• ۱۴۰۳ جمعه ۱۳ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5555 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۳ مرداد

واكنش تند چين به سفر مقام تايواني به امريكا

اعتماد| چين روز يكشنبه در واكنش به ورود معاون رييس‌جمهوري تايوان به خاك امريكا وعده داد كه «اقدامات قاطع و سختي» در پيش خواهد گرفت.
وزارت امور خارجه چين با انتشار بيانيه‌اي تاكيد كرد: پكن از نزديك بر روند تحولات (مربوط به اين سفر) نظارت مي‌كند و اقدامات جدي و قاطعانه‌اي را براي حفاظت از حاكميت و تماميت ارضي خود اتخاذ خواهد كرد.
به گزارش يورونيوز، پكن در واقع تايوان را به عنوان يكي از استان‌هاي خود قلمداد مي‌كند و تاكيد دارد كه در صورت لزوم روزي آن را با استفاده از زور پس خواهد گرفت و به قلمرو تحت حاكميت خود برخواهد گرداند.
چين خواهان «يكپارچگي مجدد به شكل مسالمت‌آميز» با سرزميني است كه اكنون توسط يك نظام دموكراتيك اداره مي‌شود، اما در عين حال بارها تاكيد كرده است كه هرگز استفاده از نيروي نظامي براي رسيدن به اين هدف را ناديده نمي‌گيرد. پكن از روابط نزديك بين مقامات تايواني و برخي كشورهاي غربي، به ويژه ايالات متحده طي سال‌هاي اخير به‌شدت خشمگين است و اين مناسبات را تهديدي براي تماميت ارضي خود مي‌داند؛ به باور مقامات دولت چين اين ديدارها نوعي مشروعيت را براي مقامات تايوان به ارمغان مي‌آورد. در بيانيه وزارت امور خارجه چين آمده است: «چين قاطعانه با هرگونه تماس رسمي ميان ايالات متحده و تايوان مخالف است و اين امر را كه جدايي‌طلبان فعال براي استقلال تايوان بتوانند به امريكا سفر كنند، بر نمي‌تابد.»
اين بيانيه سپس از نوعي «تباني» ميان ايالات متحده و تايوان براي فراهم كردن امكان سفر ويليام لاي به امريكا به بهانه ترانزيت فرودگاهي ياد مي‌كند و تاكيد دارد كه «فعاليت سياسي» معاون رييس‌جمهوري تايوان در ايالات متحده به اين بهانه «به‌طور جدي حاكميت و تماميت ارضي چين را تضعيف مي‌كند.»
طبق گزارش‌هاي رسمي، ويليام لاي قرار بود براي ادامه سفر خود به پاراگوئه تنها توقفي كوتاه در ايالات متحده داشته باشد و به عنوان ترانزيت از فرودگاه اين كشور استفاده كند. لاي كه براي شركت در مراسم تحليف سانتياگو پينا، رييس‌جمهوري جديد پاراگوئه راهي آسونسيون شده پيش از سفر اعلام كرده بود: «منتظر ديدار با دوستان امريكايي» در توقف ميان سفر است.
پاراگوئه تنها كشوري در امريكاي جنوبي است كه تايپه را به عنوان كشوري مستقل به رسميت مي‌شناسد. 
ويليام لاي روز يكشنبه با انتشار عكسي از خود در شبكه اجتماعي توييتر اعلام كرد كه به نيويورك رسيده است. هواپيماي حامل ويليام لاي هنگام برگشت از سفر به پاراگوئه نيز قرار است در فرودگاه سانفرانسيسكو توقف داشته باشد. تساي اينگ ون، رييس‌جمهوري تايوان نيز پيش‌تر در ماه آوريل هنگام سفر به دو كشور گواتمالا و بليز توقفي كوتاه در نيويورك داشت و در جريان آن با كوين مك كارتي، رييس مجلس نمايندگان امريكا ملاقات كرد. لاي نامزد جانشيني تساي اينگ ون، رييس‌جمهوري فعلي تايوان است؛ هر دو چهره سياسي از يك حزب مبارزه‌جو براي استقلال اين جزيره خودمختار هستند.
ارتش چين ماه آوريل گذشته در واكنش به ملاقات كوين مك كارتي، رييس مجلس نمايندگان امريكا با خانم تساي در ايالات متحده، مانورهاي سه روزه‌اي را در اطراف جزيره ترتيب داد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون