• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3307 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ مرداد

حاشيه‌هاي هامون‌بازها ادامه دارد

اعتماد| «هامون‌بازها» حالا بعد از چهار سال روي صحنه رفته است. چهار سال پيش حاشيه‌هايي گريبان اين نمايش را گرفت و مانع اجرايش شد تا برسد به تابستان امسال. قرار بود اين نمايش در نخستين سال درگذشت «خسرو شكيبايي» برگزار شود كه نشد. خب اينجا ايران است و خيلي از اتفاقات نمي‌شود. بعد از «هامون‌بازها»، «روز حسين» هم اجرا نشد و براي همين «رحمانيان» تلاش كرد دوباره اين نمايش را روي صحنه ببرد؛ باز هم اين اتفاق رخ نداد. بهانه اين‌بار مميزي بود. حالا هر چه هست، براي سومين بار نمايش تمرين شده و روي صحنه رفته است. به قول كارگردانش بدون اعتماد به نفس و از روي توكل و توسل. رحمانيان ابتداي اجراي نمايشش گفت كه در يك حالت خوف و رجا به سر مي‌برد. حالا اما «خوف و رجا» به اتمام رسيده است و مانده نظر آنها كه نمايش را مي‌بينند، مثلا كارگردان فيلم كه مي‌گويد از اجراي نمايش رضايت چنداني ندارد و چند روز قبل با همان صراحت خاص مهرجويي‌وارش، اين مساله را بيان مي‌كند تا كارگردان نمايش را به عذرخواهي رسمي وادارد. رحمانيان خودش از علاقه‌مندان فيلم «هامون» بوده و اين سوال برايش مطرح بوده كه چرا يك فيلم مي‌تواند مورد توجه هنرمندان، دانشجويان و روشنفكران قرار بگيرد؟ او فيلم «هامون‌بازها» به كارگرداني ماني حقيقي را مي‌بيند، پاسخ بسياري از سوال‌هايش را مي‌گيرد و ايده اجراي اين نمايش به ذهنش مي‌رسد. نمايشي درباره هفت نفر از علاقه‌مندان فيلم «هامون» كه نه تنها ديالوگ‌هاي فيلم را حفظ هستند، بلكه خودشان را هم جزو كاراكترهاي اثر مي‌دانند. داستان اين اثر نمايشي بين پاييز ۸۵ تا ۳۰ تير ۸۷ رخ مي‌دهد و نمايش با تشييع جنازه خسرو شكيبايي جلوي تالار وحدت به پايان مي‌رسد. هفته گذشته، «داريوش مهرجويي» به همراه تعدادي از عوامل فيلم، نمايش را مي‌بيند و درباره‌اش مي‌گويد: «واقعيت اين است كه اين نمايش را كمي مغشوش ديدم و اين كار به شكلي كه «هامون» محوريت آن باشد، پديدار نشد. اصلا مشخص نبود كه نقش‌هاي اين نمايش هامون‌باز هستند يا نيستند، گاهي ديالوگي از فيلم «هامون» شنيده مي‌شد و گاهي هم از فيلم‌هاي ديگري از تاريخ سينما استفاده مي‌شد كه با وجود ذوق و شوق و شور و هيجاني كه در نمايش به چشم مي‌خورد، به نظرم خيلي محتواي آن مشخص نبود.»

او از اينكه فيلمش البته هنوز آنقدر زنده است كه نمايشي بر اساس آن مي‌سازند، خوشحال است اما مي‌گويد: «تعدادي از سازندگان فيلم «هامون» براي ديدن نمايش «هامون‌بازها» دعوت شده بودند، اما فقط نام آنها در سالن ذكر شد و نيز اينكه با وجود حضور خالق فيلم «هامون» (داريوش مهرجويي) در سالن هيچ نوع معرفي و دعوتي براي صحبت يا تشكر از او صورت نگرفت، نمي‌دانم اصرار بر حضور ما در اين شب خاص چه معنايي داشت؟»به همين خاطر بود كه «رحمانيان» روز گذشته به اين مساله واكنش نشان داد و گفت: «آقاي داريوش مهرجويي عزيز، متاسفم كه نمايش «هامون‌بازها» را دوست نداشتيد. در بقيه موارد هم حق با شماست. ما كوتاهي كرديم. اميدوارم عذرخواهي مرا بپذيريد. «هامون» براي من همچنان يكي از دوست‌داشتني‌ترين فيلم‌هاي جهان است...»

«هامون بازها» يك نمايش 100 دقيقه‌اي است و زندگي هفت نفري را روايت مي‌كند كه فيلم «هامون» داريوش مهرجويي به نحوي وارد زندگي آنها شده است؛ هفت نفري كه يا علاقه شديدي به «هامون» دارند يا از آن متنفرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون