• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3302 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ مرداد

چهره‌ها - گفته‌ها

لاريجاني:

ائتلاف ضد تروريسم كار مهمي در عراق انجام نداده است

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پيشينه طولاني مراودات برادرانه ميان دو كشور ايران و عراق گفت: روابط مودت‌آميز، صميمانه و تاريخي ميان دو ملت ايران و عراق بستر مناسبي براي ايجاد مناسبات پايدار و نزديك در همه زمينه‌ها فراهم كرده است. به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در ديدار حسين سهر، رييس كميسيون دفاع و امنيت مجلس عراق، سياست جمهوري اسلامي ايران را كمك به ايجاد حكومت دموكراتيك و قوي و توسعه پايدار در عراق دانست و از روابط گرم پارلماني دو كشور با خرسندي ياد كرد. رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه همگرايي ميان گروه‌هاي سياسي و اتحاد و همبستگي ميان اقوام عراق را لازمه ثبات و آرامش در اين كشور دانست و افزود: انسجام و وحدت ملي عراق و مجاهدت مردم اين كشور عامل پيروزي‌هاي اخير دولت عراق در مقابل گروه‌هاي تروريستي بوده است. لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به رفتار غيرصادقانه ائتلاف ضد تروريسم تصريح كرد: ائتلاف ضد تروريسم با تبليغات و سر و صداي دروغين نتوانسته كار مهمي در عراق انجام دهد و بايد از همه ظرفيت‌ها و امكانات براي برقراري ثبات و آرامش در عراق استفاده كرد. وي در پايان بر ضرورت توسعه همكاري‌هاي مشترك اقتصادي، انتقال تكنولوژي و تجارب ميان دو كشور تاكيد و خاطرنشان كرد: توسعه اقتصادي و مبارزه با فقر در عراق مي‌تواند به آباداني و جلوگيري از جذب جوانان عراق به گروه‌هاي تروريستي كمك كند و امكانات و ظرفيت‌هاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران در اين راه مي‌تواند نقش بسيارمهمي ايفا كند. در ادامه اين ديدار رييس كميسيون دفاع و امنيت مجلس عراق، روابط دو كشور را برادرانه خواند و گفت: جمهوري اسلامي ايران كشوري مهم در منطقه است و پايگاه قابل اتكايي در مقابل گروه‌هاي تروريستي براي دولت و مردم عراق محسوب مي‌شود.

 

جهانگيري:

پس از توافق، وارد دوره جديدي از فعاليت‌ها مي‌شويم

معاون اول رييس‌جمهوري اقدام اخير گروه تروريستي داعش در يكي از شهرهاي مرزي تركيه را محكوم كرد و گفت: تهران و آنكارا مي‌توانند همكاري‌هاي سودمند و موثري در مبارزه با تروريسم و بازگرداندن آرامش به منطقه داشته باشند. به گزارش ايرنا، اسحاق جهانگيري در ديدار رضا هاكان تكين، سفير تركيه در ايران به اقدامات وحشيانه گروه‌هاي تروريستي در منطقه و كشتار بي‌رحمانه مسلمانان بي‌گناه در سوريه و عراق اشاره كرد. وي با يادآوري روابط دوستانه و تاريخي ايران و تركيه اظهار داشت: اين روابط براساس حسن همجواري، ارزش‌هاي مشترك فرهنگي و تاريخي ميان دو كشور شكل گرفته است. جهانگيري با بيان اينكه مقامات جمهوري اسلامي ايران نگاه ويژه‌اي نسبت به گسترش و تحكيم روابط با تركيه دارند، گفت: البته دو كشور نسبت به برخي تحولات منطقه داراي اختلاف ديدگاه هستند اما اين مسائل نبايد مانعي بر سر راه توسعه روابط و مناسبات ميان دو كشور ايجاد كند. وي با اشاره به نتايج مثبت سفر اردوغان رييس‌جمهور تركيه به تهران كه در فروردين سال جاري انجام شد، خاطرنشان كرد: در اين سفر دومين نشست شوراي عالي همكاري ميان دو كشور برگزار شد و روساي جمهوري دو كشور بر لزوم توسعه همكاري در حوزه تجارت براي رسيدن حجم مبادلات به سقف 30 ميليارد دلار تاكيد كردند كه بايد تلاش كنيم در دوره جديد اين هدف را محقق‌سازيم. جهانگيري تصريح كرد: ايران و تركيه از زمينه‌هاي فراواني براي توسعه همكاري‌هاي دو كشور نظير توريسم، انرژي، فناوري و امور دانشگاهي برخوردار هستند و تهران از سرمايه‌گذاري شركت‌هاي تركيه استقبال مي‌كند. وي همچنين با اشاره به توافق شكل گرفته ميان جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي 1+5، از اقدامات دولت تركيه در دوران تحريم قدرداني كرد و افزود: پس از اين توافق، وارد دوره جديدي از فعاليت‌ها مي‌شويم و علاقه‌مند هستيم تركيه بتواند در اين دوره نقش بيشتري در همكاري‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي ايفا كند.

 

جلالي:

سياست سكوت و انفعال غرب در برابر تروريسم محكوم است

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در ديدار رييس كميسيون امنيت ملي مجلس عراق با محكوم كردن سياست سكوت و انفعال غرب در برابر تروريسم بر لزوم ايجاد شبكه منسجم رسانه‌اي عليه جنايات ضد بشري داعش تاكيد كرد. به گزارش خانه ملت، كاظم جلالي، رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس در اين ديدار به اشتراكات متعدد ديني، تاريخي، فرهنگي بين مردم ايران و عراق اشاره كرد و افزود: وجود اشتراكات بين دو كشور و اهميت ارتباطات تاريخي بين مردم ايران و عراق آنها را بيشتر به هم نزديك كرده است. وي درمورد تحولات منطقه‌اي به ويژه در عراق و سوريه نيز اظهارداشت: خبر پيروزي‌هاي اخير عليه تحركات تروريست‌هاي تكفيري داعش در عراق و سوريه، موجب خرسندي مردم ايران شده است و اهتمام جدي براي دفع كامل اين فتنه منطقه‌اي بايد با قوت بيشتري ادامه يابد. عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: مردم و مسوولان جمهوري اسلامي ايران پشتيبان مردم غيور عراق در مقابله با توطئه‌هاي طراحي شده عليه حاكميت ملي و وحدت مردم اين كشور هستند و داعش را دشمن بشريت مي‌دانند. جلالي از سياست سكوت و انفعال كشورهاي غربي از قبيل ارتكاب جنايات آشكار تروريستي داعش در عراق و سوريه انتقاد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون