• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3307 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ مرداد

اندوه و شاديانه‌هاي گيلان در تالار وحدت

اعتماد| «ناصر وحدتي» پيشكسوت موسيقي نواحي شنبه شب در تازه‌ترين كنسرت موسيقايي خود همراه با گروه «گيل و آمارد» بخشي از موسيقي اندوه و شادي مردم منطقه گيلان را براي علاقه‌مندان اجرا كرد. قطعه‌هايي از موسيقي اندوه مردم مناطق مختلف گيلان و همچنين بخشي از موسيقي‌هاي شاديانه مردان و زنان شاليكار مناطق شمالي كشورمان بخشي از قطعاتي بود كه در اين كنسرت اجرا شد.

وحدتي خودش در اين كنسرت گفت كه «بخش اعظمي از موسيقي مناطق مختلف جهان موسيقي اندوه است كه در آن افراد مصايب ناشي از جنگ، آتش‌سوزي، مرگ و مسائلي از اين دست را در قالب موسيقي با زبان منطقه خود روايت مي‌كنند. اساسا موسيقي اندوه جايگاه ويژه‌اي در همه جاي دنيا دارد، شما در همين ايران خودمان مي‌بينيد كه در مهماني‌ها هم وقتي مجالس شادي برگزار مي‌شود مهمانان در آخر مجلس به ميزبان مي‌گويند به عنوان نمونه آهنگ «كاروان» استاد بنان را بگذار تا مقداري اندوه نيز در اين مجلس حكمفرما باشد. اصولا موسيقي شادمانه براي پس زدن مرگ وارد ميدان مي‌شود و مستانه مرگ را پس مي‌زند. مرگ مساله‌اي است كه بي‌ترديد سراغ هر موجود زنده‌اي مي‌آيد و طوري است كه اصلا نمي‌توان براي اين فضا برنامه‌ريزي كرد. اما شادي چيز ديگري است كه مي‌توانيم براي آن برنامه‌ريزي كنيم. همين شادي مي‌تواند در آماده كردن يك فلاسك چاي و نوشيدن همراه با خانواده در مكاني خوش‌آب و هوا خلاصه شود. پس مي‌بينيد اگر براي مرگ نمي‌توان برنامه‌ريزي كرد اما براي شادي كه مي‌توانيم اين كار را بكنيم.»

او در بخش دوم برنامه خود نيز كارآواهاي مردمان منطقه گيلان را اجرا كرد كه در حين شاليكاري آنها را مي‌خوانند. وحدتي بعد از روايت اين گفتارهاي طنزآميز كه با خنده حاضران در كنسرت همراه بود، به معرفي گروه «گيل و آمارد» پرداخت و سپس بخش دوم كنسرت را براي علاقه‌مندان اجرا كرد. ناصر وحدتي خواننده گيلاني خود يكي از همين پژوهندگان است كه پس از سال‌ها تلاش در ثبت و ضبط آوازهاي فولكلور خطه گيلان، كوشيد با بازخواني اين آثار، جاني دوباره به آوازهاي در آستانه فراموشي فولكلور گيلاني ببخشد. او كار خوانندگي را با گروه شمشال آغاز كرد و تاكنون سه آلبوم به نام‌هاي زرنگيس، شورم نقش و دامون ارايه كرده است.

او همچنين تا امروز چندين داستان و رمان به نام‌هاي خوندشت، داستان يك زندگي، روي خوش زندگي و من ريحان هستم و يك اثر پژوهشي با عنوان زندگي و موسيقي درباره موسيقي گيلان نوشته است. وحدتي همچنين كتاب دوبيتي‌هاي عاميانه مردم گيلان و نيز كتابي همراه با سي‌دي صوتي با عنوان «آواها و نغمه‌هاي موسيقي فولكلور گيلان» كه شامل بيش از ۸۰ ترانه فولكلور به زبان گيلكي همراه با ترجمه فارسي و آوانگاري (فونتيك) و نت ترانه است را در دست انتشار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون