• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۵ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5873 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۵ مهر

دیپلماسی پس از بازدارندگی

عباس عراقچی در سوریه: ابتکاراتی در زمینه آتش‌بس در لبنان و در غزه وجود دارد

عليرضا مجيدي در گفت‌وگو با «اعتماد» : ايران گزينه‌هاي زيادي دارد  ورود امریکا به ماجراجويي اسراييل مشروط است

 

 

گروه سیاسی

«ابتکاراتی در زمینه آتش‌بس در لبنان و غزه وجود دارد که امیدواریم به نتیجه برسد.» این عباراتی است که عباس عراقچی بلافاصله پس از ورود به سوریه در جمع خبرنگاران مطرح کرده است. راهبردی که ایران همزمان با عملیات صادق‌2 از آن بهره می‌برد تا راهبرد دیپلماسی و میدان را مانند یک شمشیر دو‌لبه به کار گرفته و زمینه پایان دادن به مصائب مردم غزه و لبنان را فراهم سازد. ایران در عین حال که با استفاده از عملیات وعده صادق 2 تلاش می‌کند بازدارندگی مدنظر خود را در سطح منطقه گسترش بدهد با استفاده از دیپلماسی نیز به دنبال پایان دادن به تنازعاتی است که مشکلات بسیاری را برای مردم منطقه ایجاد کرده است. به این دلیل است که از یک طرف، پزشکیان راهی قطر می‌شود و با رهبران حماس و رهبران قطر دیدار می‌کند و از سوی دیگر عراقچی وزیر خارجه کشور راهی لبنان و سوریه می‌شود تا در خط مقدم رویارویی با صهیونیست‌ها هماهنگی‌های لازم انجام شود. اما ابتکار عملی که عراقچی از آن سخن می‌گوید باید 2شاخص مهم را داشته باشد. شروطی که عراقچی آن‌را در لبنان اینگونه تشریح می‌کند: « اولا حقوق مردم لبنان رعایت شده باشد و مورد پذیرش مقاومت باشد و ثانیا این آتش‌بس همزمان با آتش بس غزه باشد.»

خبر حضور عباس عراقچی در فضای ملتهب کشورهای لبنان و سوریه در شرایطی که اسرايیل تهدیداتی جدی در خصوص مقابله با هواپیماهایی که از مقصد تهران راهی بیروت شوند، داشت، بازخوردهای مثبت بسیاری در فضای داخل کشور و منطقه پیدا کرد. ایرانیان با نگرانی تصاویر فرود پرواز عراقچی در فرودگاه بیروت را در میان آتش و دود برآمده از حمله اسرايیل رصد می کردند. عراقچی اما بدون توجه به تهدیدات اسرايیلی‌ها روز جمعه در لبنان و روز شنبه در سوریه را صرف رایزنی و گفت‌وگو با مقامات این دو کشور کرد. در شرایطی وزیر امور خارجه کشورمان با دستور مسعود پزشکیان، ريیس جمهور به لبنان سفر کرد که رژیم صهیونیستی تلاش داشت با محاصره سیاسی و امدادی لبنان، قدرت‌نمایی کند.

سفر عراقچی اما در تداوم دکترین وفاق مسعود پزشکیان نمود یافت، راهبردی که تلاش می‌کند در عرصه داخلی و خارج کشور، بر نقاط اشتراک تاکید کرده و زمینه بهبود مناسبات ارتباطی را فراهم سازد. اسماعیل بقایی هامانه، سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه شخصی خود در پیام‌رسان‌ ایکس از ورود عراقچی به سوریه خبر داد و نوشت: عراقچی وزیر امور خارجه و هیأت همراه برای انجام دیدار رسمی از سوریه وارد دمشق شد. عراقچی اما بلافاصله پس از حضور در دمشق در جمع خبرنگاران اعلام کرد، ابتکاراتی در زمینه آتش‌بس در لبنان و غزه وجود دارد و در این خصوص رایزنی‌هایی صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد ولی متاسفانه دشمنی‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد. وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به سوریه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: هدف من از سفر به دمشق ادامه رایزنی‌ها نسبت به تحولات منطقه است، در بیروت رایزنی‌های بسیار مهمی را با مقامات دولتی لبنان داشتیم. جهت مشورت‌ها و رایزنی‌های بیشتر ادامه گفت‌وگوها را در دمشق با مقامات دولت سوریه خواهیم داشت. ما همواره نسبت به تحولات منطقه در رایزنی نزدیک با دوستان خود در دولت سوریه بودیم. مهم‌ترین بحث روز، بحث آتش بس در لبنان به ویژه در غزه است. عراقچی افزود: ابتکاراتی در این زمینه وجود دارد، رایزنی‌هایی صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد ولی متاسفانه دشمنی‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد، همانطور که از ابتدا هم معتقد بودیم، رژیم صهیونیستی جز زبان زور، جنگ و جنایت زبان دیگری را بلد نیست و به جنایات خودش هر روز در بیروت ،جنوب لبنان و غزه ادامه می‌دهد و این احتیاج به یک تلاش جمعی در جامعه جهانی برای توقف جنایت‌ها دارد. وزیر امور خارجه تصریح کرد: به هر حال تلاش‌های ما ادامه دارد و امیدوار هستیم که بتوانیم با دوستان خود در دمشق به تفاهم بیشتری برای گام‌های بعدی برسیم. بحث‌های دوجانبه ما بسیار گسترده است در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ارتباطات خوبی را با دولت سوریه داریم که طبیعی است که مروری بر آنها خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم که موانع موجود را برطرف و زمینه‌های جدیدی را پیدا کنیم و روابط را بهتر از گذشته ادامه دهیم. در خصوص بحث‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هم همواره بحث‌های خوبی داشتیم و طبیعی هست الان به دلیل شرایط خاص منطقه این بحث‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

بشار اسد در دیدار با عراقچی

سفر عراقچی حاوی پیام ایستادگی در برابر تهدیدهای رژیم صهیونیستی است

سیدعباس عراقچی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که برای دیدار رسمی با مقام های دولت سوریه به دمشق سفر کرده است، دیروز با بشار اسد ريیس جمهور عربی سوریه دیدار کرد. ريیس جمهور سوریه در دیدار با عراقچی اعلام کرد : سفر وزیر امور خارجه ایران به منطقه همزمان با خطبه نصر بسیار معنادار و حاوی پیام قوت و ایستادگی ایران در برابر تهدیدهای غیرقانونی و تحرکات مجرمانه رژیم صهیونی توصیف کرد و شایسته تقدیر دانست.

در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با ابلاغ سلام‌های گرم مقام معظم رهبری و ريیس جمهور، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران راجع به تحولات منطقه را تشریح کرد. عراقچی با تاکید بر ادامه حمایت همه‌جانبه ایران از سوریه و مقاومت برای مقابله با اشغالگری و جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی، این موضع اصولی را در راستای حراست از صلح و ثبات منطقه و حمایت از امنیت ملی کشورهای منطقه توصیف کرد.

ريیس جمهور سوریه ضمن قدردانی از حمایت‌های دولت و ملت ایران و ابلاغ سلام و تحیت به رهبری معظم انقلاب و رییس جمهور محترم، از مواضع مسوولانه و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مردم مظلوم فلسطین و حمایت موثر از اصل تعیین سرنوشت و حق دفاع و مقاومت علیه اشغالگری و تجاوز دشمن صهیونی تمجید کرد و بر اهمیت تلاش همه‌جانبه بین‌المللی برای پایان دادن به ماجراجویی‌های مجرمانه رژیم اشغالگر تاکید کرد. بشار اسد همچنین اصل سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منطقه همزمان با خطبه نصر و تنها چند روز بعد از عملیات موشکی مشروع و شجاعانه نیروهای مسلح ایران علیه اهداف نظامی رژیم متجاوز اشغالگر را بسیار معنادار و حاوی پیام قوت و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدهای غیرقانونی و تحرکات مجرمانه رژیم صهیونی توصیف کرد و شایسته تقدیر دانست.

 

عراقچی در دیدار با وزیر امور خارجه سوریه

تقویت تحرکات دیپلماتیک برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی ضروری است

قبل از دیدار با رییس جمهور سوریه، عراقچی با وزیر امور خارجه سوریه دیدار کرد. در این دیدار، طرفین با مرور آخرین تحولات روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و امنیتی، در خصوص راه‌های تقویت همکاری‌ها و اجرایی کردن کامل توافق‌ها و تفاهم های منعقده فیمابین دو کشور تبادل نظر کردند. طرفین همچنین با بررسی آخرین تحولات منطقه، از جمله وضعیت ناگوار انسانی ناشی از استمرار نسل‌کشی فلسطینیان و تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی به لبنان، بر ضرورت بسیج همه امکانات دیپلماتیک برای جلب توجه جامعه جهانی به این فجایع و توقف فوری جنگ‌افروزی دشمن صهیونیستی تاکید کردند. وزیر خارجه سوریه نیز اهمیت هماهنگی روزافزون بین دو کشور در سطح سازمان‌های بین‌المللی را برای مقابله با یکجانبه‌گرایی و روندهای معارض با حاکمیت قانون و ناقض حقوق بین‌الملل یادآور شد و بر استفاده از ظرفیت گروه کشورهای همفکر جهت تحقق این هدف تاکید کرد.

عراقچی همچنین با انتقاد شدید از بی عملی شورای امنیت در قبال اعمال غیرقانونی و جنایات رژیم صهیونیستی به دلیل حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا و انگلستان از این رژیم و کارشکنی آنها در برابر هرگونه تصمیم‌گیری معنادار این نهاد، بیانیه مشترک اخیر 10 کشور غیر عضو شورا و مطالبه توقف فوری تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی را مهم دانست و خواستار تشدید تحرکات دیپلماتیک و سیاسی کشورهای اسلامی و عربی منطقه جهت وادارکردن حامیان رژیم به توقف جنایات رژیم اسرايیل شد. مقرر شد رایزنی‌ها و هماهنگی های دیپلماتیک بین دو کشور در این زمینه، توسط نمایندگی‌های دائم دو کشور در نیویورک و ژنو نیز دنبال شود.

 

عراقچی در نشست خبری با رسانه‌ها در دمشق مطرح کرد

عراقچی: پاسخ ایران به هر تجاوز رژیم صهیونیستی آشکا ر و قوی‌تر خواهد بود

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر دیروز در نشست خبری خود با رسانه‌های مختلف در دمشق اظهار داشت: پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی قوی‌تر خواهد بود. سفر من به سوریه بسیار خوب و موفقیت‌آمیز و در ادامه سفر به بیروت بود. یک هواپیما که حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم لبنان است، فردا به سوریه خواهد آمد. وزیر امور خارجه تصریح کرد: پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی آشکار و روشن و قوی‌تر خواهد بود. این موضوعی است که ما پیشتر ثابت کرده‌ایم و آن‌ها می‌توانند ما را بیازمایند. پیام سفرم به دمشق و بیروت این است که ایران همچنان تحت هر شرایطی در کنار جریان مقاومت باقی خواهد ماند.

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون