• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3322 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۱ مرداد

كنسرت اركستر موسيقي ملي برگزار شد

رپرتوار آذري براي تمام قوميت‌ها

اعتماد| اركستر ملي در حالي پنجشنبه و جمعه هفته گذشته در تالار وحدت روي صحنه رفت كه از سوي مخاطبان موسيقي كشور استقبال درخوري از اين اركستر به عمل نيامد.

بيست و نهم و سي‌ام مردادماه اركستر ملي به رهبري فرهاد فخرالديني و با حضور حميدرضا نوربخش و رشيد وطن‌دوست در مقام خواننده در سالن نيمه‌پر وحدت، رپرتوار متفاوتي در مقايسه با اجراي قبلي را روي صحنه برد. در اين اجرا رپرتوار ماندگاري از موسيقي ملي ايران از جمله آثاري از روح‌الله خالقي، همايون خرم، علي تجويدي، فرامرز پايور و فرهاد فخرالديني به اجرا درآمد.

«همايون» عنوان نخستين قطعه‌ اجراشده از سوي اركستر ملي بود كه با آهنگسازي خود فخرالديني براي اركستر تنظيم شده بود. در ادامه حميدرضا نوربخش، خواننده موسيقي ايراني روي صحنه آمد و قطعه ماندگار سنگ خارا را كه پيش از اين با صداي ماندگار غلامحسين بنان اجرا شده بود، خواند. او در ادامه «سرگشته» را كه نام قطعه‌اي با آهنگسازي مرحوم همايون خرم است اجرا كرد.

حالا نوبت به يكي از ماندگارترين تصنيف‌هاي استاد همايون خرم رسيده بود. تو‌ اي پري كجايي در ميان تشويق حاضران در سالن و با رهبري پرتب و تاب فخرالديني توسط اركستر ملي اجرا شد.

چهارمضراب چهارگاه به آهنگسازي فخرالديني كه او از زمان همكاري با اركستر مهرنوازان در حال نوشتن آن بود قطعه بعدي بود كه اركستر ملي با حضور حبيب جديري در مقام نوازنده ويولن اجرايش كرد. جديري در بخش‌هايي از قطعه به عوان سوليست به تكنوازي پرداخت. محمد اسماعيلي و سعيد ثابت هم به تكنوازي تنبك و سنتور پرداختند.

قبل از پايان ‌بخش اول اين كنسرت رشيد وطن‌دوست به عنوان دومين خواننده اين اجرا روي سن دعوت شد و در زمان اجراي قطعات «قرنفيل» و «عزيز وطن» به زبان آذري خواند تا بخش اول كنسرت اركستر ملي به پايان برسد.

اجراي چهارمضراب شور آغازگر بخش دوم اين كنسرت بود. در ادامه سعيد ثابت (تك‌نواز سنتور) و محمد اسماعيلي (تك‌نواز تنبك) وارد صحنه شدند و دونوازي كردند.

سپس نوربخش روي صحنه آمد و تصانيف ماندگاري همچون «اي شب جدايي»، «هزاردستان به چمن» و «جفاي گلچين» را در همراهي با اركستر خواند. حالا دوباره نوبت وطن‌دوست بود تا با زبان آذري آواز بخواند. او روي صحنه آمد و قطعات «وطنيم دير» و «آرياي عسگر» را اجرا كرد. مطابق رسم هميشگي و البته زيباي اركستر موسيقي ملي و با تشويق حاضران در سالن حميدرضا نوربخش و رشيد وطن‌دوست دوباره روي سن حاضر شدند و قطعه ماندگار «اي ايران» را كه از ساخته‌هاي جاودانه روح‌الله خالقي است در همراهي با رهبري شور‌انگيز فرهاد فخرالديني اجرا كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون