• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3322 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۱ مرداد

كنسرت شجريان در استانبول لغو شد

اعتماد| شجريان بيش از نيم قرن تلاش كه در حفظ و تعالي فرهنگ موسيقي ايران انجام داده است توانسته ماندگارترين آثار فاخر موسيقي را ثبت كند و مايه تاسف و تاثر است كه حالا مجوز اجراي برنامه در ايران را به ايشان نمي‌دهند و او ناگزير است بالاجبار و به ‌رغم ميل باطني‌اش در كشوري چون تركيه ميزبان علاقه‌مندانش باشد.» اين را «سعيد فرج‌پوري» مي‌گويد؛ آهنگسازي كه در «تور جهاني سرگشتگان عشق» تعدادي از قطعات او اجرا مي‌شود و البته مانند بسياري ديگر از دوستداران «محمدرضا شجريان» از اينكه او امكان اجراي برنامه در ايران را ندارد، ناراحت است. حالا البته قرار بود اين كنسرت در استانبول اجرا شود كه لغو شد. شركت «دل‌آواز» توضيحي در اين باره نداده است. اعضاي گروه هم اطلاعاتي درباره علت لغو ندارند و در حالي كه بايد كمتر از دو هفته ديگر در استانبول به اجراي برنامه مي‌پرداختند، از همين اطلاعيه «دل‌آواز» از ماجرا مطلع شده‌اند. در اين اطلاعيه كوتاه بيان شده است كه اين كنسرت به دلايل «فورس ماژور» لغو شده است. البته اين شركت اعلام كرده است كساني كه در اين مدت بليت تهيه كرده‌اند، مي‌توانند هزينه‌اي را كه در اين خصوص داده‌اند بازپس بگيرند. هرچه هست، اما حالا مثل هميشه بازار شايعات داغ است و اين در حالي است كه اعلام شده خسروي آواز ايران قرار است 20 روز بعد از تاريخي كه قرار بوده كنسرت در استانبول برگزار شود در قونيه به اجراي برنامه بپردازد. پيش از برگزاري اين كنسرت، در همين راستا، وب‌سايت رسمي استاد محمدرضا شجريان با انتشار يك نظرسنجي كه در شبكه‌هاي اجتماعي انعكاس داشته، آورده است: «گروه برگزاري كنسرت‌هاي استاد شجريان در نظر دارد كنسرتي در شهر استانبول كشور تركيه برگزار كند. به همين منظور، نظرسنجي جهت راحتي بيشتر عزيزاني كه مايل به شركت در اين برنامه هستند صورت مي‌گيرد. ما را در اين امر ياري بفرماييد. در صورت هماهنگ شدن برنامه در كشور تركيه با شما تماس خواهيم گرفت تا بليت خود را تهيه فرماييد. لازم به ذكر است كه شركت در اين نظرسنجي دليل بر رزرو بليت نيست.»

حالا اما هرچه هست انگار قرار نيست مخاطبان و دوستداران ساكن ايران، به اين زودي‌ها مخاطب اجراي زنده‌اي از او باشند. حالا شش سال است كه از آخرين اثر منتشر شده او نيز مي‌گذرد. بعد از آنكه «اميد»ها براي انديشيدن «تدبيري» كه ماجراي ممنوع‌الكاري «محمدرضا شجريان» را فيصله بدهد، از ميان رفت، خسروي آواز ايران براي ارتباط بيشتر با مخاطبانش تصميم به اجراي برنامه در «استانبول» گرفت؛ برنامه‌اي كه حالا لغو شده است و البته منابع رسمي شجريان مي‌گويند كه از طريق رسانه‌هاي رسمي شركت دل آواز و محمدرضا شجريان به زودي تاريخ جديد اجراي اين برنامه اعلام خواهد شد. در اين ميان «مجيد درخشاني»، آهنگساز و سرپرست گروه شهناز، به اين مساله اشاره دارد كه به احتمال فراوان اين كنسرت در تاريخي ديگر به اجرا درخواهد آمد. او در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد مي‌گويد كه با توجه به حضور آقاي شجريان در امريكا، هنوز اطلاعاتي در اين خصوص ندارد اما قرار است جلسه‌اي در اين خصوص برگزار شود و به احتمال فراوان كنسرت در تاريخ ديگري برگزار مي‌شود. در اين برنامه كه تحت عنوان تور جهاني «سرگشتگان عشق» انجام ‌مي‌شود و تاكنون در بسياري از كشورهاي اروپايي اجرا شده است، قرار بود يك قطعه از ساخته‌هاي خود شجريان روي شعري از «سيمين بهبهاني» با نام «بانگ دهل» نواخته شود و علاوه بر آن قطعاتي در راست‌پنجگاه، افشاري و ماهور از ساخته‌هاي درخشاني بخشي از برنامه بود.

در اين كنسرت قرار بود قطعاتي در مايه دشتي شامل دو تصنيف با اشعار سايه و فريدون مشيري و تصنيف ديگري در بيات ترك با شعر حافظ و دو قطعه بي‌كلام به نام نسيم در دشتي و قطعه ديگري به نام اميد در بيات ترك از ساخته‌هاي سعيد فرج‌پوري اجرا شود. در روزهاي گذشته مطالب و گزارش‌هاي مختلفي درباره اين كنسرت در رسانه‌هاي مختلف منتشر شده كه بازتاب‌هاي ويژه‌اي نيز داشته است. اين در حالي است كه «حسن روحاني»، رييس‌جمهور كشورمان در زمان تبليغات انتخاباتي و همچنين در فيلم تبليغاتي‌اش از صداي محمدرضا شجريان استفاده كرد و از دوست داشتن صداي شجريان گفت و نشان داد ‌به او و صدايش علاقه‌مند است. بعد از پيروزي روحاني در انتخابات، اين اميدواري نزد دوستداران شجريان به وجود آمد كه او دوباره به صحنه بازگردد و اجراي زنده‌اش را از سر گيرد و نشانه‌هايي نيز در اين زمينه مشاهده شد. پس از روي كار آمدن دولت يازدهم، اسطوره آواز ايران همراه با «علي جنتي»، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم دهمين سالگرد تاسيس صندوق حمايت از روزنامه‌نگاران و هنرمندان حضور پيدا كرد و اين گمانه پررنگ‌تر شد كه صدور مجوز براي آلبوم‌هايش تسهيل شود و شاهد برگزاري كنسرتي تازه‌‌ با خوانندگي شجريان پدر باشيم. شجريان كه بعد از سال ۸۸ ديگر در ايران كنسرتي برگزار نكرد و تمام كنسرت‌هايش به خارج از كشور محدود ماند، بعد از پايان اين مراسم در پاسخ به اينكه آيا در دولت جديد شاهد برگزاري كنسرت از سوي شما هستيم يا خير، گفت: «اميدوارم شرايط فراهم شود و كنسرت برگزار كنيم. من به برگزاري كنسرت در ايران علاقه دارم.»

با اين وجود اما «حسين نوش‌آبادي»، سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به اين مساله اشاره كرده است كه «برخي افراد براي اجراي كنسرت داراي محدوديت قانوني هستند و ما بر اساس آن ضوابط مجوز‌ها را صادر مي‌كنيم كه بخشي از آن شامل همين مساله است يعني افرادي كه محدوديت و ممنوعيت دارند نيز لحاظ مي‌شود كه دست ما نيست و ما تنها موظف به رعايت آنها هستيم. ممنوع‌الفعاليت شدن افراد ربطي به وزارت ارشاد ندارد. ايشان محدوديت‌هايي دارند كه توسط نهادهاي ديگر قرار داده شده است و دست ما نيست.‌»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون