• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3294 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۵ تير

امشب تيم فوتبال ساحلي به مصاف «تاهيتي» مي‌رود

يك گام تا ثبت بهترين نتيجه تاريخ

علي ميرزايي / تيم ملي فوتبال ساحلي در آستانه كسب يك افتخار قرار دارد. آنها با پيروزي برابر تاهيتي مي‌توانند به نيمه نهايي جام جهاني راه يابند، اتفاقي كه ايران تا به حال آن را تجربه نكرده است. تيم ملي فوتبال ساحلي ايران در صورتي كه روز پنجشنبه بتواند از سد تاهيتي عبور كند براي نخستين‌بار در تاريخ به مرحله نيمه نهايي مسابقات جام جهاني صعود كرده است. تيم ملي فوتبال ساحلي در آمادگي مطلوبي به سر مي‌برد، «ماركو اكتاويو» برزيلي از سال 2012 با تيم ملي كار كرده و به تركيب دلخواه خود دست يافته است. تيم ملي در اين دوره با اسپانيا، برزيل و مكزيك در گروه موسوم به «گروه مرگ» قرار گرفت. در بازي اول برابر اسپانيا 6- 5 پيروز شد و نخستين شگفتي اين جام را رقم زد. در بازي دوم برابر برزيل با اينكه از تيم حريف پيش بود اما در خاتمه 4- 3 بازي را واگذار كرد و در نهايت در بازي آخر با برتري 3ـ2 برابر مكزيك و با كسب 6 امتياز به عنوان تيم دوم گروه به يك چهارم نهايي راه يافت. بعد از بازي بود كه كارلوس كي روش به سرمربي تيم ملي فوتبال ساحلي زنگ زد و صعودشان را تبريك گفت. ايران ساعت 22 امشب در دور يك چهارم به مصاف تاهيتي مي‌رود. تاهيتي جزيره‌اي در اقيانوس آرام با جمعيتي حدود 200 هزار نفر است. آنها در دوره قبل ميزبان اين مسابقات بودند و توانستند بالاتر از ايران در رتبه چهارم قرار بگيرند. ايران تيم هشتم رده‌بندي فدراسيون جهاني و تاهيتي تيم سي و سوم اين رده‌بندي است. تاهيتي در اين دوره هم با غلبه بر روسيه ـ قهرمان دوره قبل ـ به عنوان صدرنشين صعود كرده است. هر چند كه از تيم كشورمان انتظار برد داريم اما بازي اين دو تيم جوياي نام غيرقابل پيش‌بيني است. ديروز ساحلي‌بازان بيكار ننشستند و همزمان با جامعه، پيام تبريكي را براي آقاي ظريف فرستادند: «از اينكه پيروزي تيم ملي فوتبال ساحلي مقابل مكزيك و صعود به مرحله يك چهارم نهايي مصادف با پيروزي شيرين هسته‌اي ايران در مذاكرات 1+5 بود، بسيار خرسنديم. از همين‌رو ضمن تبريك به مردم ايران از دكتر حسن روحاني، رييس‌جمهور كشورمان، جواد ظريف، وزير امور خارجه و تيم مذاكره‌كننده ايشان تشكر مي‌كنيم». فرشاد فلاحت زاده، درباره ديدار ايران با تيم ‌ملي تاهيتي در مسابقات جا‌م جها‌ني فو‌تبا‌ل ساحلي پرتغال، گفته: «فكر مي‌كنم بتوانيم از سد تاهيتي عبور كنيم. ايران در سخت‌ترين گروه اين بازي‌ها قرار داشت، در جايي كه برزيل و اسپانيا دو تيم برتر دنيا براي صعود تلاش مي‌كرد‌ند. ايران تيمي است كه مي‌تواند از خلاقيت‌هاي انفرادي بازيكنان و كارهاي تاكتيكي بهره ببرد. بازيكناني مانند پيمان حسيني، حسن عبداللهي و احمدزاده مي‌توانند در ليگ‌هاي اروپايي بازي كنند. » او اعتقاد دارد: «اگر تاهيتي را شكست دهيم در مرحله بعد به برنده بازي ايتاليا و ژاپن برخورد مي‌كنيم. ايتاليا فو‌تبا‌لي به مانند اسپانيا نمايش مي‌دهد نشان داديم كه مي‌توانيم چنين تيم‌هايي را شكست دهيم. ژاپن هم نسبت به گذشته ضعيف‌تر شده و دو پيروزي آنها در جام ملت‌هاي آسيا اتفاقي بود. نكته قابل تامل اين است كه فو‌تبا‌ل ساحلي 40 درصد به شانس بستگي دارد، چرا كه پس از برخورد توپ به زمين كمتر بازيكني مي‌تواند مسير توپ را پيش‌بيني كند. اگر اين اتفاق به نفع ما باشد مي‌توانيم به قهرماني هم فكر كنيم.»

 

فوتبال ساحلي در ايران

فوتبال ساحلي ايران در سال 2006 با مربيگري فرشاد فلاحت‌زاده و برخي بازيكنان قديمي فوتبال چون بهزاد داداش‌زاده و رضا حسن‌زاده شكل گرفت. نخستين مسابقات برون مرزي ايران با سومي آسيا در سال 2006 همراه شد. تيم ملي ساحلي در هر هفت دوره قهرماني آسيا، بين چهار تيم پاياني قرار گرفته اما بهترين نتيجه‌اش كسب جام «قهرماني فوتبال ساحلي آسيا» در سال 2013 بوده است. در پنج دوره حضور در جام جهاني، بهترين نتيجه ايران قرار گرفتن در بين هشت تيم پاياني در 2013 بوده است. در آن سال ايران به صورت ناپلئوني از گروه خود صعود كرد؛ در نيمه نهايي با يك اختلاف مغلوب روسيه شد و از ادامه مسابقات بازماند. در مسابقات قهرماني آسيا 2015 ايران در نيمه نهايي به ژاپن خورد و پس از شكست، راهي رده‌بندي شد. در رده‌بندي با نتيجه قاطع 8- 3 لبنان را شكست داد و ضمن كسب عنوان سومي مجوز حضور در جام جهاني 2015 پرتغال را كسب كرد. فوتبال ساحلي در زميني از شن و ماسه برگزار مي‌شود؛ خورشيد، دريا، شن و ماسه و تعداد زياد گل جذابيت‌هاي بسياري براي اين رشته ايجاد كرده است. هر تيم پنج بازيكن، از جمله يك دروازه‌بان و تعداد نامحدودي تعويض دارد. بازي 36 دقيقه است كه در سه زمان 12 دقيقه‌اي پيگيري مي‌شود در هر صورت يك تيم به عنوان برنده از زمين خارج مي‌شود. اگر زمان عادي با تساوي به پايان برسد كار به سه دقيقه وقت اضافه كشيده مي‌شود و در صورت جواب ندادن ضربات پنالتي تيم پيروز را مشخص مي‌كند.

 

انگيزه مضاعف

عباس هاشم‌پور، كمك مربي تيم ملي فوتبال ساحلي در خصوص پيروزي تيم ملي فوتبال ساحلي مقابل مكزيك و صعود به جمع هشت تيم برتر جام جهاني گفت: «واقعا بازيكنان تيم ملي مقابل مكزيك جنگيدند و فقط به پيروزي مقابل اين تيم فكر مي‌كرديم كه خوشبختانه اين اتفاق رخ داد و توانستيم به برتري دست يابيم. » او در مورد مصدوميت پيمان حسيني در جريان بازي يادآور شد: «حسيني در جريان بازي دچار مصدوميت شديدي شد كه خوشبختانه كادر پزشكي تيم توانستند او را به بازي برگردانند و هم‌اكنون هم براي بازي در مرحله بعدي مشكلي ندارد. مقابل مكزيك استرس زيادي داشتيم و بيشتر از آنها دچار استرس شده بوديم اما ثابت كرديم كه جزو ابرقدرت‌هاي ساحلي شده‌ايم و هم‌اكنون ديگر از هيچ تيمي نمي‌ترسيم.» هاشم‌پور در مورد ديدار مقابل تاهيتي در مرحله يك‌چهارم نهايي تاكيد كرد: «تاهيتي تيم خوبي است كه توانست در جام جهاني گذشته رتبه چهارمي را از آن خود كند. بازيكنان اين تيم هم قدرتي و هم تاكتيكي هستند اما ما هم با تمام قدرت مقابل آنها قرار خواهيم گرفت تا براي نخستين بار بتوانيم راهي مرحله نيمه‌نهايي شويم.» او با انتقاد از مسوولان تلويزيوني گفت: «انتظار داشتيم بازي‌هاي‌مان از شبكه سوم سيما پخش شود اما متاسفانه اين اتفاق رخ نداد. بازيكنان انگيزه بالايي دارند اما انتظار داريم توجهات بيشتر باشد. همچنين از مسوولان وزارت ورزش هم مي‌خواهيم تا به فوتبال ساحلي توجه داشته باشند. بازيكنان ساحلي با تمام جان و دل خود بازي مي‌كنند در حالي كه هيچ دريافتي ندارند و با تمامي مشكلات و دشواري‌ها كنار مي‌آيند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها