• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3302 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ مرداد

رييس‌جمهور:

دسته‌بندي‌ها زير چتر وحدت پذيرفتني است

گروه سياسي| رييس‌جمهور بازهم در صحبت‌هايش بيش از هميشه بر لزوم وحدت و لزوم توسعه سخن گفت و اينكه ابزارهاي توسعه در اين منطقه تنها امنيت نيست بلكه اتحاد و وحدت مستحكم را هم از ملزومات رشد و توسعه در اين منطقه دانست. رييس‌جمهور در پايان سفر خود به كردستان، تاكيد كرد براي تقويت بيش از پيش وحدت در جامعه، بايد تنوع و اختلاف نظر را به رسميت بشناسيم و آستانه تحمل را تا پذيرش يكديگر بالا ببريم. رييس‌جمهور گفت: همه اقوام و مذاهب و حتي اديان مختلفي كه در قانون اساسي آمده است، گل‌هاي رنگارنگ باغ ايران‌زمين هستند و بايد محترم شمرده شوند. وي همچنين دسته‌بندي‌ها و سليقه‌ها را زير چتر وحدت پذيرفتني دانست و تصريح كرد: نبايد دسته‌بندي‌، قوميت و برخورداري از فرهنگ‌‌هاي مختلف ما را از زير چادر وحدت كه همان اخلاق، معنويت و عرق ايرانيت است، خارج كند و در زير چادر وحدت هر كسي مي‌تواند افكار و انديشه خود را داشته باشد. بخش زيادي از صحبت‌هاي رييس‌جمهور همچنين تحت تاثير توافق ميان ايران و قدرت‌هاي غربي بود. مهم‌ترين صحبت‌هاي حسن روحاني را در ادامه مي‌خوانيد:

ارتش، سپاه، نيروهاي انتظامي، بسيج و پيشمرگان، حافظ امنيت كردستان بوده‌اند و ما بايد امنيت و ثبات را حفظ و مستحكم كنيم.

انتخاب مردم، ادامه مسير عقلانيت، اعتدال و نفي خشونت است، دولت برآمده از اراده ملت ايران تلاش دارد اعتدال را در داخل كشور و صحنه‌هاي خارجي و بين‌المللي تثبيت كند.

نبايد دسته‌بندي‌، قوميت و برخورداري از فرهنگ‌‌هاي مختلف ما را از زير چادر وحدت كه همان اخلاق، معنويت و عرق ايرانيت است، خارج كند و در زير چادر وحدت هر كسي مي‌تواند افكار و انديشه خود را داشته باشد.

توافق هسته‌اي يك اقدام ملي بود. اگر كسي نسبت به اين توافق نقد داشته باشد، مي‌تواند آن را مطرح كند و همه بايد تلاش كنيم كه اين كار ملي موجب وحدت، عظمت و سربلندي هر چه بيشتر كشور عزيزمان باشد.

اگر در داخل خانه هم افكار مختلف پذيرفته نشود و فضاي دوستي، محبت و مودت حاكم نباشد، بي‌ترديد فضاي ديكتاتوري، پيروز نخواهد شد. هر كسي در داخل خانه مي‌تواند فكر و نظر خويش را داشته باشد البته بايد اصول و ارزش‌ها و اخلاق كه نقش بند تسبيح را دارند، با قوت حفظ شود.

در سطح جامعه و كشور نيز همه بايد همديگر را به رسميت بشناسند، ضمن اينكه اهداف اصلي نبايد فراموش شود و اين اهداف همانا سربلندي كشور و آباداني، رفاه مردم و ايجاد اخلاق اسلامي و محمدي (ص) در سطح كشور است.

دولت به تنهايي نمي‌تواند كاري انجام دهد و اگر مردم تفكري را قبول كردند، بايد با حضور در صحنه آن را پيگيري و ادامه دهند و دولت نيز با حضور و فعاليت مردم مي‌تواند كارها را به پيش ببرد.

پيشنهاد «جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري» با تلاش ديپلمات‌هاي كشورمان در مجمع عمومي سازمان ملل با اتفاق آرا به تصويب رسيد و مي‌توان آن را گامي در مسير اعتدال و عقلانيت توصيف كرد.

وقتي تروريست‌ها، ‌شهرها و بخش‌هاي مختلف عراق را تهديد كردند، ايران وارد عمل شد و عملا نشان داد كه به دنبال مبارزه با افراط‌گري بوده و خواهان برقراري صلح و ثبات است و اكنون منطقه مي‌داند كه ايران حافظ آنها در برابر تروريسم است.

مذاكرات هسته‌اي از ابعاد مختلفي برخوردار است و فقط شامل اين موضوع نمي‌شود كه با اذعان قدرت‌هاي جهاني مي‌توانيم غني‌سازي كرده و تحريم‌ها برداشته شده است، بلكه در اين مذاكرات به دنيا اعلام كرديم كه اعتدال بهترين راه و خشونت بدترين مسير است و كساني كه مدام مي‌گويند در ميزشان باروت وجود دارد به اين معناست كه به دنبال مسير خشونت هستند.

ما در اين مذاكرات اعلام كرديم كه روي ميز ايران اسلامي، تجاوز، تصرف سرزمين و دخالت در امور داخلي ديگران نيست، روي ميز ما منطق و اخلاق است، همان طور كه روي ميز ما دفاع قاطع در برابر تجاوزگر نيز هست.

در مذاكرات هسته‌اي ثابت كرديم كه اعتدال بر افراط، منطق بر زور و استدلال بر تحميل پيروز است و اين مذاكرات مي‌تواند به يك الگوي جهاني تبديل شود.

ما مذاكرات را به صورت منطقي مستمر و با اراده روشن شروع كرديم و از روز اول اعلام كرديم كه به موفقيت خواهيم رسيد و اين موفقيت برد – برد خواهد بود. ما به دنبال اين نيستيم كه در دنيا كسي را سرافكنده كنيم بلكه به دنبال تعامل سازنده با حفظ منافع و خطوط قرمز خود هستيم.

توافق وين يك توافق عزتمندانه است كه نسل‌هاي آينده مي‌توانند با غرور به آن نگاه كنند و اين موضوع با غرور و عزت در تاريخ ملت ايران ثبت شد.

در روند مذاكرات همه قوا با وحدت، اتحاد و همفكري دولت را ياري كردند و رهبر معظم انقلاب اسلامي با هدايت‌ها و حمايت‌هاي خود باعث شدند كه بتوانيم به جايگاه كنوني دست پيدا كنيم.

اقتصاد مقاومتي كه رهبر معظم انقلاب آن را مطرح فرمودند، فقط متعلق به زمان تحريم نيست، بلكه بايد آن را به‌ويژه بعد از شرايط تحريم، ادامه داد.

برخي به دولت اعتراض مي‌كنند كه فقط به فكر سياست خارجي و رفع تحريم‌ها است در حالي كه اقدامات دولت، نشان مي‌دهد كه اين حرف نادرستي است، اينكه امروز ۸۸۰ ميليارد تومان براي توسعه استان كردستان اختصاص پيدا مي‌كند، اقدامي است كه در شرايط تحريم انجام مي‌شود.

ايران با زبان، فرهنگ و لباس‌هاي مختلف درخت پهناوري است كه همه ملت، گل و بوته‌هايي زير سايه آن درخت بوده كه بايد به خوبي حراست و حفاظت شوند.

تدريس زبان و ادبيات كردي در دانشگاه‌هاي استان كردستان آغاز شد و بخش كردي خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) شروع به كار خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون