• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3316 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۴ مرداد

ليگ فوتبال«‌ام‌ال‌اس» به مقصد ستاره‌هاي پير اروپا تبديل شده است

يك ايراني در ليگ ستارگان امريكا

علي ميرزايي/ ليگ ستارگان امريكا در راه توسعه است. هفتمين ليگ برتر جهان، بسياري از ستاره‌هاي اروپايي را با هدف افزايش جذابيت و درآمدزايي به خدمت مي‌گيرد. بد نيست يادي هم از « استيون بيت آشور» دفاع ايراني باشگاه «ونكوور وايت كپس» كانادا كنيم كه به همراه تيمش در اين ليگ حضور دارد؛ تيمي كه پس از 25 بازي صدرنشين ليگ امسال كنفرانس غرب است. هشت سال پس از انتقال بكهام به لس‌آنجلس گلكسي، اين مهاجم انگليسي خبر از بودجه 128 ميليون پوندي باشگاه براي جذب ستارگان پا به سن گذاشته ليگ اروپا مي‌دهد. استيون جرارد، رابي كين و جيوواني دوس سانتوس در «لس‌آنجلس گلكسي»، فرانك لمپارد، داويد ويلا و آندره پيرلو در «نيويورك سيتي» و ديديه دروگبا در «مونترال ايمپكت» كانادا تعدادي از ستارگان اين ليگ پر زرق و برق‌اند؛ بازيكناني كه هنوز هم مي‌توانند در بهترين تيم‌هاي اروپا بازي كنند.

 

آغاز تحول در ليگ نوپا

داربي هفته گذشته بين تيم‌هاي نيويورك رد بولز و نيويورك سيتي با حاشيه همراه بود، هواداران نيويورك رد بولز بنر تمسخر‌آميزي را رونمايي كردند كه در آن با كشيدن عكس پيرلو و لمپارد كه دست به عصا هستند، نوشته بودند: «سيتي، خانه بازنشستگان»؛ بايد نشست و ديدكه آيا اين ستاره‌ها مي‌توانند در اين ليگ موفق شوند يا نه؟ ستاره‌اي افت كرده مي‌تواند رهبر يك تيم ديگر باشد، زندگي حرفه‌اي ديويد بكهام و تكامل ليگ حرفه‌اي امريكا دليلي بر اين مدعاست؛ بازيكني كه در رئال مادريد به حاشيه رانده شده و جايگاه خود را در تيم ملي انگلستان نيز از دست داده بود. او به عنوان معروف‌ترين فوتباليست سال 2007 جهان در تصميمي جنجالي به «لس‌آنجلس گلكسي» امريكا پيوست با قرارداد پنج‌ساله به مبلغ 250 ميليون يورو. پس از شكل‌گيري ليگ ستارگان امريكا در سال 1996 بكهام نخستين ستاره بزرگي بود كه به اين ليگ مهاجرت كرد، البته بازيكناني چون پله، يوهان كرايف، جرج بست و فرانتس بكن باوئر بين سال‌هاي 1970 تا 1980 در امريكا بازي كرده‌اند. ستاره انگليسي تصويري ساخت كه مي‌تواند براي هميشه نقش «‌ام‌ال‌اس» ليگ ستارگان امريكا را در بازار نقل و انتقالات متفاوت كند. چهره بين‌المللي اين بازيكن بزرگ توجه‌ها را به سمت امريكا برده و تاثير زيادي در توسعه اين ليگ داشت. قانون جذب بازيكن كه در سال 2007 مرسوم شد، عامل ديگر توسعه ليگ ستارگان است؛ قاعده‌اي كه به هر تيم اجازه مي‌داد تا سقف سه بازيكن را خارج از سقف قرارداد به خدمت بگيرد. اين قانون چهره ليگ را عوض كرده و امريكا و كانادا را به مقصدي زنده و مطلوب براي ستاره‌هاي دنياي فوتبال تبديل كرد. تا به حال حدود 100 بازيكن از 32 كشور به كمك قانون جديد جذب شده‌اند. بازيكنان بين‌المللي زيادي از اروپا، امريكاي جنوبي و مركزي در اين ليگ بازي مي‌كنندكه به توسعه شهرت بين‌المللي ‌ام‌ال‌اس كمك كرده‌اند. ديديه دروگبا بزرگ‌ترين انتقال تاريخ تيم تازه تاسيس «مونترال ايمپكت» كاناداست، با پيوستن قهرمان چمپيون ليگ و ليگ برتر جزيره، يك نام بزرگ به ستاره‌هاي در حال رشد ليگ ستارگان اضافه مي‌شود.

 

جذابيت‌هاي ليگ ستارگان

بسياري از بازيكنان درجه يك با عناويني چون قهرمان جهان، اروپا و ليگ قهرمانان اروپا تسليم شرايط خوب بازي در امريكا شده‌اند؛ قراردادهاي ميليوني، تيم‌هاي منظم، زندگي در بهترين شهرهاي جهان و توانايي تسلط بر يك ليگ رو به پيشرفت ايده خوبي براي گذراندن دهه 40 زندگي است. البته رابطه دو طرفه است حضور ستاره‌ها مزايايي بازرگاني زيادي نصيب باشگاه‌ها مي‌كند. با وجود بازيكنان مطرحي از انگليس، اسپانيا و ايتاليا نگاه اروپا نيز به اين ليگ معطوف شده، در نتيجه مي‌توان روي قراردادهاي بالاي پخش نيز حساب ويژه‌اي باز كرد. اين ليگ تفاوتي با ليگ‌هاي اروپايي دارد كه به كشش آن مي‌افزايد. مسابقات در فاصله ماه‌هاي مارس تا نيمه‌هاي دسامبر ـ حدود اسفند تا آذر خودمان ـ برگزار مي‌شود و تعطيلي اين ليگ همزمان با اوج مسابقات اروپاست بنابراين فاصله‌اي دو ماهه براي انتقال قرضي بازيكنان به اروپا فراهم مي‌شود، براي نمونه مي‌توان به انتقال قرضي ديويد بكهام به ميلان و تيري هانري به آرسنال به هنگام حضور آنها در ليگ امريكا اشاره كرد.

 

مدل متفاوت برگزاري مسابقات

ليگ فوتبال ستارگان با شركت 20 تيم برگزار مي‌شود؛ سه تيم از كانادا و 17 تيم از امريكا. اين مسابقات گروه‌بندي خاصي داشته و در دو كنفرانس غرب و كنفرانس شرق برگزار مي‌شود به اين ترتيب كه10 تيم منطقه شرق در كنفرانس شرق و 10 تيم در كنفرانس غرب بازي مي‌كنند. ابتدا با برگزاري بازي‌هاي گروهي، قهرمان دو كنفرانس مشخص مي‌شود. در مرحله بعد تيم‌هاي اول تا چهارم هر كنفرانس در بازي‌هاي حذفي مقابل هم قرار مي‌گيرند و قهرمان مسابقات حذفي دو منطقه مشخص مي‌شود. در نهايت قهرمان مسابقات حذفي دو منطقه، در دو بازي رفت و برگشت با هم بازي كرده و قهرمان‌ام‌ال‌اس مشخص مي‌شود. البته كار به اينجا ختم نمي‌شود قهرمان مسابقات نيز همانند اروپا راهي «قهرماني كونكا كاف» مي‌شود.

 

جرارد اسطوره اخلاق فوتبال جزيره

زندگي در شهر سينما و موسيقي لس‌آنجلس فرصتي تفريحي براي جرارد است، فوتباليستي كه بيش از يك دهه پرچمدار ليورپول بوده است. همبازي او در اين تيم كاپيتان رابي كين است، بازيكن بزرگ ايرلندي كه با به ثمر رساندن 19 گل نقش مهمي در قهرماني فصل پيش لس‌آنجلس گلكسي داشته است. استيون جرارد قبل از پيوستن به مدافع عنوان قهرماني با ديويد بكهام و رابي كين مشورت كرده است. جرارد در صحبت‌هايش به نقش ديويد بكهام در اين انتقال اشاره كرد و گفت: «او به من گفت كه وقت آن رسيده كه در زندگي‌ام يك چالش جديد را شروع كرده و دوباره از نو آغاز كنم. من فكر مي‌كنم خيلي مهم است كه به جايي آمده‌ام كه فضاي مثبتي دارد و همه آماده بردن هستند. من با تيم قهرمان‌ام‌ال‌اس قرارداد بستم و به آينده اميدوارم.» هواداران گلكسي اميدوار هستند كه جرارد بتواند جاي بكهام را در اين تيم پر كند اما جرارد در كمال تواضع مي‌گويد: «من اينجا نيستم كه كفش‌هاي ديويد بكهام را پايم كنم؛ آن كفش‌ها براي من بيش از حد بزرگ هستند؛ او يك اسطوره جهاني اما من استيون جرارد هستم. در حد خودم مي‌توانم اميدوار و موفق باشم. » استيون جرارد به خاطر رفتار مودبانه‌اش در امريكا نيز مورد ستايش قرار خواهد گرفت.

 

آندره آ پيرلو معمار تيم ملي ايتاليا

پيرلو كه در تابستان به نيويورك سيتي پيوست، به همراه بازيكناني چون ويلا و لمپارد نشان از تحولي عظيم براي باشگاهي است كه درآغاز راه است. بازيكن قهرمان جام جهاني يكي از تاثيرگذارترين بازيكنان يوونتوس در راه رسيدن به فينال ليگ قهرمانان بود و هنوز هم براي ايتاليا بازي مي‌كند، به نظر كارشناسان او يكي از بازيكنان اصلي ايتاليا در يورو 2016 نيز خواهد بود. پيرلو در حالي راهي امريكا شد كه قابليت بازي در بهترين تيم‌هاي اروپا را داشت، بازيكن 36‌ساله نمونه يك هافبك باهوش است كه به سبب همين مشخصه در تيم ايتاليا به او لقب معمار مي‌دهند. آندره آ در همه رده‌هاي سني ايتاليا بازي كرده و با 115 بازي ملي چهارمين بازيكن تاريخ ايتالياست. جاه طلبي‌هاي نيويورك سيتي با نتايج فعلي آنها در ‌ام‌ال‌اس هماهنگ نيست؛ نيويورك‌سيتي در منطقه شرق بازي مي‌كند و هم‌اكنون در رده هشتم جدول 10 تيمي است، بايد ديد كه با جا افتادن بازيكنان جديد اين تيم به كدام سو خواهد رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون