• ۱۴۰۳ دوشنبه ۸ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5821 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۸ مرداد

با بالا گرفتن تنش‌ها در مرز لبنان حزب‌الله، اسرايیل را تهدید کرد

آتش بر ‌‌فرازجولان آماده‌باش در شمال!

به ادعای منابع عبری، در پی حمله و وقوع انفجارهایی در شهرک مجدل شمس در منطقه جولان اشغالی، دست‌کم 14 تن کشته و حدود 30 نفر نیز مجروح شدند. رژیم اسرايیل مدعی است که موشک از سوی حزب‌الله به این منطقه پرتاب شده، اما به گزارش خبرگزاری المیادین، محمد عفیف، مسوول روابط عمومی حزب‌الله لبنان اعلام کرد که این جنبش قاطعانه حمله به شهرک مجدل شمس را تکذیب می‌کند. عفیف تاکید کرد: ما قاطعانه ادعاهای برخی رسانه‌های دشمن درخصوص حمله به مجدل شمس در جولان اشغالی را تکذیب می‌کنیم. در همین رابطه، اسکای نیوز عربی به نقل از منابع حزب‌الله در خبری اعلام کرد که این جنبش به سازمان ملل اطلاع داده است که هرگونه ماجراجویی نابخردانه اسرايیل در رابطه با حوادث مجدل شمس پاسخ ویرانگر حزب‌الله را در پی خواهد داشت. همچنین، منابع لبنانی گزارش دادند که حزب‌الله به یونیفل، نیروی بین‌المللی حافظ صلح مسوول حفظ صلح در جنوب لبنان، اطلاع داده است که به هر اقدام تلافی‌جویانه اسرايیل پاسخ کوبنده‌ای خواهد داد، حتی اگر این پاسخ به رویارویی همه‌جانبه منجر شود. به گزارش رویترز، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای لبنان و ريیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان بامداد روز یکشنبه پس از حمله مرگبار در این منطقه که باعث افزایش تنش‌ها شد، خواستار حداکثر خویشتنداری در مرز لبنان و اسرايیل شد.

همزمان جنگنده‌های رژیم اسرايیل اطراف روستای «العباسیه» در شهر «صور» لبنان را با ۲ موشک هدف قرار دادند. در این سری حملات همچنین روستاهای «کفر کلا»، اطراف روستای «البرج الشمالی» و روستای «طیرحرفا» نیز بمباران شده است. همچنین اخباری وجود دارد دال بر اینکه روستای الخیام در جنوب لبنان نیز دو نوبت بمباران شده است. منابع محلی از وقوع آتش‌سوزی در این شهرک در پی حمله ارتش اسرايیل خبر دادند. ازسوی دیگر برخی منابع محلی لبنانی از شنیده شدن صدای انفجار در منطقه بقاع در جنوب لبنان خبر دادند. براساس گزارش منابع لبنانی، پرواز پهپادهای ارتش رژیم اسرايیل بر فراز آسمان منطقه بقاع دیده می‌شود و صدای انفجار در این منطقه نیز به گوش می‌رسد. منابع لبنانی همچنین گزارش دادند که جنگنده‌های اسرايیلی شهرک طاریا در بقاع لبنان را نیز هدف حمله هوایی خود قرار دادند. این حمله پس از آن رخ داد که رژیم اسرايیل مدعی شد که منطقه مجدل شمس در جولان اشغالی سوریه هدف حمله موشکی حزب‌الله قرار گرفته است. در این حمله تاکنون ۱۱ اسرايیلی کشته و ۴۰ تن دیگر زخمی شدند. گفته می‌شود ارتش رژیم اسرايیل در حالت آماده‌باش قرار دارد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم اسرايیل مدعی شد حادثه مجدل شمس «جدی‌ترین حمله به غیرنظامیان اسرايیلی» از زمان حمله حماس در 7 اکتبر به اسرايیل است. هاگاری در نشست خبری و در گفت‌وگو با خبرنگاران ادعا کرد حزب‌الله در تلافی حمله اسرايیل در اوایل روز شنبه که منجر به کشته شدن چهار عضو جنبش حزب‌الله شد، موشکی با «کلاهک غیرعادی بزرگ» به سمت جولان شلیک کرد. هاگاری مدعی شد این انفجار در پی اصابت موشک فلق-1 ساخت ایران با کلاهک 100 پوندی بود و تنها حزب‌الله چنین موشک‌هایی در لبنان دارد. یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرايیل نیز با تکرار ادعای دیگر مقامات این رژیم، حزب‌الله را مسوول انفجار مجدل شمس دانست و گفت حزب‌الله باید هزینه آن را پرداخت کند. این ادعاهای مقامات رژیم اسرايیل در‌حالی است که یک مقام امریکایی نیز در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان مدعی شد ارزیابی امریکا این است که حزب‌الله این موشک را شلیک کرده است. یک مقام امریکایی دیگر اما به رویترز گفت که مقامات حزب‌الله به سازمان ملل اطلاع داده‌اند که این حادثه نتیجه اصابت یک موشک رهگیر اسرايیلی به زمین فوتبالی در شهرک مجدل شمس بوده است. در پاسخ به ادعاهای رژیم اسرايیل، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نسبت به هرگونه «ماجراجويی جدید اسرايیل در قبال لبنان» اکیدا هشدار داد و گفت: «هرگونه اقدام جاهلانه اسرايیل می‌تواند زمینه‌ساز توسعه دامنه بی‌ثباتی، ناامنی و آتش جنگ در منطقه گردد.» 
در همین رابطه، مقامات امریکایی به اکسیوس گفتند دولت بایدن به‌ شدت نگران است که این حمله موشکی به رویارویی تمام‌عیار بین اسرايیل و حزب‌الله منجر شود. دولت بایدن ماه‌هاست نگران اشتباه محاسباتی از سوی طرفین درگیری است که می‌تواند به جنگی منطقه‌ای بدل شود. اخیرا و در پی تشدید حملات اسرايیل به مناطقی در لبنان و ترور فرماندهان و شخصیت‌های حزب‌الله، در پاسخ، مقاومت لبنان نیز حملات خود را علیه اهداف اسرايیلی در سرزمین‌های اشغالی تشدید کرده است. اگرچه هر دوطرف گفته‌اند که خواهان رویارویی تمام‌عیار نیستند، ناظران معتقدند تشدید درگیری‌ها می‌تواند به نقطه جوش برسد. از سوی دیگر، مقامات امریکایی همچنین نگران هستند که بدون آتش‌بس در غزه، احتمال وقوع جنگ بین اسرايیل و حزب‌الله محتمل‌تر شود؛ گزاره‌ای که می‌تواند بحران منطقه‌ای را تشدید کند و پای امریکا را به درگیری بکشاند. مقامی امریکایی به اکسیوس گفت: آنچه امروز اتفاق افتاد می‌تواند محرکی باشد که ما 10 ماه نگران آن بوده‌ایم و سعی کرده‌ایم از آن اجتناب کنیم.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرايیل در گفت‌وگو با اکسیوس مدعی شد که حزب‌الله از همه خطوط قرمز عبور کرده است و پاسخ نیز بر همین اساس خواهد بود. در پی این حادثه، دفتر نخست‌وزیری رژیم اسرايیل اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرايیل سفر خود به امریکا را نیمه‌کاره رها کرده و به سرزمین‌های اشغالی بازگشته است. کابینه امنیتی اسراييل روز یکشنبه تشکیل جلسه داد تا در مورد پاسخ به این حمله گفت‌وگو کند. قوانین اسرايیل کابینه امنیتی را ملزم می‌کند تا عملیات نظامی را تایید کند که می‌تواند منجر به رویارویی تمام‌عیار شود. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان تمامی اعمال خشونت‌آمیز و تجاوزکارانه علیه غیرنظامیان را محکوم کرد و خواستار توقف فوری خشونت شد. او گفت که هدف قرار دادن غیرنظامیان نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

به گزارش سی‌ان‌ان، برت مک گورک و آموس هوخشتاین، مشاوران بایدن، ريیس‌جمهور امریکا نیز پس از حمله موشکی با مقامات اسرايیلی و لبنانی صحبت کردند. هوخشتاین در مورد وضعیت بحرانی با ولید جنبلاط، یکی از رهبران جامعه دروزی لبنان گفت‌وگو کرد و نسبت به پیامدهای آن ابراز نگرانی کرد. جنبلاط در بیانیه‌ای گفت که به هوخشتاین گفته است که امریکا باید تجاوز اسرايیل به لبنان و غزه را متوقف کند. این حادثه در بحبوحه مذاکرات فشرده بین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و تیمش با مقامات کاخ سفید بر سر پیشنهاد توافق آتش‌بس و تبادل اسرای اسرايیلی در غزه رخ داد. دفتر نتانیاهو اعلام کرد که او عصر یکشنبه، ساعاتی زودتر از زمان برنامه ریزی شده، واشنگتن را ترک می‌کند. سخنگوی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل گفت: فرمانده یونیفل با اسرايیل و لبنان در تماس است تا تنش‌ها در این منطقه کاهش یابد.

سخنگوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید این حمله را هولناک خواند و آن را محکوم کرد. سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز با تکرار ادعاهای خود علیه ایران و جنبش‌های مقاومت گفت: قلب ما با خانواده‌های کسانی است که امروز عزیزان خود را از دست داده‌اند. همان‌طور که جهان امروز شاهد آن بود، اسرايیل همچنان با تهدیدات شدیدی برای امنیت خود مواجه است. حمایت ما از امنیت اسرايیل در برابر گروه‌های متحد ایران، از جمله حزب‌الله لبنان، آهنین و تزلزل‌ناپذیر است.

در این رابطه، برخی منابع مدعی‌اند در سفر اخیر نتانیاهو به ایالات‌متحده، او مجوز حمله به لبنان را از کاخ سفید دریافت کرده است. یووال ملکا، مقام سابق اطلاعاتی و امنیتی اسرايیل در 25 جولاي به رسانه‌های عبری گفت که واشنگتن مواضعش را برای جنگ گسترده‌تر در لبنان روشن کرده است. ملکا به کانال 14 اسرايیل گفت: طبق اطلاعاتی که از هیات اسرايیلی در واشنگتن دریافت کردم و آنچه می‌دانم، نتانیاهو در ایالات‌متحده مجوز برای جنگ در لبنان را دریافت کرده است. انتظار می‌رود زمانی که او به کشور می‌رسد، به لبنان نیرو اعزام کند. نتانیاهو این هفته برای سخنرانی در کنگره و گفت‌وگو با مقامات از واشنگتن بازدید کرد. به ادعای یکی دیگر از تحلیلگران امنیتی در رسانه‌های عبری، ارتش اسرايیل به کابینه پیام داده است که زمان برای یک جنگ گسترده علیه لبنان فرا رسیده است. امیر بوهبوت، سردبیر نظامی و تحلیلگر ارشد دفاعی سایت خبری والا اسرايیل در 24 جولاي گفت: ارتش اسرايیل برای یک تهاجم زمینی قابل‌توجه در لبنان آماده است و به مقامات اسرايیلی هشدار داد هرگونه تاخیر زمانی به نفع حزب‌الله خواهد بود. او افزود: ارتش اسرايیل در حال ارسال پیامی به کابینه است که «ما در اوج آمادگی برای جنگ در شمال (سرزمین‌های اشغالی) هستیم و اکنون زمان مناسبی است.» ناظران مدعی‌اند باتوجه به تحولات اخیر در منطقه و عدم دستیابی به آتش‌بس در غزه، احتمال رویارویی حزب‌الله و ارتش اسرايیل بیش از هر زمان دیگری است. در چنین شرایطی، میانجی‌های اسرايیل و حماس به تکاپوی بیشتری برای آخرین امیدها به دستیابی به آتش‌بس را آغاز کرده‌اند. قرار است هیات‌های مذاکره‌کننده در رم، پایتخت ایتالیا دور هم جمع شوند تا شاید به آخرین دور از مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا شانس دوباره‌ای بدهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
تنفيذ راي‌ ملت به رییس جمهور نخستين اقدام براي معماري كابينه اصلاح‌طلب صبح‌ بخير آقاي رييس‌جمهور آتش بر ‌‌فرازجولان آماده‌باش در شمال! راه‌‌هاي نرفته در خودروسازي ايران لحظه ‌نوشِ نگرانِ ما دولت ائتلافی یا دولت وحدت ملی؟ چه شخصيتي بايدوزير آموزش و پرورش شود نياز به يك دولت نيرومند و پاسخگو عارف مطلوب‌ترين گزينه پزشكيان افسانه‌هاي حقوق سياسي ايران سناریوهای جنگ علیه لبنان سند چشم‌انداز ايران براي ايران و براي يك زندگي معمولي توسعه پایدار و عدالت آقاي پزشكيان! دولت خودتان را تشكيل بدهيد اولویت‌های سیاست خارجی دولت و توصیه‌های رهبری چرا وزير نفت آينده بايد چهره‌اي بين‌المللي باشد ؟ عارف؛ واضع سند چشم‌انداز، خالق عسلويه برای ارتقاي راهبردي تشكيلات زنان دولت ائتلافی یا دولت وحدت ملی؟ چه شخصيتي بايد وزير آموزش و پرورش شود نياز به يك دولت نيرومند و پاسخگو عارف مطلوب‌ترين گزينه پزشكيان افسانه‌هاي حقوق سياسي ايران