• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3123 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ آذر

خبر كوتاه

اعطاي جايزه نوبل آلترناتيو  به اسنودن

ادوارد اسنودن، پيمانكار سابق آژانس امنيت ملي امريكا كه خبرسازترين مرد سال 2013 بود به همراه چهار شخصيت ديگر برنده جايزه نوبل آلترناتيو ۲۰۱۴ شد. اين جايزه روز دوشنبه در استكهلم در شرايطي به اسنودن اهدا شد كه او در مراسم حضور نداشت. ادوارد اسنودن كه به روسيه پناهنده شده، امكان شركت در مراسم دريافت جايزه نوبل آلترناتيو را نداشت و از راه ويديو به‌طور مستقيم ناظر ‌اين مراسم بود. اما پدر اسنودن و وكيل آلماني او در اين مراسم حضور داشتند.
اعضاي كميته انتخاب در توضيح اهداي اين جايزه معتبر به اسنودن اعلام كردند كه وي با جسارت و مسوولانه از شنود و كنترل بي‌سابقه دولتي كه نقض‌كننده حقوق اوليه فرآيندهاي دموكراتيك و قانون اساسي است، پرده برداشته است. گفتني است ادوارد اسنودن با افشاگري‌هايش در مورد جاسوسي‌هاي آژانس امنيت ملي امريكا از شهروندان و دولت‌ها، در تابستان سال ۲۰۱۳ به چهره‌يي جنجالي در جهان تبديل شد و بحث‌هاي گسترده‌يي را در اين رابطه دامن زد. پليس فدرال امريكا (اف بي‌آي) از آن زمان تاكنون حكم دستگيري وي را صادر كرده است. كميته جايزه نوبل آلترناتيو آن‌گونه كه اعلام كرده در نظر دارد مخارج پرونده حقوقي اسنودن را به عهده گيرد، زيرا اسنودن در صورت بازگشت به كشورش دستگير و محاكمه خواهد شد. به غير از ادوارد اسنودن، چهار شخصيت جهاني ديگر به نام‌هاي آلن راس‌بريجر، سردبير روزنامه گاردين بريتانيا، اسما جهانگير، فعال حقوق بشر پاكستان، بازيل فرناندو، همراه با كميسيون حقوق بشر آسيا و همچنين بيل مك‌كيبن فعال محيط‌زيست از امريكا، برندگان جايزه «نوبل آلترناتيو» در سال ۲۰۱۴ بودند.

 

شكاف قدرت در تل‌آويو

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل كه گرفتار بحران در كابينه راستگراي خود شده است، اعلام كرد اگر وزراي نافرمان از حمله به سياست‌هاي كابينه وي دست نكشند، خواستار انتخابات زودهنگام خواهد شد. ائتلاف بنيامين نتانياهو، درخصوص مسائل مختلفي از جمله بودجه سال 2015 ميلادي، مخارج بالاي زندگي، سياست‌ها نسبت به فلسطين دچار اختلاف و دودستگي شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون