• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3123 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ آذر

اصلاحات در نهادهاي امنيتي عراق كليد خورد

اخراج 24 مقام ارشد از وزارت كشور

حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق پس از افشاي گزارش تكان‌دهنده درباره فساد در ارتش اين كشور تصميم گرفت 24 تن از مسوولان ارشد وزارت كشور را بركنار كند. اين اقدام گام جديدي در چارچوب طرح مبارزه با فساد در نهاد امنيتي و نظامي در عراق ارزيابي مي‌شود. فسادي كه در ماه ژوئن موجب سقوط موصل در عرض يك شب شد. نخست وزير عراق پيشتر نيز در سخناني در مقابل پارلمان كشورش تصريح كرد: خطرناك‌ترين فساد در نهاد امنيتي وجود دارد. بر اساس گزارش اخير نخست وزير عراق 50 هزار نام خيالي در پرونده‌هاي پرداخت حقوق در وزارت دفاع وجود دارد. به گفته عبادي گروه تحقيق تنها با بررسي يك دوره زماني يك ماهه توانستند به اين نتيجه برسند كه اسامي 50 هزار شخص خيالي در چهار بخش نظامي وجود دارد كه هدف از آنها بيش از هر چيز دريافت حقوق بوده است. به اذعان كارشناسان عراقي در ساختار نهادهاي امنيتي اين كشور به دليل عدم اصلاح آنها پس از سقوط رژيم بعث صدام، فساد غوغا مي‌كند و نقاط ضعف زيادي وجود دارد. زماني هم كه موصل سقوط كرد تصاوير در اينترنت نيز نشان مي‌داد كه سربازان عراقي پيش از آنكه از اردوگاه‌هاي خود در موصل در ژوئن گذشته فرار كنند، يونيفرم نظامي‌شان را با لباس غيرنظامي عوض مي‌كردند.
با اين حال تشكيل دولت جديد عراق در سايه وحدت ملي در اين كشور، موجب تقويت ارتش عراق به وسيله نيروهاي داوطلب مردمي شده است. اين نيروها با همكاري پيشمرگ‌هاي كرد توانسته‌اند بخش‌هاي زيادي از تصرفات داعش را از كنترل اين گروه تروريستي خارج كنند. اكنون ارتش عراق، نيروهاي مردمي و پيشمرگ‌ها در حال پيشروي در استان انبار هستند. بر اساس گزارش‌ها داعشي‌ها كه احتمالا ناگزير به ترك عراق مي‌شوند اكنون بر شدت جنايات خود افزوده‌اند.
بر اساس گزارش اخير وزير دفاع عراق گروه تروريستي داعش پيش از آنكه مجبور به عقب‌نشيني از ديالي شود بيشترمساجد را بمب‌گذاري كرده و آنها را منفجر كرده است. در همين حال نيروهاي پيشمرگ كرد 13 روستا را از دست تروريست‌هاي داعش در استان نينوا باز پس گرفته‌اند. به گزارش يك منبع نظامي عراقي اين درگيري‌ها ميان پيشمرگ‌ها و افراد مسلح داعش در دو محور كوير و مخمور در استان نينوا ادامه دارد.
در همين حال يك منبع امنيتي در استان صلاح الدين خبر داد نيروهاي نظامي گسترده متشكل از فرماندهي عمليات سامرا و پليس فدرال و نيروهاي داوطلب مردمي و جنگنده‌ها، عمليات نظامي گسترده‌يي را براي آزاد‌سازي مناطق جنوب تكريت و اطراف شهرستان بلد و ضلوعيه آغاز كردند و آنها همچنين مصمم هستند مسيري كه  بغداد و سامرا را به يكديگر متصل مي‌سازد از دست تروريست‌هاي داعش خارج سازند.

 

توافق بغداد و اربيل بر سر صادرات نفت

سلسله ديدارها و رايزني‌ها بين مقامات بغداد و اربيل به توافق نفتي انجاميده است. يك منبع آگاه تاكيد كرد كه مسوولان بغداد با دولت اقليم كردستان درخصوص صادرات نفت از ميدان‌هاي نفتي كركوك (از مناطق مورد مناقشه) و اقليم كردستان توافق كرده‌اند. براساس اين توافق، اربيل 250 هزار بشكه از ميدان‌هاي نفتي اقليم كردستان و 300 هزار بشكه از ميدان‌هاي نفتي كركوك را به صورت روزانه از طريق خطوط نفتي خود صادر مي‌كند. در مقابل، بغداد نيز دارايي‌هاي اقليم كردستان را كه حدود 17 درصد از بودجه عراق است، آزاد مي‌كند. براساس اين توافق، اين ميزان با توجه به بودجه هر سال عراق ثابت خواهد ماند. اين توافق از اوايل ژانويه 2015 اجرايي خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون