك گروه نظامي در نيجر به‌طور ناگهاني رييس‌جمهوري آن كشور را بركنار كرده و موجب تحولات حساسي شدند كه نتيجه اين اقدام و كودتا مي‌تواند مسير سال‌هاي آتي را در منطقه‌اي تعيين كند كه خاستگاه مواد خام حياتي همچون اورانيوم، پايگاهي براي گروه‌هاي افراطي رانده‌شده از خاورميانه و منبعي از منافع استراتژيك براي روسيه شود.
تارنماي اين رسانه امريكايي در مقاله جهت‌دار خود نوشت: تحولات اخير كه دموكراسي را در آفريقا به چالش مي‌كشاند، فرصتي است براي روسيه تا توسط گروه شبه‌نظامي واگنر قدرت نفوذ خود در اين بخش از جهان را بسط و توسعه دهد. به گزارش ايرنا، اين رسانه نزديك به حزب دموكرات در ادامه افزود: آنچه اكنون در نيجر مي‌گذرد تهديدي براي غرب و امريكا به شمار مي‌رود، چرا كه روسيه را بر كمربند ساحل، كمربندي واقع در شمال آفريقا كه تقريبا ۱.۲ ميليون مايل مربع وسعت دارد، هرچه مسلط‌تر مي‌سازد.
اين گزارش به اين نكته اشاره مي‌كند كه نفوذ گروه واگنر علاوه بر كمربند موسوم به ساحل شامل جمهوري آفريقاي مركزي و بوركينافاسو نيز مي‌شود.
تارنماي سي‌ان‌ان همچنين نوشت: امريكا به نوبه خود از در پيش بودن كودتا در نيجر بي‌اطلاع بود، كشوري كه در آن براي آموزش و تجهيز نيروهاي نظامي ۵۰۰ ميليون دلار هزينه كرد، اما نيروهاي ويژه نيجر نتوانستند مانع اين رخداد شوند.
اين گزارش در ادامه مدعي شده است: خطرات براي امريكا و غرب از چند جهت در منطقه ساحل و نيجر بسيار مهم است، از يك جهت به اين دليل كه منطقه ساحل شاخص تروريسم جهاني در سال ۲۰۲۳ بوده و كانون تروريسم در جهان شناخته مي‌شود و دوم آنكه اين منطقه و به خصوص كشور نيجر مركز منابع خام بوده كه اين كشور هفتمين توليد‌كننده اورانيوم جهان كه توانايي هسته‌اي دارد، به شمار مي‌رود و اكنون اين نگراني براي امريكا وجود دارد كه گروه واگنر يك كشور ديگر را در كمربند آفريقايي به خود متمايل و اضافه ساخته، چراكه طرفداران حكومت نظامي در خيابان‌هاي نيامي، پايتخت نيجر در شعارهاي خود از پوتين تمجيد مي‌كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون