• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3307 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ مرداد

سعيد راد و ناصر ملك‌مطيعي در مراسم تولد دوبلور «راه ابريشم»

ملك‌مطيعي: لنگ لنگان خود را به اينجا رسانديم

فرهنگسراي ارسباران شامگاه يكشنبه ميزبان تولد پرويز بهرام دوبلور باسابقه سينما و تلويزيون بود. علاقه‌مندان به سينما سال‌هاست كه صداي بهرام را روي بازيگراني مثل كرك داگلاس، آنتوني هاپكينز، اورسون ولز و حتي ناصر ملك مطيعي شنيده‌اند، شايد چهره‌اش را نشناسند اما صدايش را تا لب بگشايد مي‌شناسند و خاطرات سينمايي‌شان زنده مي‌شود. مراسم تولد اين هنرمند عرصه دوبله با حضور دوبلورها و بازيگران سينما مثل بهمن‌مفيد برگزار شد. سعيد راد سخن گفت و ناصر ملك‌مطيعي، يعني كسي كه بر چهره‌اش صداي بهرام را تجربه كرده است.

سعيد راد، بازيگر قديمي عرصه سينما در مراسم تولد پرويز بهرام سخنانش را با اعتراض به نبودن ملك مطيعي و بهمن مفيد در سينماي امروز ايران شروع كرد و گفت: «من هميشه رخصت گرفته‌ام و در كنار بعضي از بازيگران قرار گرفته‌ام. سه فيلم در كنار ناصر ملك‌مطيعي بازي كردم و چيزهاي زيادي از بهمن مفيد آموختم. خاطرم هست در توليد يكي از فيلم‌ها دو تن از كارگران فني پول نداشتند كه به منزل خود بازگردند و مفيد براي آنها بليت هواپيما گرفت و ما چنين منشي در اين فرد را داشته‌ايم.»

سعيد راد در ادامه و پايان سخنانش با اشاره به اينكه چرا نبايد بهمن مفيد و ناصر ملك‌مطيعي در سينماي ايران حضور داشته باشند گفت: يك ملت با اين دو نفر خاطره دارند، چرا ما بايد صبر كنيم تا ماهواره‌هاي آن طرف تصوير اين افراد را نمايش دهند؟

پس از او بازيگر مطرح سينماي فارسي يعني ناصر ملك مطيعي روي سن آمد. بازيگري كه مدت‌هاست خبري از او در هيچ جمعي نيست و سخني نمي‌گويد، خودش نيز به همين موضوع اشاره كرد و ضمن تاكيد بر اينكه مدت‌هاست مي‌خواهم با مردم سخن بگويم گفت: من حب و بغضي نسبت به چيزي ندارم و اگر روزي هزار بار سجده شكر كنم باز هم كم است. درباره سينماي گذشته بحثي نمي‌كنم. ما خواستيم كاري كنيم كه جزو كاروان سينماي ايران باشيم اما تكنيك، سواد سينمايي و ابزار ما را از اين مسير بازداشت با اين حال لنگ لنگان خود را به نقطه كنوني رسانديم.

ملك‌مطيعي با اشاره به سريال «سلطان صاحبقران» گفت: اگر ما سهمي در بعضي آثار داريم خوشحال مي‌شويم كه از ما يادي كنند. من عاشق سريال «سلطان صاحبقران» بودم چون نمي‌شود كسي عاشق اميركبير نباشد. من با افتخار تمام در اين نقش بازي كردم و البته نمي‌گويم توانستم يا نه با اين حال اين نقش براي من يك خاطره و يك يادگار بود.

اين بازيگر قديمي و مطرح سينما با اشاره به اينكه من دست تمام كساني را كه با آنها كار كردم، مي‌بوسم ،گفت: در آن زمان اين‌گونه نبود كه ما رفاقت و لوطي‌گري خود را سر كارهاي سطحي بگذاريم و سعي مان براي آن بود كه بتوانيم كار خوب انجام دهيم.

او در ادامه سخنانش با شوخي فضا را تلطيف كرد و گفت: من ۸۵ سال دارم و كمردرد و پادرد دارم البته خودم فكر مي‌كنم ۲۵ سال دارم كه اين سخنان او با تشويق ممتد مردم همراه شد.

او همچنين با اشاره به منوچهر اسماعيلي، گوينده پيشكسوت درباره تاثير دوبله بر فيلم‌هاي سينماي ايران عنوان كرد: «من اينجا منوچهر اسماعيلي را ديدم كه او هم افتخار دوبله ما است. ما در زمان قديم ابتدا نمي‌دانستيم در فيلم‌ها چگونه بايد حرف بزنيم و دوبله نقش بسياري در موفقيت اين كارها داشت.» ملك‌مطيعي در پايان سخنان خود گفت: «اميدوارم خداوند حق‌شناسي را از من نگيرد، اينجا سرزمين پدران و مادران من است و من هيچگاه آن را ترك نمي‌كنم. هيچ توقعي هم از هيچ مسوول و دستگاهي ندارم و شما در تمام اين سال‌ها يك مقاله از من نمي‌بينيد كه از كسي انتقاد كرده باشم.»

در ادامه اين مراسم براي پرويز بهرام كيك آوردند و اين دوبلور پيشكسوت كيك تولدش را فوت كرد. بهرام با كارشناسي حقوق قضايي كار دوبله را از سال 28 با حضور در دوبله فيلم ايتاليايي هنرپيشه شروع‌كرد. بدون شك يكي از ماندگارترين اجراهاي او را مي‌توان در مستند «جاده ابريشم» دانست كه با خاطره جمعي گره‌خورده است و با گوش‌ ايرانيان آشنا است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون