• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3123 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ آذر

تيغ زير گلوگاه شرم بغدادي

بازداشت همسر و پسر سركرده داعش در لبنان

يك دختربچه سوري در مرز تركيه در حال آماده كردن غذا|  به گزارش رويترز«برنامه جهاني غذايي» اعلام كرده است كه شماري از كشورها به وعده‌هاي مالي خود عمل نكرده‌اند و اگر وضعيت به همين شكل ادامه پيدا كند، حدود يك ميليون و ۷۰۰ هزار پناهجوي سوري در كشورهاي نام‌برده، در معرض خطر گرسنگي قرار خواهند گرفت. علاوه بر افرادي كه به كشورهاي همسايه پناه برده‌اند، بيش از چهار ميليون و ۲۰۰ هزار سوري در كشور خود آواره شده‌اند. اين افراد نيز علاوه بر گرسنگي، با خطر مرگ بر اثر سرماي زمستاني مواجه هستند.

گروه تروريستي داعش كه گروگان‌هاي بسياري از كشورهاي مختلف در اختيار دارد، حالا با اقدام مقابله به مثل روبرو شده است. شايد اسارت هيچ عضو ديگر داعش به اندازه اسارت همسر و فرزند سركرده اين گروه تروريستي مهم نباشد. خبرگزاري رويترز اين خبر را به نقل از منابع خبري خود در محافل امنيتي لبنان منتشر كرده است. اما هنوز منابع رسمي لبناني اظهارنظري رسمي در رد يا تاييد آن نداشته‌اند. با اين حال بر اساس گزارش رويترز منابع خبري از لبنان گزارش داده‌اند كه ماموران مرزي اين كشور يكي از همسران ابوبكر بغدادي، رهبر داعش و پسر او را در مرز با سوريه بازداشت كرده‌اند.
براساس اين گزارش، زن و فرزند رهبر داعش در نظر داشتند با گذرنامه جعلي وارد لبنان شوند كه توسط ماموران مرزباني لبنان بازداشت شدند.
منابع لبناني از ذكر نام و مليت زني كه يكي از همسران ابوبكر بغدادي عنوان شده، خودداري كرده‌اند. اما خبرگزاري فرانسه ضمن اينكه به نقل از يك منبع امنيتي لبناني گفته است كه همسر و پسر رهبر داعش توسط ماموران ضد اطلاعات ارتش بازداشت شده‌اند، افزوده است كه زن بازداشتي، شهروند سوريه و پسرش هم حدودا هشت ساله است.
روزنامه السفير، چاپ لبنان هم، با انتشار اين خبر، نوشته است كه زن و كودك چند روز پيش بازداشت شده، به مكاني مخفي انتقال يافته‌اند تا از آنان تحقيقات شود. به نوشته اين روزنامه، بازداشت اين افراد با هماهنگي با تشكيلات اطلاعاتي خارجي صورت گرفته است. بازداشت اين دو نفر، مي‌تواند به عنوان اهرمي براي فشار وارد كردن بر رهبر داعش براي آزادي نظاميان لبناني باشد كه در اسارت داعش هستند. داعش كه در ويديوي اخير خود سربازان سوري را به شكل دسته جمعي گردن زده است، تهديد كرده كه اين گروگان‌هاي لبناني را نيز به قتل خواهد رساند.
اما مي‌توان اين گمانه‌زني را هم در نظر داشت كه سفر اين افراد از خانواده بغدادي به لبنان مي‌توانست سرآغاز عمليات‌هاي تروريستي جديد در اين كشور باشد. لبنان ماه گذشته ميلادي در عمليات‌هاي گسترده توانست سايه تروريست‌هاي وابسته به داعش و جبهه نصرت از طرابلس را كم كند. اما گروه تروريستي داعش برنامه‌هاي خود در كشورهاي مختلف خاورميانه را گسترش داده است. اين گروه روز گذشته با صدور بيانيه‎اي مسووليت تيراندازي اخير در پايتخت عربستان سعودي كه به زخمي شدن يك دانماركي منجر شد را پذيرفت. اين گروه تروريستي همچنين وعده داده كه در آينده بر حملات مسلحانه خود در عربستان خواهد افزود.
اين در حالي است كه هنوز سرنوشت شخص ابوبكر بغدادي در پرده‌يي از ابهام قرار دارد. اوايل ماه گذشته (نوامبر)، گزارش‌هايي انتشار يافت حاكي از اينكه بغدادي در جريان حمله هوايي نيروهاي ائتلاف بين‌المللي ضد داعش به هدفي در داخل خاك عراق كشته يا زخمي شده است. پس از آن، سخنگوي داعش با تاكيد بر اينكه خليفه اين گروه زنده است، از پيروان اين گروه خواست براي بهبودي او دعا كنند. چند روز بعد، وبسايت‌هاي وابسته به داعش يك نوار صوتي را منتشر كردند و گفتند كه اين نوار حاوي پيام ابوبكر بغدادي است.

داعش تحت رهبري ابوبكر بغدادي

پس از آنكه در ماه ژوئن سال جاري، بر شهر موصل و بخش‌هايي از خاك عراق مسلط شد و اعلام كرد كه در اراضي‌اي كه در عراق و سوريه تصرف كرده‌ دولت تشكيل مي‌دهد و ابوبكر بغدادي را به عنوان خليفه و رهبر دولت اسلامي مورد ادعاي داعش معرفي كرد. امريكا براي يافتن بغدادي جايزه‌يي ۱۰ ميليون دلاري تعيين كرده است. بغدادي از سال ۲۰۱۰ در راس گروه داعش قرار دارد و آن را از يك شاخه محلي القاعده به يك نيروي نظامي فرامليتي تبديل كرده است. همه اين خبرها در حالي منتشر مي‌شود كه برخي منابع از تغيير استراتژي امريكا در قبال داعش خبر مي‌دهند. ظاهرا قرار است اين‌بار جنگنده‌هاي ائتلاف، رقه سوريه را به‌شدت بمباران كنند. به گفته كارشناسان، علت اصلي تغيير استراتژي جنگي امريكا در سوريه اين است كه رقه مركز فرمانروايي تروريست‌هاي داعش به شمار مي‌رود. اين در حالي است كه تاكنون هيچ كدام از مناطقي كه تحت كنترل اين گروه هستند، با اين شدت مورد حمله نيروهاي بين‌المللي به رهبري ايالات متحده امريكا قرار نگرفته‌اند. حتي كوباني كه در راس اخبار مربوط به حمله‌هاي داعش قرار دارد، شاهد اينگونه حمله‌هاي هوايي نبوده است. به گزارش ديده‌بان حقوق بشر سوريه كه مقر اصلي آن در لندن است، نيروي هوايي سوريه نيز حمله‌هاي خود به رقه را شدت بخشيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون