• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3326 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۴ شهريور

يك خبر، سه چهره / اكران فيلم «محمد» و گراني بليت آن

فيلم «محمد» از امروز در سينماها اكران مي‌شود، فيلمي كه همين ديروز سخنگوي شوراي صنفي درباره آن خبر داده؛ بليت فيلم «محمد» گران‌تر از بليت‌هاي ديگر در سينماها فروخته مي‌شود و دليل اين گراني را هم «پروژه ملي» بودن اين فيلم اعلام كرده. اميرحسين علم‌الهدي كه كارشناس سينمايي است و مرتضي شايسته و جواد نوروزبيگي تهيه‌كننده، درباره اين خبر با «اعتماد» صحبت كردند تا مشخص شود اين اتفاق استثنايي چقدر در شرايط اكران سينماها و نگاه كلي تماشاگر تاثير مي‌گذارد.

 

جوانب كار در نظر گرفته شود

اميرحسين علم‌الهدي

سينماي ايران در بحران فروش است. بليت سينما در سبدكالاي خانواده‌هاي ايراني به دليل گراني جايي ندارد. در چنين شرايطي افزايش قيمت بليت يك فيلم شايد از نظر كارشناسي و هزينه ساخت آن، توجيهات منطقي و درستي داشته باشد، اما اگر برنامه‌ريزي دقيق و استراتژي تبليغاتي درستي نداشته باشد، ضربه بزرگي به كليت فروش سينما مي‌زند. مردم در حال حاضر از پرداخت بليت هشت هزارتوماني سينما سرباز مي‌زنند و براي ديدن فيلم‌ها، تا زمان انتشار در شبكه نمايش خانگي و سي‌دي چهار هزارتوماني صبر مي‌كنند.

در چنين شرايطي شنيدن قيمت بليت 12 هزارتوماني، يك شوك بزرگ براي اين دسته از مخاطبان است و ضربه‌اي كه به اكران فيلم‌هاي ديگر خورده مي‌شود.

نبايد ناديده گرفت كه فيلم «محمد» در شرايطي كه پرهزينه‌ترين فيلم‌هاي ايراني يك ميليارد بودجه لازم دارند، با بودجه 100 ميلياردي ساخته شده و به دليل طولاني بودن، دو سانس كامل سينما را پر مي‌كند و از نظر اقتصادي تصميم درستي گرفته شده. اما اگر قرار باشد بدون اطلاع‌رساني اين شرايط، صرفا بليت افزايش پيدا كند و از طرف ديگر برنامه‌ريزان اكران، براي سينماهاي مناطق مركزي و جنوبي شهر و قشر كم‌درآمد، برنامه‌اي مثل كاهش قيمت بليت يا تخفيف‌هاي كلي نداشته باشند، اين اتفاق نه تنها به فيلم «محمد» كه به تمام فيلم‌هاي حاضر در اكران ضربه مي‌زند و باعث تضعيف چرخه اقتصادي سينما مي‌شود. در حال حاضر مردم بايد بدانند كه چرا پول بيشتري براي ديدن اين فيلم مي‌دهند و از طرف ديگر، قشر كم‌درآمد هم مطمئن باشد كه فرصتي براي ديدن اين فيلم دارد؛ شرايطي كه دست‌اندركاران اكران «محمد» بايد به وجود بياورند و اگر اين اتفاق نيفتد، اين اكران ضربه بزرگي را وارد مي‌كند.

 

تصميم درستي است

مرتضي شايسته

بالاخره نوبت به اكران محمد(ص) رسيد. فيلمي كه پروژه سينمايي بزرگ و مباركي براي تاريخ سينماي ايران خوانده مي‌شود. براي ساخت محمد(ص)، يك شهرك سينمايي ساخته و هزينه‌هاي زيادي صرف شد و حالا كه در خبرها مي‌شنويم بهاي بليت محمد(ص) تفاوت اندكي با بهاي بقيه فيلم‌هاي روي پرده دارد، اهميتي ندارد و نبايد تعجب كرد. اهميت اين فيلم در اين است كه سالن‌هاي سينما با چنين فيلمي پررونق خواهند شد و بدون شك مخاطب داخلي و خارجي از اين فيلم استقبال خواهد كرد. فيلم محمد(ص) از مرزهاي ايران خارج مي‌شود و اين بهانه‌اي مي‌شود كه سينماي تاريخي- مذهبي ايران به جهان عرضه شود و بازارهاي جهاني را از آن خود كند، چون بدون شك اين فيلم با قابليت‌هايي كه دارد، در خارج از ايران استقبال خوبي خواهد داشت. عرضه يك فيلم خوب مثل محمد(ص) به بازارهاي جهاني براي سينماي امروز ايران موفقيت بزرگ است. دستيابي به اين موفقيت براي سينماي ايران يك جهش تاريخي است، جهشي كه در آن تفاوت حداقلي بهاي بليت اهميت چنداني ندارد. محمد(ص) فيلم خاصي براي سينماي ايران است از اين جهت كه در ساخت اين فيلم از به‌روزترين ابزارهاي سينمايي و از توانمندترين متخصصين داخلي و خارجي استفاده شده و اين نكته‌اي است كه فيلم محمد را از باقي فيلم‌ها متمايز كرده.

بدون شك براي ساخت اين فيلم هزينه زيادي صرف شده و حالا افزايش بهاي بليت كم‌ترين كاري است كه براي جبران آن هزينه مي‌توان انجام داد. به نظر من شوراي صنفي نمايش در انتخاب بهاي بليت فيلم محمد(ص) تصميم درستي گرفته است تا هم هزينه‌هايي كه براي اين فيلم خرج شده، اندكي تامين شود و هم سينماداران از اكران فيلمي كه زمانش دوبرابر فيلم‌هاي ديگر است ، ضربه‌اي از خالي ماندن سالن‌ها نخورند.

 

منصفانه است

جواد نوروز بيگي

فيلم محمد(ص) يك فيلم تاريخي مذهبي است، فيلمي كه مدت نمايش آن بلند است و تماشاگر در مدت زماني نزديك به سه ساعت در سالن سينما مي‌ماند و فيلم را تماشا مي‌كند و سينمادار درهمين مدت زمان مي‌تواند دو فيلم را در سالن سينما به نمايش بگذارد و به همان اندازه هم بليت بفروشد. بنابراين تصميمي كه براي بهاي بليت فيلم محمد (ص) گرفته شده براي حفظ حقوق سينماداران بوده و به نظر تصميم منصفانه‌اي مي‌آيد، تصميمي كه با جمع نظرات چند كارشناس حاصل شده و نمي‌توان نسبت به آن ترديد داشت.

به عنوان مثال اگر سينمادار مي‌تواند براي هر كدام از فيلم‌هايي كه روي پرده دارد، شش سانس نمايش در طول روز داشته باشد، براي فيلم محمد (ص) به دليل زمان بلندي كه دارد، سه سانس نمايش مي‌تواند داشته باشد. هرچقدرهم فكركنيم كه مخاطب ازاين فيلم استقبال مي‌كند و تمام سانس‌هاي نمايش فيلم شلوغ خواهد بود، اما براي سينمادار ضرر به همراه دارد. شوراي صنفي نمايش براي جلوگيري از اين ضرر، اين بهاي بليت را براي فيلم محمد (ص) انتخاب كرد. از طرفي هم فيلم محمد (ص) يك پروژه بزرگ سينمايي بود كه چندين سال براي ساخت آن زمان صرف شد و از متخصصين خارجي هم در آن استفاده كردند. استفاده از متخصصين خارجي و مدت زمان طولاني كه براي ساخت اين فيلم صرف شد، هزينه زيادي را روي دست سرمايه‌گذاران اين فيلم گذاشت و حالا مي‌توان انتظار داشت كه نرخ بليتي كه براي فيلم محمد(ص) انتخاب كرده‌اند با باقي فيلم‌هايي كه در حال حاضر بر پرده سينماست، متفاوت باشد. البته بايد در نظر داشت فيلم محمد (ص) به دليل ژانر تاريخي- مذهبي كه دارد براي تاريخ سينماي ايران فيلم مهمي است و بدون شك مخاطب زيادي را به سينماها مي‌كشاند و گيشه پر رونقي هم خواهد داشت، رونقي كه به چرخه مالي سينما كمك مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون