• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3316 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۴ مرداد

گزارش «اعتماد» از ادامه روزهاي بحراني تيم محبوب پايتخت

پرسپوليس در قعر جدول

تيم برانكو با وجود نمايش خوب خود به خاطر اشتباهات فردي و دفاعي همچنان در ليگ برتر شكست مي‌خورد

گروه ورزش| باز هم صداي اعتراض هواداران، پيشكسوتان و كارشناسان به گوش مي‌رسد. يك امتياز از سه بازي نخست ليگ برتر پانزدهم و آمار هشت گل خورده در اين بازي‌ها نگراني‌ها را به اوج خود رسانده است. شايد براي همين هواداراني كه صبر كمي دارند، بعد از باخت سنگين تيم‌شان مقابل سپاهان در فولادشهر، شعار معروف «علي دايي» را سر دادند. انگار نه انگار كه همين علي دايي سال گذشته شروعي نا اميدكننده با پرسپوليس داشت و حميدرضا سياسي، رييس هيات‌مديره باشگاه بعد از باخت خانگي مقابل تراكتورسازي دايي را با آن هم حاشيه و جنجال از كار بركنار و حميد درخشان را جايگزين او كرد. آن تغييرات هيچ‌وقت كمكي به پرسپوليس نكرد و باعث شد تا آخرين روز فصل هم مشكلات براي تيم بزرگ پايتخت ادامه داشته باشد.

برانكو ايوانكوويچ امروز با مشكلات بسيار زيادي رو‌به‌رو شده است. پرسپوليس او پر از ضعف فني و تاكتيكي والبته اشتباهات عجيب و غريب بازيكنان است. اشتباهات خط دفاعي در بازي اول مقابل پديده مشهد باعث شد اين تيم نخستين دو امتياز فصل را مقابل چشم هوادارانش از دست بدهد. بازي دوم اما در اهواز اين ايمان صادقي جوان بود كه با اشتباه مرگبار خود، مقدمات باخت تيمش را فراهم كرد. خيلي‌ها اعلام كردند كه باخت پرسپوليس به استقلال خوزستان به خاطر اشتباهي بود كه ايمان صادقي براي گل اول داشت و سازمان و انسجام دفاعي تيم را با آن دفع توپ عجيب خود به هم ريخت. بازي پرسپوليس و سپاهان در هفته سوم ليگ برتر اما ديگر به همه ثابت كرد كه ساختار تاكتيكي دفاعي تيم برانكو ايوانكوويچ، از دروازه‌بان گرفته تا تمام بازيكنان خط دفاعي پراشتباه عمل مي‌كند. مقصر به هيچ عنوان يك نفر نيست. ضعف تاكتيكي و فني تيمي در كار دفاعي باعث شده ضريب اشتباهات بين بازيكنان بالا برود و همين مساله شانس حريفان را براي رسيدن به گل بيشتر در مقابل اين تيم بيشتر مي‌كند. اين مسائل باعث شده سرخ‌ها شروعي بسيار تلخ در ليگ برتر پانزدهم داشته باشند. آنها در پايان هفته سوم مهمان قعر جدول هستند و به پيشتازي رقبا و اعتراض شديد هواداران‌شان نگاه مي‌كنند. امروز مديريت، بازيكنان، كادر فني و مجموعه عوامل دست به دست هم داده‌اند تا پرسپوليس به جايي ملحق شود كه نامش از آنجا آمده است. از تاريخ! پرسپوليس امروز فقط با گذشته پرافتخار خود به حياتش ادامه مي‌دهد.

 

برانكو: ضعف دفاعي تيمم را قبول دارم

برانكو ايوانكوويچ قبول دارد كه تيمش مشكل دفاعي دارد و با اين اعتراف درباره تازه‌ترين شكست تيمش صحبت مي‌كند. او مي‌گويد: « تماشاگران از اين بازي لذت بردند. متاسفم كه باز هم هواداران‌مان را مايوس كرديم. البته من اين پيروزي را به سپاهاني‌ها تبريك مي‌گويم اما مطمئن هستم نتيجه مي‌توانست طور ديگري باشد. سپاهاني با تجربه كار كردند و من نمي‌توانم جلوي تجربه آنها را بگيرم. تيم داوري متاسفانه در جاهايي به ضرر ما كار كرد و در جاهايي ديگر هم مدافعان خودمان فرصت گلزني به حريف دادند. من معتقدم گل اول به احتمال زياد آفسايد بود. گل دوم را هم خودمان به سپاهان تقديم كرديم و گل سوم هم كه از روي نقطه پنالتي به ثمر رسيد بسيار مشكوك بود و حتي معتقدم نحوه ضربه پنالتي هم طبق قوانين فوتبال به ثمر نرسيد. ما جلوي قهرمان ايران بازي كرديم و نبايد موقعيت‌هاي گل را از دست مي‌داديم. اما در همين مسابقه دو پنالتي روي اميد عاليشاه گرفته نشد و من نمي‌دانم چرا اين اتفاقات رخ داد! البته من ضعف دفاعي تيمم را قبول دارم، از ابتداي فصل هم با اين مشكلات آشنا بودم اما بدانيد كه چند بازيكن جديد ما از جمله دروازه‌بان فقط پنج روز قبل از آغاز ليگ به جمع ما ملحق شدند. مايكل اومانا هم تازه به جمع ما اضافه شده است، چگونه مي‌توانستم اين بازيكنان را در يك مدت كوتاه با هم هماهنگ كنم.»

صحبت‌هاي برانكو درباره عملكرد خط دفاعي تيمش تا حدود بسيار زيادي براي معترضان قابل قبول نيست، چرا كه آنها معتقدند اين مربي بايد تحت هرشرايطي قبول مي‌كرد كه سيد جلال حسيني به پرسپوليس برگردد، چرا كه اين مدافع ملي‌پوش هم مي‌توانست ضريب اشتباهات خط دفاعي را كم كند و هم با استفاده از تجربيات باشگاهي و ملي و محبوبيتي كه بين هواداران دارد، نقش يك رهبر را در روزگاري كه مهرداد كفشگري بازوبند كاپيتاني پرسپوليس را بر بازو مي‌بندد ايفا كند! برانكو البته سيد جلال را نخواست و اين مساله شايد امروز بهانه خوبي به منتقدان داده كه ضعف خط دفاعي تيم را گردن برانكويي بيندازند كه بهترين مدافع ساليان گذشته فوتبال ايران را نخواست!

 

كاشاني: برانكو بايد پاسخگو باشد

جعفر كاشاني يكي از باسابقه‌ترين پيشكسوتان تاريخ باشگاه پرسپوليس است. اما حضور او در هيات‌مديره پرسپوليس مدت‌هاست كه حرف و حديث‌هاي بسيار زيادي به همراه داشته است. كاشاني در دو سال گذشته نه در بحث درآمدزايي كمكي به باشگاه داشته است و نه توانسته به عنوان رييس يا عضو هيات‌مديره بحران‌هاي داخلي تيم را مديريت كند. كاشاني اما در تمام مصاحبه‌هايش مي‌گويد كه بايد تلاش كرد تا پرسپوليس تبديل به يك باشگاه بزرگ مثل گذشته خود شود. اين آرزويي است كه جعفر كاشاني دارد اما براي رسيدن به آن نه قدمي تاكنون برداشته است و نه توانايي انجام چنين كاري را دارد. با اين وجود اين مقام مسوول هم بعد از شكست سرخپوشان از سپاهان، باخت را گردن داور مسابقات انداخته است و از برانكو هم خواسته درباره نتايج ضعيف و عملكرد تيم در كميته فني باشگاه پاسخگو باشد. رييس هيات‌مديره پرسپوليس مي‌گويد: «اگر انتظار داريم پرسپوليس نتيجه بگيرد بايد اين نكته را فراموش نكنيم كه تيم بزرگ ستاره‌هاي بزرگ مي‌خواهد. در حال حاضر پرسپوليس تيم جواني است كه آينده خوبي دارد، به شرطي كه اين بازيكنان جوان حداقل سه سال كنار يكديگر بازي كنند و دوباره به اين تيم آفتي زده نشود. البته تيم براي نتيجه‌گيري بايد از نظر امكانات و پشتيباني شرايط مناسبي داشته باشد. اگر به همين تيم نگاه كنيد كدام يك از بازيكنانش چهار يا پنج سال در پرسپوليس كنار يكديگر بازي كرده‌اند؟» كاشاني در خصوص هشت گل‌خورده پرسپوليس در سه بازي اخير و اينكه فقط يك امتياز كسب كرده است، تاكيد كرد: آمار پرسپوليس اصلاً خوب نيست. كميته فني باشگاه پس از هر بازي فيلم بازي را بررسي و آناليز مي‌كند و بازي با سپاهان نيز از اين قاعده مستثني نيست، بنابراين حتماً از برانكو مي‌خواهيم تا با حضور در كميته فني پاسخگو باشد.»

 

محصص: پرسپوليس هنوز مدعي است

«دلايل نتيجه نگرفتن پرسپوليس را هيچ كسي بهتر از برانكو ايوانكوويچ نمي‌داند چون از اواخر فصل قبل با اين تيم كارش را شروع كرذه و روي بازيكنانش شناخت داشته است. بايد بررسي كنيم كه چرا پرسپوليس حتي زماني كه خوب بازي مي‌كند گل مي‌خورد؟ برانكو مربي كاردان و باتجريه‌اي است.» مرتضي محصص با بيان اين مطلب اين‌گونه درباره شرايط پرسپوليس صحبت مي‌كند: «انتقاد كردن كار ساده‌اي است. وقتي قرار است اين انتقاد در رسانه‌ها مطرح شود، نقد ما بايد رنگ و بوي سازندگي داشته باشد و شامل راهكار باشد. به نظر من پرسپوليس بايد در خط دفاع شروع‌كننده داشته باشد. محسن بنگر مي‌تواند اين نقش را ايفا كند چون مدافع باتجربه‌اي است. درست است كه بازيكن ممكن است اشتباه كند اما نقاط ضعف و قوت بازيكن را بايد در طول فصل كنار هم گذاشته و بررسي كنيم نه اينكه بعد از يك يا دو بازي حسابش را از تيم جدا كنيم. پرسپوليس درون دروازه هم به تغيير نياز دارد. ايمان صادقي دروازه‌بان خوبي است كه بدون ترديد در آينده يكي از بهترين‌هاي ايران خواهد بود اما اكنون پرسپوليس به يك دروازه‌بان باتجربه نياز دارد. ليگ برتر با ليگ جوانان و اميد و حتي ليگ يك خيلي فرق دارد. صادقي تلاش مي‌كند و من او را مقصر نتايج تيم نمي‌دانم اما پرسپوليس بايد دروازه‌بان باتجربه‌اي داشته باشد. من اگر عضو كادر فني پرسپوليس بودم به برانكو پيشنهاد مي‌كردم كه دو يا سه بازيكن از خط مياني تيمش را به خط دفاع بياورد. تيم در خط دفاع آنچنان بازيكن سطح بالايي ندارد كه بتواند بازي‌سازي كند. بايد چند بازيكن خط مياني كه قدرت پاس خوبي دارند به خط مياني بيايند. اين كار را گوارديولا و بيلسا هم در فوتبال روز دنيا انجام داده‌اند. به نظر من پرسپوليس هنوز هم يك مدعي است و با همين كادر فني هم مي‌تواند موفق شود.» محصص در ادامه درباره نقش برانكو در نتايج ضعيف پرسپوليس و در انتقاد از زمزمه‌هاي بركناري او گفت: از زماني كه صفايي فراهاني رييس فدراسيون فوتبال بود و از تمرين‌هاي تيم ملي براي فدراسيون گزارش تهيه مي‌كردم برانكو را مي‌شناسم. او يك مربي اصولگراست كه اصول فوتبال را زير پا نمي‌گذارد. اين مساله از شخصيت او كنار زمين پيداست. برانكو با زمان بيشتر قطعا موفق خواهد بود چون كار اصولي انجام مي‌دهد. برانكو به زمان نياز دارد. مثال او مثال كسي است كه ساختماني را مي‌سازد. مي‌شود ساختماني را ظرف دو هفته بنا كرد اما اگر قرار باشد ان ساختمان سال‌هاي سال پابرجا باشد به زمان نياز است.

 

پيرواني: فقط هواداران لطمه مي‌بينند!

مدافع پيشين تيم فوتبال پرسپوليس با دفاع از عملكرد برانكو ايوانكوويچ از نحوه يارگيري اين تيم در فصل پانزدهم ليگ برتر انتقاد كرد. افشين پيرواني درباره وضعيت اين روزهاي پرسپوليس مي‌گويد: «هميشه ثبات در فوتبال نتيجه مي‌دهد اما پرسپوليس در چند سال اخير بارها مدير و مربي عوض كرده كه بعضي از آنها اصلا كار بلد نبودند. جنس پرسپوليس جور نيست. برانكو مربي بسيار خوبي است و من از او شناخت دارم اما ابزار خوبي در اختيار ندارد. مثلا 10 سال است كه تيم مدافع چپ خوب ندارد. نمي‌دانم چرا همه مشكلات مملكت ما حل شده الا دفاع چپ پرسپوليس! تيم به بازيكنان رو به جلو نياز دارد و مخصوصا بازيكنان خارجي تيم بايد اين‌گونه باشند. به عنوان يك هوادار از مسوولان پرسپوليس مي‌خواهم كه همدلي بيشتري داشته باشند. اكنون سيگنال‌هايي كه از درون تيم بيرون مي‌آيد خوب نيست. اين‌گونه فقط هوادار است كه لطمه مي‌بيند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون