• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3123 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ آذر

تظاهرات خشم در اعتراض به تبرئه مبارك

تبرئه حسني مبارك، رييس‌جمهور اسبق مصر و به تعبير انقلابيون مصري ديكتاتور سابق اين كشور مي‌تواند اعتبار اعتراض‌هاي اخوان‌المسلمين عليه دولت حاكم بر قاهره را افزايش دهد. اگر چه اخواني‌ها متهم هستند كه نقش برجسته‌يي در انقلاب 25 ژانويه 2011 نداشتند اما بعد از انقلاب به واسطه انتخابات توانستند بر قدرت تكيه كرده و انقلاب را مصادره كنند، اما به همين اندازه اكنون جوانان مصري از دولت عبدالفتاح سيسي خشمگين هستند؛ دولتي كه با حمايت ارتش و بركناري قهري محمد مرسي رييس‌جمهوري مخلوع مصر در تابستان 2013 روي كار آمد. به عبارت ديگر احتمال مي‌رود جوانان انقلابي مصر به دليل بازگشت نظاميان به عرصه قدرت مصر و تبرئه حسني مبارك و اطرافيانش به اعتراض‌هاي قاهره بپيوندند.
البته به باور ناظران بين‌المللي در شرايط فعلي نيز گروه‌هاي ديگر به جز اخواني‌ها به دولت حاكم معترض هستند اما انسجام و وحدتي بين مخالفان سيسي وجود ندارد. با اين حال اخوان‌المسلمين كه تا هفته پيش طرفداران خود را با شعار ضد كودتا به تظاهرات در ميدان تحرير فرا مي‌خواند اكنون معترضان را براي اعلام مخالفت با تبرئه حسني مبارك به خيابان فراخوانده است.
بر اساس گزارش منابع مصري حسني مبارك با دستور مستقيم خود به تمامي نيروهاي امنيتي كشور دستور شليك گلوله به طرف تظاهرات‌كنندگان مصري در 25 ژانويه 2011 را صادر كرده و نيروي هوايي را به حالت آماده‌باش درآورده بود. در همان روز نيز ديوار صوتي در ميدان تحرير قاهره توسط جنگنده‌هاي ارتش مصر شكسته شده بود.
به گزارش الجزيره، ائتلاف حمايت از مشروعيت در فراخوان اخير خود از تمام مردم مصر خواسته است تا براي جلوگيري از پايمال شدن خون افراد كشته شده در جريان انقلاب و همچنين اعتراض به حكم تبرئه حسني مبارك، ديكتاتور سابق مصر در تمام شهرهاي اين كشور تظاهرات كنند. در همين راستا گفته مي‌شود از زمان اعلام حكم تبرئه مبارك تظاهرات‌هاي شبانه در شهرهاي مختلف مصر ادامه دارد. در همين حال، عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهوري مصر براي كاهش خشم مردم مصر نسبت به حكم تبرئه حسني مبارك، دولت را مكلف كرد تا مساله پرداخت غرامت به خانواده‌هاي قربانيان انقلاب عليه مبارك را مورد بررسي قرار دهد. وي همچنين از همگان خواست تا به حكم صادر شده از سوي دادگاه كشور احترام بگذارند. اما منابع خبري به نقل از هشام بركات، دادستان كل مصر گزارش مي‌دهند وي نيز اعلام كرده است شائبه‌هايي درخصوص حكم تبرئه حسني مبارك وجود دارد. وي همچنين مسوولان دادستاني را مكلف كرده تا شكايت صورت گرفته درخصوص حكم تبرئه مبارك، حبيب عادلي، علاء و جمال مبارك را در پرونده موسوم به مساله قرن مورد بررسي قرار دهند.

واكنش وزارت خارجه مصر به اردوغان

وزارت خارجه مصر با صدور بيانيه‌يي اظهارات اخير رييس‌جمهور تركيه را محكوم كرد و آن را ناشي از «ناداني و كوته‌نظري» مقامات تركيه دانست. وزارت خارجه مصر با ابراز شگفتي از ادامه انتقادات تركيه از دولت مصر اين اقدام را توهين به خواست و اراده مردم مصر در انقلاب‌ و انتخابات رياست‌جمهوري دانست. در اين بيانه وزارت خارجه مصر گفته است «با وجود تلاش قاهره براي ناديده گرفتن اين ادعاها رييس‌جمهور تركيه همچنان به ادعاهاي جاهلانه و از روي بي‌مبالاتي خود ادامه داده و اصرار دارد بر ادعاهاي دروغين خود كه بر پايه و اساس توهمات ساخته شده پافشاري كند». رجب طيب اردوغان در نشستي خبري كه روز دوشنبه با «ولاديمير پوتين» همتاي روسي خود برگزار كرد بار ديگر از مصر و سياست‌هاي اين كشور انتقاد كرده بود. اردوغان پيشتر در نشست مجمع عمومي سازمان ملل با انتقاد از رييس‌جمهور مصر اعلام كرده بود كه ارتش عليه محمد مرسي كودتا كرد و بر همين اساس دموكراسي در مصر از بين رفته است. روابط تركيه و مصر بعد از بركناري «محمد مرسي» از رياست‌جمهوري مصر دچار تنش شده و در 24 نوامبر 2013 قاهره سفير تركيه را از كشورش اخراج كرد و به اين ترتيب سطح روابط دو كشور به كاردار تقليل پيدا كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون