• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3333 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۲ شهريور

راي 34

با اعلام پشتيباني بارابارا ميكولسكي و به دست آمدن سي‌وچهارمين راي موافق در سنا، وتوي اوباما حفظ و اجراي توافق هسته‌اي با ايران قطعي شد

سارا معصومي/ عدد 34 رسيد به خانم باربارا ميكولسكي، 79 ساله از ايالت مريلند. ميكولسكي هم دموكرات است و هم باسابقه‌ترين عضو زن كنگره در تاريخ سياسي ايالات متحده. وي از سال 1977 تا 1987 در مجلس نمايندگان امريكا عضو بود و پس از اين تاريخ هم به سناي ايالات متحده راه يافت. باسابقه‌ترين زن عضو كنگره امريكا با راي مثبت صبح چهارشنبه خود به برنامه جامع اقدام مشترك به كمك نخستين رييس‌جمهور سياهپوست امريكا و نخستين قرارداد ميان ايران و امريكا پس از انقلاب اسلامي ايران رفت. باربارا كه در تاريخ 2 مارس سال جاري اعلام كرده بود در سال 2017 بازنشسته خواهد شد با راي مثبت به برجام شايد مهم‌ترين و تاريخ سازترين راي خود پيش از اين بازنشستگي را داد. باراك اوباما، چهل و‌چهارمين رييس‌جمهور ايالات متحده با راي باربارا ميكولسكي مي‌تواند برنامه جامع اقدام مشترك را كه در بيستمين روز از ماه جولاي به كنگره فرستاده بود با خيال راحت حتي در شرايط مخالفت كنگره با آن هم تحويل بگيرد. معناي فني راي سي و چهارم اين است كه حتي اگر كنگره تا دندان مسلح به جمهوريخواهان در ايالات متحده به برجام «نه» هم بگويد باز با اين تعداد راي مثبت دموكرات‌هاي سنا به برجام، توافق هسته‌اي از سد كنگره جان سالم به در خواهد برد. با اين راي باراك اوباما عملا پس از دو سال مذاكره فشرده و نفس‌گير با ايران به موفقيت ديپلماتيكي كه در كارنامه كاري 8 ساله خود به آن نياز داشت، رسيد. راي سي و چهارم يعني اوباما توانست توافق هسته‌اي با كشوري را كه از سال 1357 با اين كشور رابطه ديپلماتيك ندارد از دست اپوزيسيون خارج كرده و به كارنامه سياست خارجي خود اضافه كند. باربارا ميكولسكي در توضيح دليل راي مثبت خود به برجام مي‌گويد: اين بهترين راه براي ممانعت از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي بود. از مجموع 100 سناتور مجلس سناي ايالات متحده، 54 جمهوريخواه، 44 دموكرات و دو عضو مستقل بايد در خصوص برجام نظر نهايي خود را تا 17 سپتامبر اعلام كنند. از مجموع 44 سناتور دموكرات تا لحظه تنظيم اين خبر 32 نفر به اضافه دو سناتور مستقل راي مثبت خود را اعلام كرده‌اند و دو سناتور دموكرات هم با شنا در جهت خلاف منافع حزبي تاكيد داشته‌اند كه راي آنها به برجام «نه» خواهد بود. 10 سناتور دموكرات ديگر هم تاكنون نظر نهايي خود را اعلام نكرده‌اند. راي اين 10 نفر در روزهاي آتي مي‌تواند برگ موفقيت ديگري را براي اوباما رقم بزند. در شرايطي كه 41 سناتور به انتخاب مسير اوباما در مواجهه با پرونده هسته‌اي ايران «بله» بگويند، مي‌توانند مسير بررسي برجام در مجلس سنا را كاملا بلوكه كنند.

 

گروه ديپلماسي| باراك اوباما، رييس‌جمهور ايالات متحده در يك قدمي مهم‌ترين پيروزي ديپلماتيك خود قرار گرفته است. 34 سناتور دموكرات مجلس سناي ايالات متحده به مذاكره‌كنندگان هموطن خود چراغ سبز نشان داده‌اند. روز گذشته چراغ سبز آخر توانست تعداد حاميان اوباما را به عدد طلايي 34 برساند. عددي كه عبور امن برجام از كنگره حتي در صورت وتوي آن توسط مخالفان را تضمين كرد. دو سناتور دموكرات كريس كونز از دلوار و باب كيسي از پنسيلوانيا به فاصله يك ساعت از يكديگر اعلام كردند كه پشت سر هم‌حزبي خود در كاخ سفيد خواهند ايستاد.

سناتور سي و چهارم خانم باربارا ميكولسك از ايالت مريلند بود. با حمايت اين سناتور كنگره امريكا چه به توافق هسته‌اي با ايران راي مثبت بدهد و چه تعداد آراي منفي بيش از برگ‌هاي سبز باشد، توافق هسته‌اي از سد كنگره عبور خواهد كرد. 34 سناتور دموكرات با قدعلم كردن در برابر جمهوريخواهان عملا دست هم حزبي خود در كاخ سفيد را باز گذاشتند. سناتور سي و چهارم در خصوص دليل موافقت خود با اين توافق اعلام كرد كه بهترين گزينه براي ممانعت از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي، اين برجام است.

در حالي كه نمودار تعداد سناتورهاي حامي توافق سير صعودي خود را طي مي‌كند، پيش از اين سناتور بن كاردين از كميته روابط خارجي سنا پيش‌بيني كرده بود كه تا آخر هفته تعداد 34 سناتور مورد نياز اوباما به برجام «بله» خواهند گفت. موج حمايت دموكرات‌هاي امريكايي در حالي پشت سر اوباما قرار گرفته است كه جريان اپوزيسيون داخل كنگره امريكا از روز 20 جولاي كه برجام را تحويل گرفته رسما با برخورداري از لابي ثروتمند صهيونيست‌ها به تبليغ عليه توافق هسته‌اي با ايران پرداخته است. اين لابي به اندازه‌اي در يك ماه گذشته جان گرفته بود كه كمپين‌هاي مختلفي از سوي جريان‌هاي طرفدار صلح اعم از ايراني و غيرايراني براي اعلام حمايت از برجام در سطح بين‌المللي به راه افتاد. مخالفان برجام در داخل ايالات متحده و اسراييل ادعا مي‌كنند كه از دستيابي ايران به بمب اتم واهمه دارند و اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد اصلي‌ترين بيم آنها قدرت يافتن منطقه‌اي ايران بيش از گذشته است. سناتور كونز كه 24 ساعت پيش راي مثبت خود به برجام را اعلان كرد در خصوص چرايي «بله» خود به برجام مي‌گويد: من به اين برجام راي ندادم به اين دليل كه فكر مي‌كنم كامل است يا مكانيسمي است براي پايان دادن به ترويج سلاح هسته‌اي در منطقه. من با اين توافق موافق هستم چرا كه اين بهترين فرصت معتبر است براي هدايت جامعه جهاني در مسير مهار يك تهديد. در سايه اين توافق اگر ديپلماسي شكست بخورد امريكا همچنان مي‌تواند از قدرت نظامي و اقتصادي خود براي جبران همه‌چيز استفاده كند.

سناتور كيسي براي توجيه دلايل موافقت خود با برجام يك بيانيه 17 صفحه‌اي تهيه كرده و در مقدمه آن نوشت: من به برنامه جامع اقدام مشترك راي مثبت مي‌دهم چرا كه برجام بهترين گزينه براي ممانعت از دستيابي ايران به سلاح اتمي است. برجام، برنامه هسته‌اي ايران را محدود كرده، نظارت‌ها و بازرسي‌ها را افزايش داده و به تحريم‌ها تنها در شرايطي پايان مي‌دهد كه ايران گام‌هاي اعتمادساز خود را برداشته باشد.

جدا از مجلس سنا، تعداد دموكرات‌هاي بيشتري در مجلس نمايندگان هم در حال اعلام حمايت از برجام هستند. البته به دليل تكثر جمهوريخواهان در مجلس نمايندگان به نظر نمي‌رسد كه افزايش تعداد قانونگذاران در مجلس نمايندگان تاثير چنداني بر راي خروجي نهايي داشته باشد. راي مثبت يا منفي به برجام به وسيله‌اي براي خط تميز قايل شدن ميان دموكرات‌ها و جمهوريخواهان در سال رقابت‌هاي انتخاباتي درامريكا بدل شده است. تاكنون دو سناتور مجلس سنا بر خلاف منافع حزبي خود به برجام راي منفي داده‌اند. باراك اوباما پس از نااميدي از حمايت جمهوريخواهان از برجام دست به دامان هم‌حزبي‌هاي خود شده است و جلسات منظم و تماس‌هاي مكرري براي جلب راي مثبت آنها در حال برگزاري است. در ميان سناتورهاي جمهوريخواه در مجلس سنا هم تنها يك سناتور سوزان كلينز اعلام كرده كه نظر خود را هفته آتي اعلام خواهد كرد و پيش‌بيني مي‌شود كه نظر او برخلاف ساير هم‌حزبي‌هايش راي مثبت به برجام باشد. مدافعان برجام در سنا اميدوار هستند كه با در اختيار داشتن 41 راي بتوانند مانع از طرح مجدد قطعنامه بلوكه شده در سنا با توسل به ترفند فيلي باستر شوند. هنوز در خصوص زمان راي‌گيري در مورد برجام در مجلس نمايندگان سخني به ميان نيامده است اما اگر در سنا 41 سناتور يا بيشتر توسل به فيلي باستر را تضمين كنند احتمالا مجلس نمايندگان بلافاصله پس از بازگشت از تعطيلات اقدام به راي‌گيري در خصوص برجام خواهد كرد. زمان نهايي براي بررسي برجام در كنگره 17 سپتامبر است اما به دليل تعطيلات يهودي‌ها و همچنين آغاز رقابت‌هاي رياست‌جمهوري داخل حزبي جمهوريخواهان احتمالا راي‌گيري در خصوص برجام زودتر از 17 سپتامبر خواهد بود.

جان كري، وزير امور خارجه امريكا روز چهارشنبه به وقت امريكا در فيلادلفيا در خصوص آنكه چگونه اين توافق هسته‌اي به امنيت بيشتر امريكا و متحدانش منتهي خواهد شد، سخنراني خواهد كرد. وي پيش از اين سخنراني در نامه‌اي كه مخاطب آن اعضاي كنگره ايالات متحده بودند نوشت كه با وجود اين برجام، امريكا به تامين امنيت اسراييل و متحدان عرب خود در منطقه پايبند خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون