• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3307 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ مرداد

مذاكرات استراتژيك قاهره-واشنگتن از سر گرفته شد

نخستين ديدار كري و سيسي

با حضور جان كري، وزير خارجه امريكا در مصر، رابطه واشنگتن و قاهره جان دوباره گرفته است. روز گذشته نخستين باري بود كه وزيرخارجه امريكا روبه‌روي عبدالفتاح سيسي در مقام رييس‌جمهوري مصر مي‌نشست. اما ديداري كه به دنبال تحولات مصر در سال 2013 و فشار گروه‌هاي حقوق بشر دو سال به تاخير افتاده بود، خيلي گرم برگزار شد تا نشان از عزم دوباره دو كشور براي بنيان نهادن روابطي مستحكم داشته باشد. چنانچه بر اساس گزارش‌ها همزمان با حضور كري در قاهره، پس از پنج سال بار ديگر مذاكرات استراتژيك مصر و ايالات متحده از سر گرفته شد و وزراي خارجه دو كشور ابراز اميدواري كردند كه اين مذاكرات بتواند به استقرار صلح و ثبات در منطقه و جهان كمك كند.

تاكيد قاهره بر ارزشمندي روابط

در نشست استراتژيك قاهره و واشنگتن كه با حضور هيات‌هاي سياسي، امنيتي، نظامي و اقتصادي امريكا و مصر و به رياست وزراي خارجه دو كشور برگزار شد، سامح شكري، وزير خارجه مصر 40 سال روابط استراتژيك ميان واشنگتن و قاهره را بسيار ارزشمند خواند و بر ضرورت ادامه اين روابط تاكيد كرد. وي گفت: اكنون زمان آن رسيده تا براساس شرايط حاكم بر منطقه و جهان در روابط دو كشور تغييراتي ايجاد كنيم تا هرچه بهتر بتواند پاسخگوي نيازهاي كنوني منطقه باشد. وي ابراز اميدواري كرد كه ارتقاي روابط ميان واشنگتن و قاهره در حل بحران‌هاي شعله‌ور در منطقه سهيم باشد و بتواند سدي در مقابل افراط‌گرايي و تروريسم ايجاد كند.

سامح شكري گفت: ما اميدواريم اين مذاكرات كه با گسترش همكاري‌هاي نظامي، امنيتي و اقتصادي ميان دو كشور همراه خواهد بود، بر امنيت منطقه و جهان تاثير مستقيم بگذارد. ما به خوبي از نقش تاثيرگذار امريكا در جهان آگاهيم و امريكا نيز نقش مصر در منطقه، آفريقا و جهان اسلام را به خوبي درك مي‌كند.

وزير خارجه مصر گفت: قاهره در كنترل بحران‌هاي منطقه‌اي همواره نقطه اتكايي براي همگان بوده و سعي دارد اين مساله را حفظ كرده و آن را ارتقا دهد. در مذاكرات آغاز شده با طرف امريكايي بررسي مسائل و بحران‌هاي منطقه و در راس آن بحران در سوريه و عراق را در دستور كار داريم و به مسائل ديگري از جمله نا امني‌ و جنگ در ليبي و يمن و نيز به جريان انداختن دوباره گفت‌وگوهاي صلح خاورميانه خواهيم پرداخت.

تاكيد كري بر اهميت مصر

جان كري، وزير خارجه امريكا نيز در نشست استراتژيك دو كشور تاكيد كرد كه روابط ميان مصر و امريكا بر پايه احترام متقابل و نه تهديد است و ايالات متحده بر سازنده بودن نقش محوري مصر در منطقه و توانايي اين كشور در حل بحران‌هاي منطقه‌اي در آفريقا و خاورميانه ايمان دارد. كري گفت: مصر يكي از اركاني است كه امريكا در آينده پايه‌هاي ديپلماسي و روابط خود در منطقه را روي آن استوار خواهد كرد. وزير خارجه امريكا افزود: من به قاهره آمده‌ام تا حمايت كامل واشنگتن از امنيت مصر و برقراري نظام دموكرات و مردم‌سالار در اين كشور را اعلام كنم.

كري ادامه داد: ما در مذاكرات خود بر مبارزه با گروه‌هاي افراط‌گرا از جمله داعش، اقتصاد مصر و رويارويي اين كشور با گروه‌هاي تروريستي در صحراي سينا و ديگر مناطق كشور تمركز خواهيم كرد و در اين راستا به قاهره اطمينان مي‌دهيم كه كمك‌هاي نظامي امريكا در قالب هواپيماهاي اف-16، بالگردهاي تهاجمي آپاچي، خودروهاي زرهي و انواع موشك‌ها و مهمات نظامي همچنان ادامه خواهد داشت. ايالات متحده اعتقاد دارد كه هرچه مصر قدرتمندتر باشد در ثبات و امنيت خاورميانه، آفريقا و جهان اسلام تاثير بيشتري مي‌گذارد.

توافق قاهره

بر اساس آنچه از مذاكرات قاهره به بيرون درز كرده، هيات‌هاي امريكايي و مصري توافق كرده‌اند كه رايزني‌هاي راهبردي دو كشور حداقل هر دو سال يك بار در سطح وزراي خارجه و هر سال در سطح معاونان ادامه داشته باشد. اما رسانه‌ها گزارش دادند در مجموع به نظر مي‌رسد ظاهرا مساله حقوق بشر در مصر از مهم‌ترين اختلاف‌هاي دو كشور بوده است. در كنفرانس مطبوعاتي نيز كري تاكيد كرد كه مذاكرات صريحي با همتاي مصري خود داشته و از قول واشنگتن گفته است كه اين كشور برخي دلايل مصر در برخوردهاي امنيتي را درك مي‌كند اما همچنان خواهان بهبود وضعيت حقوق بشر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون